Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Kwaliteitsmanagement

Master Kwaliteitsmanagement

Een wetenschappelijk perspectief op kwaliteitsmanagement

  • Adviseer je organisatie over strategische kwaliteitsvraagstukken
  • Begeleid veranderingen en verbeteringen soepel en slagvaardig
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • +26
    Nog 26 anderen

Dit ga je leren in Master Kwaliteitsmanagement

Jij wilt je beslissingen wetenschappelijk onderbouwen zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze NVAO-geaccrediteerde masteropleiding ontwikkel je een brede kijk op Kwaliteitsmanagement. In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk van je eigen organisatie. De master bestaat uit 6 modules en een praktijkonderzoek/thesis. Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar.

De master kent opstartmomenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd dat zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Basis van kwaliteitsmanagement (verplicht)
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement (verplicht)
  • Inzicht in kwaliteit en risico's (verplicht)
  • Systematisch verbeteren en innoveren (verplicht)
  • Onderzoek in organisaties (verplicht)
  • Teamcoaching en groepsinterventies (keuzemodule)
  • Professioneel adviseren (keuzemodule)
  • Psychologie en verandermanagement (keuzemodule)

Resultaten

  • Je draagt de titel Master of Arts
  • Je bent in staat om constructief-kritisch naar kwaliteitsmanagement te kijken
  • Je hebt verschillende perspectieven op kwaliteitsmanagement
  • Je hebt je visie, deskundigheid en competenties als professional ontwikkeld
  • Je kunt organisaties adviseren over verandering en continue verbetering
  • Je kunt verbeteracties onderbouwen, coördineren en uitvoeren
  • Je bent een echte professional binnen het vakgebied kwaliteitsmanagement

Voor een wetenschappelijke verdieping in je carriére

Voor wie?

Als kwaliteitsmanager heb je een hart voor verbeteren. Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Je wilt je adviezen en acties baseren op een wetenschappelijke basis. En je deskundigheid en skills naar een hoger niveau brengen. Zodat jijzelf èn je organisatie efficiënt, integer en soepel functioneren en continu verbeteren.

Inhoud

Mastermodule Basis van kwaliteitsmanagement

Je verdiept je in de belangrijkste concepten en theorieën van kwaliteitsmanagement. Je schept orde in de veelheid van benaderingen en krijgt een goed beeld van het belang voor je eigen organisatie. Ook ontwikkel je een constructief-kritische blik op het vak. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement

Welke voorwaarden zijn een must voor succesvol kwaliteitsmanagement? In deze module zet je de stap van strategie naar uitvoering. Je leert bijvoorbeeld over geldende wet- en regelgeving, inrichting, besturing, cultuur en leiderschap. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Inzicht in kwaliteit en risico's

Je verdiept je in de verschillende technieken voor kwaliteitsmeting en -monitoring, zoals audits. Je krijgt inzicht in data-analyse, resultaten en hun onderlinge verbanden. Zo kun je gerichter verbeteren in je eigen praktijk. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

In deze module verdiep je je in de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement. Je leert wanneer je welke techniek kunt inzetten. Ook gaan we in op de verschillen tussen verbeteren, innoveren en ontwerpen en de dilemma's die daar bij horen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

De mensfactor van kwaliteitsmanagement (keuzemodule)

Met de nodige 'technische' kennis op zak is het nu aan jou hoe je de menskant van kwaliteitsmanagement wilt uitdiepen. Je kunt kiezen uit 3 modules:

Mastermodule Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit binnen een deelaspect van het vakgebied kwaliteitsmanagement. Onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider  schrijf je een methodologisch verantwoorde masterthesis. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bovendien kun je de onderzoeksresultaten schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de master is € 22.500,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Bekijk ook onze andere betaalopties.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Kwaliteitsmanagement modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en een thesis. Je kiest één keuzemodule.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete NVAO-geaccrediteerde master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Module 1 t/m 6, colleges 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een certificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgerond, dan ontvang je het getuigschrift Master Kwaliteitsmanagement en mag je de titel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Dit worden je docenten

  • Dr. Peter Zomer

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Hij wordt gefascineerd door groepsdynamiek en veranderprocessen. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009).

  • Petra Hoffmann

    Universiteit Twente afdeling High-tech Business & Entrepreneurship

    Petra Hoffmann is Universitair Docent bij de afdeling High-tech Business & Entrepreneurship (HBE) binnen de Universiteit Twente (sectie Entrepreneurship & Technology Management (ETM)). Ze studeerde Technische Bedrijfskunde aan dezelfde universiteit, en promoveerde er -na verschillende onderzoeksprojecten in de industrie en de Katholieke Universiteit van Leuven- met het proefschrift “Innovative Supply Risk Management”. Haar onderzoek richt zich met name op innovatie en risicomanagement in de supply chain, waarbij ze een risicomanagement model heeft ontwikkeld dat bedrijven in staat stelt om mogelijke risico’s op tijd te identificeren en managen. Verder is Petra geïnteresseerd in onderzoekssamenwerking tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. Het werk van Petra is gepubliceerd in verscheidene internationale wetenschappelijke tijdschriften, zoals het Journal of Business Research en het Journal of Purchasing en Supply Management. Petra doceert verschillende Operations management en Supply management vakken op bachelor en master niveau voor diverse (technisch) bedrijfskundige opleidingen. Daarnaast is Petra als kerndocent betrokken bij de Master Risico Management aan de UT. Bij Schouten & Nelissen is Petra inhoudelijk verantwoordelijke en docent voor de module Inzicht in kwaliteit en risico’s.

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Henk-Jan Messchendorp

    NZi.nu

    Henk-Jan is senior adviseur/trainer bij NZi en wordt wel getypeerd als “inbreker in het normale”. Hij is meer dan twintig jaar werkzaam binnen het speelveld van advies/onderwijs en onderzoek. Hij heeft grootschalige tevredenheidsonderzoeken opgezet. Daarnaast heeft hij als projectleider vele veranderprojecten gedaan, transities begeleid en innovaties in de zorg gezien. Hierbij werkt hij vanuit een breed innovatief perspectief waarbij het primaire proces (vaak de zorg), personeel en financiën altijd met elkaar in balans zijn. Naast zijn advieswerk werkt hij als interim manager in de gezondheidszorg om ook met de voeten in de praktijk te staan. Samenwerken met Henk-Jan betekent op onconventionele wijze aan de slag. Dit vanuit de wetenschap dat er altijd iets werkt, en dat je alleen gezamenlijk topprestaties kunt neerzetten. Je wordt continu uitgedaagd om het maximale uit jezelf te halen.

  • Prof. Dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Prof. Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • Prof. Dr. Ir. Joop Halman

    Universiteit Twente

    Prof. Dr. Ir. Johannes (Joop) Halman studeerde Bouwkunde aan de TU Delft en Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij promoveerde aan de TU Eindhoven op onderzoek naar de ontwikkeling van een risicodiagnosemethode RDM voor innovatieprojecten. Deze methode wordt wereldwijd toegepast o.a. bij innovatieprojecten van Unilever en Shaanxi in China. Vandaag de dag is Halman werkzaam als hoogleraar innovatie en risicomanagement bij de Universiteit Twente en is hij wetenschappelijk programmaleider van de master of science in Risicomanagement aan de UT. Halman publiceert met regelmaat in internationale wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van innovatiemanagement en risicomanagement. Bij S&N is Halman betrokken als docent bij de module Inzicht in kwaliteit en risico’s. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • Drs. Sacha Spoor MBA

    Nyenrode Business Universiteit

    Drs. Sacha Spoor MBA is docent, onderzoeker en organisatieadviseur bij het instituut voor Bedrijfsethiek en Integriteitmanagement (EIBE) van Nyenrode Business Universiteit. Haar expertisegebied is integriteitmanagement, Ethisch Leiderschap, governance, ethiek, klokkenluiden, integriteitdilemma's, vertrouwenspersonen en compliance officers. De rode draad in haar carrière is het adviseren van (top)management en bestuur. Bijvoorbeeld over het ontwikkelen, veranderen en borgen van een open en veilige cultuur, een integere organisatie en Ethisch Leiderschap. Daarnaast ontwikkelt zij opleidingen, cursussen en workshops. Ze voert ook wetenschappelijk onderzoek en integriteitsonderzoeken uit voor klachtencommissies of onderzoekscommissies.

  • Prof. Dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor Instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014).

  • Ir. Jos Groenendijk

    Ir. Jos Groenendijk studeerde Vliegtuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Vandaag de dag is hij als toetscoördinator werkzaam bij Project A2 Maastricht en Noorderbrugtracé Maastricht en als adviseur kwaliteitsmanager bij het Project Stationsrenovatie Oostlijn en Zeesluis IJmuiden. Zijn interesse ligt bij verschillende vormen van management: van het proces tot aan kwaliteit en verandermanagement. Hij is coauteur van het boek 'Kwaliteitsmanagement in de praktijk' (2013) en examinator NNK/EOQ-persoonscertificering. Jos is inhoudelijk coördinator voor de Master Kwaliteitsmanagement van SUAS en inhoudelijk verantwoordelijke van en docent in de modules Basis van kwaliteitsmanagement en Inrichting van kwaliteitsmanagement.

  • Prof. Dr. Ir. Henk de Vries

    Erasmus University

    Prof. dr. ir. Henk de Vries studeerde Geodesie aan de Technische Universiteit Delft. Zijn specialisatie was planologische geodesie. In zijn afstuderen combineerde hij dat met filosofie, op het thema ruilverkaveling. Hij promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een onderzoek naar de rol van nationale normalisatie-instellingen. Na en deels naast banen bij het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft werkte hij in onderzoek en onderwijs op het gebied van normalisatie aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Daar is hij nu hoogleraar Standardisation Management.

  • Drs. Siebke Kaat

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adversieren, de organisatie als leven systeem (2013).

  • Joop Franke

    Joop Franke is een gedreven persoonlijkheid, bij wie eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”. Met ruim 35 jaar ervaring heeft hij de hele ontwikkeling van Business Continuity Management (BCM) meegemaakt en loopt hij nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Het Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Naast de praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft hij studenten opgeleid en artikelen en boeken gepubliceerd. Hij heeft als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen.

  • Dr. Ir. Martin van Staveren

    Dr. ir. Martin van Staveren MBA heeft "Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico's en kansen leren omgaan, zonder illusie van volledige beheersing" tot vertaling gemaakt van zijn missie in acties. Bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hij werkt hier dagelijks aan, op een vernieuwde en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit zijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Witek ten Hove

    Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

    Witek ten Hove is een ervaren professional op het gebied van datagestuurde bedrijfsoplossingen. Zijn expertise ligt in het snijvlak van business, wetenschap en data technologie. Met zijn combinatie van academische achtergrond en professionele ervaring, is hij een veelgevraagde consultant voor organisaties die streven naar digitale transformatie en optimalisatie van hun bedrijfsprocessen. Zijn benadering van data science vraagstukken is zowel pragmatisch als innovatief, waarbij hij academische gedegenheid en real-world toepassing naadloos integreert. Hij is een open innovation practitioner die regelmatig zijn inzichten en artikelen deelt over thema's op het gebied van data driven business en digitale innovatie.

  • Hans Berkien

    Hans Berkien heeft een HBO-opleiding Weg- en Waterbouwkunde en een aanvullende opleiding bedrijfskunde gevolgd. Hij is werkzaam geweest in diverse technische bedrijfskundige functies in de civiele bouw. Daarnaast heeft hij gewerkt bij de Raad voor Accreditatie en is sindsdien ca. 20 jaar werkzaam als extern teamleider betrokken bij het beoordelen van test-, inspectie- en certificatie-instellingen. Als zodanig heeft hij de nodige kennis en ervaring opgedaan op het gebied van audits en assessments.

  • Drs. Ing. Ed Wieles

    Drs. ing. Ed Wieles is opgeleid als analytisch chemicus (HTS) en heeft een Master in Bestuurskunde. Na jaren water- en milieuonderzoek heeft hij zich gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement. Bij de Raad voor Accreditatie heeft hij kwaliteitskunde vanuit een veelheid aan perspectieven kunnen benaderen: Van datagedreven methoden tot filosofische beschouwingen en van eenvoudige controlesystemen tot geïntegreerde managementsystemen voor kwaliteit, milieu, veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Met de inbedding van keuring en certificering in wetgeving heeft hij zich verdiept in beleidsmatige en bestuurlijke aspecten van deze instrumenten. Hij is actief als freelance adviseur, trainer en auditor op het gebied van kwaliteitsmanagement en accreditatie.

  • Marcel Kuhlmann

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • Dr. Arienne van Staveren

    Dr. Arienne van Staveren werkt op het snijvlak van onderzoek en leren en innoveren aan vraagstukken en ontwikkelingen in het onderwijs en in de zorg. Als lector Leren en innoveren bij de Marnixacademie houdt ze zich bezig met de vraag naar hoe je innoveert. Naast lector is ze academic director van de Master Leren en Innoveren. Om vraagstukken en ontwikkelingen richting te geven, zoekt ze naar mogelijkheden van betrokkenen en zal ze inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch bevragen om deze beschikbaar te krijgen voor anderen. Ze leidt onderzoeksprogramma’s gericht op duurzame verandering en geeft les in leren innoveren, veranderkunde, leiderschap en actieonderzoek. Verder begeleidt ze studenten in hun thesisonderzoek.

  • Dr. Stefan Decuyper

    Dr. Stefan Decuyper is expert op het gebied van teamleren. Hij heeft zich de afgelopen 12 jaar in volle overgave vastgebeten op dit thema. Hij promoveerde in 2010 aan de KU Leuven op het topic ‘teamleren’. Daarna werkte hij 10 jaar als teamcoach bij Unicorn, een bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten. Sinds 16 maart 2020 is hij actief als Learning & Development Business Partner bij IMEC, waar hij verantwoordelijk is voor leiderschapsontwikkeling.

  • Drs. Gerard Berendsen

    Drs. Gerard Berendsen studeerde Biologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Vandaag de dag is hij werkzaam als voorzitter van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmangement (NNK), eigenaar en consultant van Twente Quality Centre (TQC) en bestuursvoorzitter van Our Common Future 2.0. Zijn expertise betreft kwaliteitsmanagement, procesverbetering, management van organisatienetwerken, duurzaam ondernemen en human resource management.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Prof. Dr. Ronald Does

    Universiteit van Amsterdam

    Prof. dr. Ronald J.M.M. Does is sinds 1991 hoogleraar Industriële Statistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Ronald Does was van 1994 tot 2020 directeur bij het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek van de Universiteit van Amsterdam (IBIS UvA). Hij heeft in de afgelopen jaren prestigieuze erkenningen en medailles mogen ontvangen voor zijn internationale bijdragen aan kwaliteitsverbetering, waaronder in 2021 de Lancaster Medal of the American Society for Quality, in 2019 de Box Medal of the European Network for Business and Industrial Statistics (ENBIS) en de Shewhart Medal of the American Society for Quality voor zijn statistische bijdragen aan kwaliteitsverbetering. Bij zijn emeritaat in 2021 werd hij door Zijne Majesteit benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

  • Koen Weber

    Koen Weber begeleidt teams, leiders, professionals en organisaties die in ontwikkeling zijn. Hij is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, een adviesbureau op het gebied van leren en organisatieverandering. Hij zoekt in zijn rol als adviseur/begeleider voortdurend naar de verbinding tussen persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van resultaten. Vanuit zijn bedrijfskundige achtergrond combineert hij strategisch/bestuurlijke kennis en ervaring met veranderkundige interventies. In het werken aan organisatie-vraagstukken en leiderschapsvraagstukken maakt hij veelvuldig gebruik van het systemisch perspectief in combinatie met de kracht van verhalen. Recent schreef hij hierover met een aantal collega’s het boek ‘Verhalen Veranderen’.

  • Dr. Joost Vos

    Dr. Joost Vos studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op (keten)samenwerking in het sociale domein. Hij is partner bij TNO Management Consultants en begeleidt organisaties op het terrein van samenwerken en praktijkgedreven kwaliteit: waaronder fusies, professionaliseringstrajecten in samenwerkingsverbanden, TVB-sessies (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), resultaatgericht sturen en waarderend auditten. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Doen wat er gedaan moet worden (2015), The münchhausen movement (2014) en Onmogelijke levens, botsende logica’s en eigenzinnige professionals (2013).

  • Dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Dr. Everard van Kemenade (1953) promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Hij is directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Vietnam, Roemenië, India en de Caribben. Hij is verder senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • Dr. Jean-Pierre Thomassen

    Rijksuniversiteit Groningen

    Dr. Jean-Pierre Thomassen studeerde aan de Hogere Hotelschool, waarna hij bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit (kwaliteitsmanagement) deed. Sinds 1993 heeft hij als gespecialiseerd organisatie-adviseur organisaties in het bedrijfsleven, overheid en zorg geholpen bij thema’s als servicegaranties, duurzaam organiseren van klantgerichtheid, verhogen klantentrouw, customer experience, service excellence en de invoering van CRM. Hij heeft 17 managementboeken over deze thema’s geschreven. In 2018 is hij aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op het onderwerp van servicegaranties en is als marketingdocent verbonden aan deze universiteit. Verder verzorgt hij onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en The Hotelschool The Hague.

  • Dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Prof. Dr. Ir. Kees Ahaus

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Prof. dr. ir. Kees Ahaus is hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2004 was hij bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen, eerst voor de leerstoel Kwaliteitsmanagement en vanaf 2008 voor de leerstoel Healthcare Management. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg met behulp van benaderingen zoals lean en waardegedreven zorg.

)

Nu starten met Master Kwaliteitsmanagement

Master Kwaliteitsmanagement

Een wetenschappelijk perspectief op kwaliteitsmanagement

  • Adviseer je organisatie over strategische kwaliteitsvraagstukken
  • Begeleid veranderingen en verbeteringen soepel en slagvaardig
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou