Blog

Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Working to live or living to work

Heb jij soms ook het idee dat de tijd vervliegt? Richard Williams, een Amerikaanse woordkunstenaar, slaat in deze video de spijker op zijn kop. ‘The most precious thing we have in life are moments.’

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Iedere professional heeft aandacht nodig

Goede begeleiding van medewerkers is gebaseerd op inzicht. Als leidinggevende moet je weten in hoeverre een medewerker zelfsturend is. Alleen dan weet je welke begeleiding iemand nodig heeft. En welke leerinterventies nodig zijn. Hoe kom je daarachter?

Luisteren en blijven luisteren

Het inzicht in het ontwikkelingsniveau kun je krijgen door tests te doen, maar vooral ook door gesprekken met de medewerker te voeren. Door de verbinding te zoeken. En verbonden te blijven. Want het niveau van een medewerker verandert door de tijd. En met niveau bedoelen we niet alleen het niveau van competenties, maar ook van motivatie. Zo kan een medewerker uitblinken in een bepaalde vaardigheid, maar er totaal geen voldoening uit halen. De vraag is dan hoe goed een taak dan uit de verf komt.

Niveau per taak

Hoe bepaal je iemands niveau? Om te beginnen is het belangrijk om het ontwikkelniveau niet op functieniveau te beschrijven. Bepaal het per taak. Niemand is immers overal goed of slecht in. En iedereen heeft eigen drijfveren en ambities. Ken je de niveaus van de taken van je medewerker? Dan moeten jullie samen keuzes maken voor een passende leerinterventie. Hoe doe je dat?

Aan jou de keus, of niet?

De keuze voor een interventie hangt af van een aantal factoren. Is het ontwikkelingsniveau van een medewerker ‘laag’ op een bepaalde taak, dan zal de keuze voor een geschikte leerinterventie veelal bij jou liggen. Bij een hoge mate van zelfsturing op een taak, zal de medewerker zelf keuzes maken voor de ontwikkeling van die taak. Als leidinggevende heb je dan nog steeds een belangrijke rol: minder sturing, maar meer coaching en meedenken.

Er zijn altijd kaders

Natuurlijk zijn er altijd kaders waarbinnen je een leerinterventie moet kiezen. Het is goed om die helder te maken voor jezelf en je medewerker. Wat is de visie van een organisatie? Wil een organisatie bijvoorbeeld binnen nu en een jaar het archiveren van de post digitaliseren, dan is het niet zinvol om een medewerker te gaan trainen in fysiek archiveren.

En met welke leerinterventies werkt een organisatie al? Zijn er preferred suppliers en vaste werkmethodes? HR of P&O weet daar het antwoord op. Wanneer er bijvoorbeeld een digitale leeromgeving is met e-modules, is het niet altijd nodig om een medewerker een klassikale opleiding te laten volgen. Of wanneer er maar beperkt opleidingsbudget is, is het niet mogelijk om een medewerker een peperdure training te laten volgen.

Denken in mogelijkheden

Ondanks dat er grenzen zijn aan wat er kan, is het belangrijk om binnen bestaande kaders te denken in mogelijkheden. Is er geen budget? Bekijk dan samen met de medewerker mogelijkheden voor minder kostbare ontwikkelmogelijkheden, bijvoorbeeld interne stages, e-learning, youtube-trainingen, gratis Massive Open Online Courses (MOOC’s) en linkedin-content.

Een hoger niveau: minder sturing

Hoe meet je de ontwikkeling van een medewerker? Het belangrijkste is om betrokken te blijven bij je medewerker. Plan momenten waarop je in gesprek gaat met elkaar. Wat je zult merken in die gesprekken is dat de intensiviteit van jouw betrokkenheid verschuift. Bij een medewerker die nog niet heel zelfsturend werkt, is het belangrijk dat je actief initiatieven aandraagt voor hoe diegene zichzelf kan ontwikkelen. Een zelfsturende medewerker zal veel vaker zelf met initiatieven komen.

Iedereen heeft behoefte aan aandacht

Het is wel belangrijk om betrokken te blijven. Coachende gesprekken te voeren. Een valkuil is om een eigengereid persoon aan zijn lot over te laten. Denk niet: een medewerker is zelfsturend en zit vol initiatieven, dus deze persoon redt zich wel. Ook een zelfstandige medewerker heeft uitdagingen nodig om gemotiveerd te blijven. Er zijn altijd nog onderdelen binnen – en misschien wel juist buiten - het takenpakket waarin iemand kan groeien. Help mee om iemand die uitdagingen te laten ontdekken!

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Superkippen in je team? Liever niet.

Vergelijk je team eens met een kippenhok. Vechten jullie om de meeste, grootste, mooiste eieren? Verrassend veel organisaties blijken volgens het ‘superkippenmodel’ te werken. Met toppers (superkippen!) die vooral gaan voor persoonlijk succes. Want rivaliteit motiveert mensen en haalt het beste in ze naar boven. Maar helaas… schijn bedriegt.

Wil je méér eieren?

Wat gebeurt er als je alle toppers, de superkippen, in één hok zet? Ze pikken elkaar dood. Zo blijkt uit een experiment dat Margaret Heffernan aanhaalt in haar Ted Talk over de productiviteit van teams. Terwijl de groep ‘normale’ kippen productiever is en gewoon haar eieren legt. Dus wil je meer eieren, meer productiviteit… stap dan af van het superkippenmodel.

Succesvolle teams hebben geen solospelers. Superkippen zijn fataal voor je team. Voor topprestaties moet je juist mensen hebben die goed samenwerken. Meer weten? Bekijk deze eyeopening Ted Talk van business leader Margaret Heffernan.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

Word een betere gesprekspartner

‘Knikken, ‘ja’ zeggen, de ander herhalen en samenvatten. We leren het onszelf om aan de ander te laten merken dat we naar hen luisteren. Maar waarom zou je deze trucjes uit moeten halen… als je daadwerkelijk aan het luisteren bent?’ Een interessant inzicht van Celeste Headlee over de kunst van écht luisteren naar je gesprekspartner.

‘When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new' – Dalai Lama

Praten is goed. Maar aan het woord zijn richting je gesprekspartner heeft een keerzijde: mogelijk kaap je onbedoeld het gesprek. Want grote kans dat je vertelt dat jij óók zo gestrest/verliefd/blut bent als iemand daarover begint. Het effect van kapen: langs of door elkaar heen praten, de ander niet begrijpen, gesprekken die stil vallen. Wil je dus een goed gesprek voeren? Dan is het vooral belangrijk om te luisteren.

10 tips voor een goed gesprek

Als je echt luistert naar je gesprekspartner krijg je begrip voor elkaar en verbinding met de ander. Plus een dosis inspiratie en nieuwe inzichten. De ander weet immers altijd iets wat jij nog niet weet. Het is dus de moeite waard om te kijken of je misschien wel een betere gesprekspartner kunt worden. Het goede nieuws: dat is helemaal niet moeilijk. In deze Ted Talk van Celeste Headlee krijg je tien tips met groot effect.

Communiceren: meer dan luisteren en vertellen

Wil jij jouw communicatieve vaardigheden naar een hoger level tillen? Bekijk ons communicatie trainingsaanbod en vergroot jouw effectiviteit. In onze trainingen leer je je te verplaatsen in de ander, goed te luisteren en juist waar te nemen, breng je jouw boodschap met tact en ga je echt met elkaar in gesprek. 

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

Klaar voor de toekomst?

In de nabije toekomst hebben we nieuwe en andere vaardigheden nodig binnen organisaties. Er zijn 5 duidelijke trends zichtbaar die organisaties dwingen om anders te kijken naar de toekomst van werk. Wat zijn die trends en welke impact hebben ze? Jacob Morgan laat het in een verhelderende animatie zien.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Jaag jouw droom na met de ta-da list [+ gratis tool]

Je droom waarmaken kan een helse klus zijn. Misschien lijkt het onmogelijk en vergeet je jouw ambities daarom maar liever. Dan kan je wel een opsteker gebruiken. Terugblikken op je successen geeft jou een nieuwe impuls om je droom na te jagen. Deze ta-da list helpt je daarbij.

De ta-wat?

De ta-da list is het positieve zusje van de beruchte en gevreesde to-do list. In plaats van de dingen die je moet doen, sta je stil bij de stappen die je al hebt genomen. En de successen die je hebt behaald. Met een moment van bezinning krijg je weer kracht, vertrouwen en zin om jouw droom na te streven.

Zo maak je een ta-da list

Je gaat terugblikken op wat je hebt bereikt en onderweg hebt ervaren. Als opfrisser van je geheugen kan je jezelf de 6 vragen hieronder stellen, die je helpen om het eens van een andere kant te bekijken. Zo krijg je de opsteker die je nodig hebt om de volgende stap richting jouw droom te zetten.

#1. Kreeg je een mooi compliment?

Ja: opschrijven! Nee: vraag iemand om jou een veer te geven. Klinkt als egotrippen? Als je uitlegt dat je bezig bent met een ta-da list om jezelf te motiveren, is de kans groot dat anderen daar met plezier aan meewerken. En het dan ook helemaal geen arrogante vraag vinden.

#2. Waardoor stapte je tevreden in bed?

Je kent ze wel. Van die dagen dat je to-do list steeds in je achterhoofd zit: ‘wat moet ik nog veel doen!’ En die gedachte zwaar op je drukt als je wilt gaan slapen. Draai het daarom ook eens om. Wanneer ging je met een voldaan gevoel naar bed en hoe kwam dat?

#3. Wat verraste je – positief én negatief?

Misschien heb je wel iets ontdekt over jezelf of anderen. Nieuwe inzichten brengen je dichterbij jezelf, wat je belangrijk vindt en echt wilt. Als je stilstaat bij die eyeopeners, kan je jouw doel aanscherpen. Het is dus goed om je te bezinnen op wat je hebt ontdekt.

#4. Waar was je bang voor maar heb je tóch gedaan?

Mensen die hun angst overwinnen zijn echte helden. Want niets is zo moeilijk als doorzetten terwijl je shaket van de zenuwen, zelftwijfel en spanning. Dat zijn immers de momenten waarop afhaken heel verleidelijk is. Doorzetten vraagt om kracht en daar mag je trots op zijn.

#5. Wat was helemaal à la jou?

Authentiek zijn is een van de drie basiswaarden van ons mensen. Daarom zijn de acties waar jij helemaal achter stond het ook waard om op terug te blikken. Zelfs als die acties niet direct resultaat hebben opgeleverd. Want je doet het tenminste wel op jouw eigen en integere manier.

#6. Welke lessen heb je geleerd?

Iets leren is altijd positief. Met die inzichten kan je verder komen. Door je learnings op een rijtje te zetten kan je checken welke relevant zijn voor de route naar jouw doel. Zo kan je die weg eventueel aanpassen en vergroot je de kans op succes.

Gratis ta-da list – free printable

Natuurlijk kan je jouw ta-da list maken op een leeg vel of in de notitie-app van je phone, maar leuker is het om onze free printable te gebruiken. Helemaal gratis en je kan hem zo vaak printen als je maar wilt.

Download de free printable

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

10 tips voor een goede werk-privébalans

Balanceren tussen werk en privé. Hoe zorg je ervoor dat je niet volkomen in beslag wordt genomen door je werk? Steeds vaker zijn we vanuit huis nog bezig met ons werk. Even inloggen op het bedrijfsnetwerk, e-mails checken, voicemails afluisteren, stukken doornemen of even bellen... Alle technische ontwikkelingen maken het steeds verleidelijker om ook in onze vrije tijd met ons werk bezig te zijn.

Wij geven je 10 tips die je helpen een goede balans tussen je werk- en privéleven te creëren. Zo kun jij optimaal genieten van je vrije tijd en heb je voldoende energie om effectiever aan het werk te gaan.

#1. Maak een planning

Begin je werkdag met een plan van klussen die je vandaag wilt doen. Wees realistisch, dus plan niet teveel! Plan in ieder geval een ding wat je ook echt af kunt maken.

#2. Stop op tijd!

Dat is minimaal een half uur voordat je naar huis gaat. Maak dan een overzicht van wat gedaan is en waar je de volgende dag mee aan de slag wilt. Dat geeft overzicht en rust. Het helpt om het hoofd leeg te maken.

#3. Klaar is klaar

Zet thuis je telefoon uit en laat je niet verleiden om toch nog even e-mail of andere berichten te checken. Wanneer je van huis uit werkt, stel dan een tijdstip vast wanneer je gaat stoppen met werken. En stop dan ook! Huisgenoten kunnen je hierbij prima ondersteunen dus stel ze op de hoogte van je voornemen.

#4. Maak tijd vrij voor ontspanning

Onderneem ontspannende activiteiten in je vrije tijd. Plan deze echt in, zodat je een stok achter de deur hebt. Afspreken met vrienden of familie kan daarbij ook goed helpen om er echt tijd voor vrij te maken.

#5. Maak je hoofd leeg

Gebruik je reistijd naar huis om je hoofd leeg te maken en om te schakelen. Pak de fiets of maak eerst een wandeling wanneer je weinig reistijd hebt. Even thuis omkleden, een lekker bad of douche zijn ook goede rituelen om de werkdag af te sluiten en energie vrij te maken voor privé zaken.

#6. Stel een top 3 samen

Bedenk eens wat je ECHT belangrijk vindt in je leven. Maak een top 3 en zorg dat je elke dag actief bezig bent met iets wat met deze top 3 te maken heeft.

#7. Neem een snipperdag

Neem eens een snipperdag, gewoon omdat het mooi weer is of om even iets te doen waar je al lange tijd niet meer aan toegekomen bent.

#8. Nee zeggen

Zeg eens nee tegen een vraag van een collega om hulp. Of beter nog: vraag een collega of deze jou kan helpen met een klus zodat je meer tijd hebt om je werk af te krijgen.

#9. Zorg ook tijdens de werkdag voor ontspanning

Neem op tijd pauze en ga tijdens de lunch even naar buiten, weg van de werkplek. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig even kort ontspannen en pauzeren effectiever zijn in hun werk dan mensen die pauzes overslaan en te lang doorgaan.

#10. Goed is goed genoeg

Verlies jezelf niet in perfectionisme. Niet alles hoeft een tien te zijn. Soms is een zes voldoende. Houd steeds in de gaten wat het doel is en handel daarnaar.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

6 stappen naar persoonlijk ondernemerschap

Persoonlijk ondernemerschap houdt in dat je zelf de regie neemt. Bedenk dat je vaak echt wel een keuze hebt om verandering in je werk te brengen. Bereik wat je wilt met deze 6 stappen naar persoonlijk ondernemerschap.

Persoonlijk ondernemerschap, het is misschien een wat abstracte term. Maar het komt erop neer dat als je zelf aan het roer gaat staan, dat je kunt bereiken wat je wilt. Door te werken vanuit je talenten, ambities en competenties. Kortom: je doet het werk dat je interessant vindt vanuit een innerlijke drive en zet jouw passie om in acties. 

Kansen pakken, bereiken wat jij wilt

Hiervoor is het belangrijk dat je weet wat je eigen drijfveren, positieve overtuigingen en talenten zijn. Dan ‘herken’ je beter de mogelijkheden die voor jou een kans opleveren. Wees daarbij niet bang om fouten te maken, kom uit je comfortzone en neem ‘risico’. En als je geen mogelijkheden ziet om te groeien in de actuele context, ga dan zelf op zoek naar nieuwe kansen. Op die manier bereik je wat jij wilt.

6 Tips naar Persoonlijk Ondernemerschap

#1. Zie iedere gebeurtenis als een kans

Een belangrijke gebeurtenis in het werk of leven is vaak een impuls om meer vanuit je eigen kracht te werken. Denk aan gebrek aan doorgroeimogelijkheden of conflicten met leidinggevenden. Ook veranderingen zoals fusies, ander werk, promotie of een training afronden, geven je persoonlijk ondernemerschap veelal een boost. Grijp iedere gebeurtenis, ook die met grote impact, met beide handen aan!

#2. Zorg voor juiste stimulans uit je omgeving

Veel 'persoonlijk ondernemers' kennen hun talenten dankzij hun omgeving. Als anderen zeggen dat ze in je geloven, doe je dat zelf ook (sneller). Vooral wanneer het mensen zijn die je vertrouwt en die jij ziet als experts. Je doet er goed aan mensen en leermeesters om je heen te hebben die je actief stimuleren. Daar 'groei' je alleen maar van.

#3. Vraag je leidinggevenden en collega’s om hulp

Ruimte en support zijn erg belangrijk voor persoonlijk ondernemerschap. Als 'ruimte' kun je denken aan zelf je werk inrichten en beslissingen nemen. Voorbeelden van support zijn: meedenken over plannen en feedback krijgen. Persoonlijk ondernemers werken graag met leidinggevenden en collega’s die hen helpen om grenzen over te gaan. Laat je leidinggevende weten dat je graag ‘groeit’ en hiervoor support en feedback wilt.

#4. Blijf leren en jezelf ontwikkelen

Blijf leren en jezelf ontwikkelen. Dat kan door training en opleiding. Of ’kijk’ naar de experts uit jouw vakgebied. Wat vinden zij interessant om te lezen? Over welke onderwerpen bloggen zij? Welke goeroes volgen zij zelf online?

#5. Leer van zelfreflectie en feedback

Om te kunnen groeien, moet je niet bang zijn jezelf ‘onder de loep te nemen’. Zo krijg je juist steeds meer grip op je eigen talenten en drijfveren. En geven anderen je feedback? Check dan of je het herkent . Misschien kun je iets eruit halen als leerpunt?

#6 Vier je succes!

Succes is subjectief, jij bepaalt wat jouw succes is. En het vieren van dit eigen succes is erg belangrijk. Het versterkt je leer- en groeiproces én zelfvertrouwen. En maakt het gemakkelijker een volgende stap te zetten. Wees dus niet bescheiden en vier iedere dag een (groot of klein) succes.

Extra Tip 

En dan de laatste, maar misschien wel belangrijkste stap. Persoonlijk ondernemers zijn natuurlijk zeer pro-actief. Ga niet wachten totdat alle seinen op groen staan of alle omstandigheden ideaal zijn. Die dag komt niet. Dus ONDERNEEM!

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

6 trekjes die je succes mogelijk belemmeren

Succesvol zijn in het werk. In het leven. Dat wil toch iedereen? Maar soms kunnen we onszelf goed in de weg staan op de route naar dat succes. Geef jezelf de ruimte. Tackel de 6 trekjes die je succes mogelijk belemmeren.

Wanneer ben je eigenlijk succesvol?

Voor iedereen heeft succesvol zijn een andere betekenis. Net als met schoonheid. Dat bestaat in de ogen van de kijker zelf. Denk dus goed na over wat succesvol zijn inhoudt voor jou. En dus niet in de ogen van je collega, manager of kennis. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens naar je eigen kernwaarden en probeer daar je succes omheen te bouwen. Sta je eigen succes niet in de weg en tackel de volgende trekjes.

#1. Excuses gebruiken

Bedenk jezelf: je hebt bijna altijd een keuze. Stel anderen dus niet verantwoordelijk voor de fouten die je maakt. Praat foute keuzes niet goed voor jezelf en geef andere zaken niet de schuld van waarom dingen je niet lukken. Zie je fouten onder ogen en bedenk liever hoe je het beter aan gaat pakken de volgende keer.

#2. Focus op het negatieve

Om de een of andere reden zijn we altijd geneigd om te focussen op de negatieve zaken. Maar er is een grote kans dat er meer positieve dingen gebeuren. Alleen vinden we dat dan vaak weer vanzelfsprekend. Het is goed om te kijken waarin je jezelf kan verbeteren, zodat je effectiever wordt. Maar kijk ook naar wat wel goed gaat en probeer daar je energie in te steken. Zodat je excelleert.

#3. Jezelf boos maken

Accepteer het als je plan niet helemaal loopt zoals je wilt. Ertegen verzetten en vechten maakt het proces alleen maar lastiger. En je gaat je jezelf er ook niet beter door voelen. Accepteer de situatie, wees mindful en probeer ervan te leren en te groeien.

#4. Jezelf wijsmaken dat je iets niet kan

‘Het lukt me vast niet' of 'ik krijg het nooit op tijd af'. Veel mensen halen zichzelf naar beneden door dit tegen zichzelf te zeggen. Zonde. Uit onderzoek blijkt dat je irrationele gedachten minder zwaar worden als je jezelf op een positieve manier aanspreekt in de jij-vorm (self-distancing). Het schept afstand waardoor je rationeler naar de situatie kijkt.

#5. Alles alleen op willen lossen

Loop je vast en kom je niet verder? Doordat je bijvoorbeeld in cirkeltjes blijft denken of het geheel niet meer overziet? Wees assertief tegenover jezelf. Probeer de klus niet alleen op te lossen, maar schakel op tijd hulp in. Door het alleen al bespreekbaar te maken kan je al nieuwe inzichten verkrijgen.

#6. Kiezen voor de ‘easy way’

Het is makkelijk om te doen wat je altijd al deed. Hetgeen waar je goed in bent of waar je veel verstand van hebt. Wil je stappen maken, dan zal je uit je comfortzone moeten komen. Zet de cruise control uit en daag je zelf uit. ‘Stretch jezelf’ en zoek je eigen grenzen op. Zo haal je meer uit jezelf en zal je er ook meer plezier aan beleven.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Doen wat je écht wilt: zo krijg je dat voor elkaar!

Gaan voor wat je echt belangrijk vindt. Dat klinkt geweldig, maar gaat niet vanzelf. Zoals je voor een goed figuur meer nodig hebt dan een dieet, zo heb je voor passie in je werk meer nodig dan een theorie.

Een blijvende verandering vereist een aanpak die bij je past én doorzettingsvermogen. Kijk niet alleen naar belemmeringen, maar vooral naar je potentieel. Dat is een positievere insteek en je bereikt er ook meer mee.

Door de focus te richten op wat je belangrijk vindt, ontstaat een andere mindset. Je krijgt een wijdere blik, durft meer risico te nemen. Daardoor kom je tot creatievere oplossingen en benut je jouw talenten beter.

Wanneer ben je op je best?

Met deze visie, gebaseerd op positieve psychologie, voeren de trainers van Schouten & Nelissen intakegesprekken waarbij ze weliswaar bespreken waar je ‘last van hebt’ en wat je leervraag is, maar vooral komt jouw kracht op tafel.

Ze stellen vragen zoals: Wanneer ben je op je best? Waar kom jij je bed voor uit? Zo wordt duidelijk wat jij graag doet en welke dingen je kennelijk belangrijk vindt. Daaruit komt een set waarden die bij je passen.

Toewijding en verantwoordelijkheid

Een projectmanager die op intakegesprek kwam voor een assertiviteitstraining ontdekte al pratende dat toewijding en verantwoordelijkheid essentiële waarden voor hem waren. Hij wilde toegewijd vader zijn én projecten succesvol afronden.

Maar hij had ook grote moeite om nee te zeggen. Daardoor kwam hij zowel privé als op het werk steeds vaker klem te zitten. Door zijn ambities helder te benoemen zette de projectmanager een belangrijke volgende stap.

Kompasnaald

Je ambitie gaat leven wanneer je je voorstelt hoe je zou zijn als je voor honderd procent je waarden na zou leven. Hoe praat je dan? Hoe zie je er dan uit? Dat beeld is wat je voor ogen houdt, waar je kompasnaald naartoe wijst.

Zo stelde de projectmanager zich een ontspannen man voor, die prioriteiten stelt en om half zes de auto instapt om samen met de kinderen te kunnen eten. Hoe gedetailleerder het beeld, hoe beter.

Korte termijn

Om dichter bij je ideaalbeeld te komen moet je belemmeringen overwinnen. Kortetermijndenken bijvoorbeeld. Van nature willen mensen hun kortetermijndoelen realiseren en teleurstellingen vermijden. Deze neiging zit in de weg wanneer jij je gedrag duurzaam wilt veranderen.

Stel dat je wilt afvallen. Dan is een kroketje bij de lunch meteen lekker, terwijl je een slank lijf pas over een half jaar kunt bereiken. De projectmanager had de neiging om allerlei taken op zich te nemen en confrontaties te vermijden.

Door de training ging hij zich concentreren op wat hij belangrijk vond: tijd met zijn kinderen doorbrengen én goed werk afleveren. Hij maakte zijn ambitie belangrijk en ging aan de slag met delegeren en agendabeheer.

Krachtige keuzes

De crux zit in krachtige keuzes maken. Er zitten groeven in je manier van denken en doen, waar je makkelijk in blijft hangen. Het is belangrijk om ook daar gerichte aandacht aan te besteden. Door je belemmeringen te (h)erkennen en kracht te putten uit wat je echt wilt, kom je uit oude patronen en maak je grote stappen.

Trainers en andere deelnemers kunnen daarbij een steun zijn. De projectmanager die zo bang was om mensen teleur te stellen, kreeg van zijn groepsgenoten te horen: ‘Hee, weet je nog? Je wilt je kinderen zien opgroeien!’

Daar kreeg hij enorm veel energie van, hij kon het ‘nee-zeggen’ makkelijker aan. Om gedragspatronen te veranderen moet je echt gefocust blijven op je nieuwe manier van doen, het inslijpen in je dagelijkse routine.

Als een trein

Werken vanuit je belangrijke waarden zorgt voor een enorme positieve boost. Als je het eenmaal toepast, ga je als een trein. Je bent gemotiveerd, doet een sterk appèl op je talenten en laat je minder door negatieve emoties van de wijs brengen.

Natuurlijk, het gaat met vallen en opstaan. Gedragsverandering vraagt om dóen en experimenteren. Maar pak je het gedegen aan, dan kun je blijvend op een fijnere, betere en gelukkigere manier werken. Je zult versteld staan van jezelf!

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder