Blog

Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Zo verbeter jij je werk-privébalans in 10 dagen

En dan zit je wéér s'avonds achter de werklaptop, terwijl je gezinsleden vrolijk in de tuin aan het dollen zijn. Soms voelt het alsof je volkomen in beslag wordt genomen door je werk. Met deze 10-dagen challenge ga je op zoek naar meer evenwicht. Zodat je van je welverdiende vrije tijd kunt genieten en de accu weer oplaadt.

Meer evenwicht in je leven is geen knop die je zomaar eventjes omzet. Daarom dagen we je uit om elke dag iets te doen voor een betere balans. Doe je mee?

In 10 dagen een betere werk-privébalans

Dag 1. Plan realistisch

Begin vandaag met een planning van taken die je vandaag wilt doen. Wees realistisch, dus plan niet teveel! Denk je dat iets een uur kost? Trek er dan anderhalf uur voor uit. Houd ook rekening met spoedjes en andere onverwachtse gebeurtenissen. Om met een lekker gevoel naar huis te gaan, zorg je ervoor dat je zeker één taak helemaal kunt afstrepen.

Dag 2. Stop op tijd!

Dat is minimaal een half uur voordat je naar huis gaat. Maak dan een overzicht van wat gedaan is en waar je morgen mee aan de slag wilt. Dat geeft overzicht en rust. Het voorkomt dat er 's avonds (of erger: 's nachts) nog allerlei dingen door je hoofd spoken.

Dag 3. Klaar is klaar

Zet thuis je telefoon uit en laat je niet verleiden om toch nog even je e-mail of andere berichten te checken. Wanneer je thuis werkt, stel dan een tijdstip vast wanneer je gaat stoppen met werken. En stop dan ook! Huisgenoten kunnen je hierbij prima ondersteunen, dus stel ze op de hoogte van je voornemen.

Dag 4. Zorg voor ontspanning

Wat geeft jou energie? Daar maak je vandaag tijd voor vrij. Plan dit echt in en informeer je omgeving, zodat je een stok achter de deur hebt.

Dag 5. Maak je hoofd leeg

Gebruik je reistijd naar huis om je hoofd leeg te maken en om te schakelen. Pak de fiets of maak eerst een wandeling wanneer je weinig reistijd hebt. Even thuis omkleden, een lekker bad of douche zijn ook goede rituelen om de werkdag af te sluiten en energie vrij te maken voor je privéleven.

Dag 6. Stel een top 3 samen

Bedenk eens wat je ECHT belangrijk vindt in je leven. Maak een top 3 en zorg dat je activiteiten hiermee te maken hebben. Een top 3 helpt je ook om beter te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie in steekt. Balans ontstaat wanneer je (ook) de dingen kunt doen die je graag wilt doen.

Dag 7. Neem een snipperdag

Neem eens een snipperdag, gewoon omdat het mooi weer is of om even iets te doen waar je al lange tijd niet meer aan toegekomen bent. Deze dag gebruik je voor jezelf. Je kunt doen waar je maar zin in hebt!

Dag 8. Zeg eens nee

Nee zeggen tegen een vraag van een collega om hulp, dat mag dus gewoon. Of beter nog: vraag iemand of hij JOU kan helpen met een klus, zodat jij ook eens je werk sneller afkrijgt.

Dag 9. Herstel ook op je werk

Neem op tijd pauze en ga tijdens de lunch even naar buiten, weg van de werkplek. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig kort ontspannen effectiever zijn in hun werk dan mensen die hun boterham achter het beeldscherm opeten en te lang doorgaan.

Dag 10. Goed is goed genoeg

Verlies jezelf niet in perfectionisme. Niet alles hoeft een tien te zijn. Soms is een zes voldoende. Houd steeds in de gaten wat het doel is en handel daarnaar.

Hulp bij een goede werk-privébalans

Je wilt niet langer geleefd worden. En scherp kiezen wat voor jou belangrijk is. Dit leer je in de training Verbeter je werk-privébalansJe ontdekt ook hoe je kunt omgaan met situaties die het jou lastig maken om te doen wat je graag wilt.

Bekijk de training

Lees verder

Hoe word je een agile organisatie?

7 succesfactoren maken een agile organisatie. Experts Peter Stoppelenburg, Ron van Vliet en Jan-Dirk den Breejen vertelden erover tijdens de Masterclass Agile Leadership van Schouten & Nelissen. Ontdek in deze video hoe je een agile organisatie wordt.

Hoe word je een agile organisatie?

1. Platte organisatiestructuur
2. Diendend leiderschap
3. Agile technieken operationaliseren
4. Painfacts benoemen
5. Stip op de horizon zetten
6. Experimenteren en lef tonen
7. Balans bewerkstelligen

Lees verder

Stresslessen van een werkende moeder

Maandagochtend. Missie: probeer 3 mini-gezinsleden op de juiste plaats van bestemming te krijgen. Met gevulde rugzakken, enigszins acceptabele kleding en – belangrijk – op tijd. En zorg er vervolgens voor dat je zelf maximaal presteert op je werk. Let op: kom alert over. En probeer vooral niet te gapen. O ja en doe dat 4 dagen op rij. Hoe ga ik om met de stress die daarbij komt kijken?

Zo hoort het?
In onze westerse maatschappij hebben we bedacht dat het zo hoort. Ouders werken en brengen de kinderen naar andere opvoeders. Leuk die norm. Maar het levert mij een hoop stress op. Iedere ochtend voer ik the battle of the outfits.  Geef ik leiding aan het boterhammenpromotieteam. En ben ik meewerkend voorman in het kleinste kamertje van het huis.  Ik kan je zeggen, na die exercities ben ik niet per se een leuke mama of gezellige collega. Voor mij is het tijd voor iets meer maatwerk.

Keuzes maken
Uitvinden waar de schoen wringt, dus.  En bewuste keuzes maken die bij mij passen. Een belangrijke vraag die ik mezelf stel: vind ik het erg om te werken? Nee, ik heb een uitdagende baan, leuke collega’s en mijn werk-privé-balans is top. Keuze 1 is duidelijk: ik word geen fulltime huisvrouw. Wat vind ik dan niet leuk aan werkdagen? Het gevoel van op tijd de kinderen afleveren en op mijn werk verschijnen, discussiëren met 4-jarigen, de deur uit haasten, stressen of de mini’s wel gezond eten. Keuze 2: daar ga ik iets aan veranderen.

Waar zit de pijn?
Allereerst ga ik na op welke momenten ik stress ervaar. Het blijkt alleen te gaan om de maandag en dinsdag. De dagen dat mijn drie oogappeltjes naar school of de opvang moeten. Op die andere dagen is er altijd iemand in huis en hoeft mijn babyzoontje zich in ieder geval niet op een specifiek tijdstip ergens te bevinden. Hoe kan ik de stress verminderen op de eerste twee dagen van de week?

De oplossing
Ik heb het volgende bedacht. Hier komt ie: ik sta een kwartier eerder op. Dat kwartier verloren slaap voelt de eerste dagen misschien alsof ik de nacht heb doorgehaald, maar dan ben ik eraan gewend. En ontstaat er net iets meer speling. Ik leg de avond van te voren alle spullen en kleren al klaar – in goed overleg met mijn kleuters uiteraard. Dat houdt mogelijk in dat ik de volgende dag met een brandweerman en prinses op pad moet. Het zij zo. Verder ga ik op maandag thuis werken. Dat scheelt reistijd en stresstijd. En ik leg de lat iets minder hoog. Dan is mijn huis de eerste dagen van de week maar een bende. Vind jij het erg? Nee? Dan ik ook niet.

Geluksmoment
Superfijn, die pragmatische aanpak. Maar er is nog iets wat me helpt. Iedere dag neem ik even de tijd om bewust van mijn gezin te genieten. Soms vergeet ik door de waan van de dag hoe bijzonder het is dat we met zijn vijven kunnen ontbijten. En naar heerlijke kleuterprietpraat en gezellig babygebrabbel kunnen luisteren. De stress die volgt kan ik dan wel aan. Nee, schrap dat. De hele wereld kan ik dan aan!

Leer omgaan met stress

Ervaar jij ook weleens stress? Thuis of op je werk? Of een combinatie van die twee? Hoe ga je slim om met de tijd die je hebt? Leer tijdens onze trainingen om prioriteiten te stellen. En word je bewust van je eigen gedrag. Reken af met oude gewoontes.

Bekijk de trainingen

Lees verder

Introversie is een gave, geen handicap

Kom eens mee, klinkt er achter haar. Sylvie ontmoet de strakke blik van haar manager. Terwijl er spelden in haar maag prikken, volgt ze hem. Naar het kamertje waar hij in overleg zit met een collega. Waarom roepen ze haar erbij? We vinden het niet goed gaan, galmt het over de grenenhouten tafel. Je bent te stil.

Er vallen druppels op de tafel. Zit Sylvie daar ineens te snikken, bij mensen die ze nauwelijks kent, maar die wel een oordeel over haar hebben.
Slechts vijf weken werkt ze er nu.

De tranen zijn een opstapeling van alle keren dat ze vroeger in één adem stil, verlegen, bangig, afstandelijk en afgekeerd werd genoemd.
Het is een ijverig kind hoor, maar…

Op jonge leeftijd begreep ze het al. Stil zijn is niet oké. Ik ben anders. Saai en ongezellig. Een muurbloem.
Maar vooral: onbelangrijk.

Overcompenseren

Het tempo van anderen probeert ze bij te houden, uitbundig te zijn, maar ’s avonds ligt Sylvie kapot op de bank.

‘Het is niet per se verkeerd om je te voegen naar de situatie,’ zegt Ine Fransen, trainer van Kracht van introvert zijn. ‘En dat geldt net zo hard voor extraverten.’ Je aanpassen kan in je voordeel werken om te bereiken wat je wilt. Maar het wordt wel een probleem als je er last van hebt of erop leegloopt.

De kunst is je eigen kracht en valkuilen te leren kennen. Er zijn tenslotte verschillende manieren om je mening of idee over de bühne te brengen en anderen mee te krijgen.
‘Je hoeft niet precies te handelen zoals anderen dat doen of zoals je denkt dat zij verwachten. Want overcompenseren houd je niet vol,' legt Ine uit.

Verlate invallen

Dat overcompenseren doet Sylvie wel continu. Tijdens meetings koortsachtig zoeken naar dingen om te zeggen. Direct reageren of met een punt komen, wat voor punt dan ook. Ter plekke een idee of mening formuleren.
Het lijkt anderen zo gemakkelijk af te gaan. Terwijl Sylvie haar input vaak achteraf nog rondmailt.
Een verlate inval, sorry allemaal.

‘Wanneer je koortsachtig naar iets te zeggen zoekt, ligt je focus op het interne proces en sluit je je af voor de omgeving,’ zegt Ine. ‘Als je merkt dat je in jezelf duikt, neem dan een moment van reflectie, zodat je bewuster kunt kiezen voor gedrag.’

Onverwachts het woord

Voor Sylvie zijn vergaderingen met meer dan vier mensen een valkuil. Hoe vaak ze zichzelf in een stoel heeft gedrukt, denkend: vergeet dat ik hier zit. Geef me niet onverwachts het woord. ‘Wat vind JIJ er eigenlijk van? Je hebt de hele tijd nog niets gezegd.’
En ja hoor: blanco brein.

Als je nog niet zover bent, is het prima om te zeggen: ‘Ik vind dat er interessante punten op tafel liggen. Ik wil graag de alternatieven overwegen voordat ik reageer.’ Door denkruimte te creëren kun je je kwaliteiten inzetten en word je zichtbaarder.

Messteken

Bij haar nieuwe werkgever is Sylvie best outgoing, naar eigen maatstaven. Vragen stellen, grapjes maken, over interesses vertellen.
Spreken in een groep is nog steeds geen hobby en ze struikelt weleens over haar woorden.
Maar de rauwe randjes zijn wel bijgeslepen.

Geen wonder dus dat de tranen blijven komen, terwijl haar manager vertelt hoe ‘verontrustend’ hij Sylvies stilte vindt.
De speldenprikjes in haar maag worden messteken.

We weten niet wat we aan je hebben, zegt de manager. Je hebt niets toe te voegen aan wat er gezegd wordt.
Dat Sylvie de nieuwe functie vliegensvlug oppakte, leergierigheid tot een kunst verhief en enorm productief was. Ja, daar hebben ze het niet meer over.

Terwijl haar buik samentrekt, belooft ze beterschap.
En dan weer gewoon aan het werk hè. Klanten bedienen met rode ogen.

Overrompeld

‘Voor introverten kan het lastig zijn om direct te delen wat er in je omgaat,’ weet Ine. Grote kans dat je wat tijd nodig hebt om dit onder woorden te brengen. ‘Om jezelf uit de verstarring te halen, kun je bedenken wat voor jou eenvoudiger is: feiten benoemen of emoties uiten. Daar kun je je in lastige situaties op beroepen.’

‘Het helpt om een codewoord te verzinnen,’ tipt Ine. Zeg dit codewoord tegen jezelf als je je overrompeld voelt en je blijft beter staande. 

En vergeet nooit: je kunt altijd het gesprek stopzetten omdat je het moet laten bezinken, en er later op terugkomen.

Gewoon introvert

Het onverwachtse gesprek triggert Sylvie om hulp aan Google te vragen, als troost na een ellendige, onzekere dag. Zo komt ze die avond uit bij een artikel over introversie op de werkvloer.
Ademloos leest ze het. En opnieuw. En een derde keer om het echt te laten doordringen.

Ze is introvert! Niet saai of verlegen of minder intelligent! Maar gewoon introvert, net als ongeveer een derde van de mensheid. Dat is een ruwe schatting en niemand is in élke situatie volledig introvert. Je kunt in verschillende omgevingen ook introverter of extraverter reageren.
Maar algemeen gezegd kost de omgang met anderen introverten energie en zit het hoofd snel vol met indrukken. Om de batterij weer op te laden, is het nodig dat ze zich terugtrekken.

Overprikkeld

Weet dat ze niet asociaal zijn. Veel oppervlakkige contacten en smalltalk putten introverten simpelweg uit. Liever gaan ze een diepgaande relatie aan met een handjevol mensen.
Als ze gesloten zijn, betekent het dat ze genoeg hebben aan zichzelf. De eigen gedachten bieden voldoende uitdaging en ze vinden het heerlijk ergens op te broeden.

Door de manier waarop het introverte brein functioneert, hebben ze verwerkingstijd nodig en komen daarna met een mening of idee. Die werken ze ook graag eerst uit tot een doordacht plan voordat ze erover vertellen.

Als ze vertraagd reageren of geen woorden kunnen vinden, zijn ze niet onwetend. De hersenen werken simpelweg anders.
Bij rust zijn ze in hun element, prikkels trekken introverten leeg. Praten willen ze best, maar alleen als dat van toegevoegde waarde is en ze erover nagedacht hebben. Ze wachten op het juiste moment en de juiste luisteraar.

Niets mis mee

Op dat moment vullen Sylvies ogen zich weer met water, voor de tweede keer die dag. Na al die jaren had ze ontdekt wat er mis was met haar…
Niets.

Doordat de norm energiek, charismatisch en levendig is, zijn introverten lange tijd onbegrepen geweest. Daar komt verandering in. Introverten hebben prachtige eigenschappen die onmisbaar blijken op de werkvloer.

Het talent zich diep te concentreren bijvoorbeeld. Goed kunnen luisteren en observeren. Diepgaande gesprekken voeren die echt ergens over gaan. Bedachtzaam te werk gaan, met een stevige portie doorzettingsvermogen. Tot de kern uitzoeken hoe iets zit. Introverten bezitten ook een grote leergierigheid en veel reflectievermogen. En wat denk je van originaliteit en creativiteit door hun rijke fantasie?

Onbegrip

De herkenning en realisatie zorgt voor een slapeloze nacht. ’s Ochtends vraagt Sylvie om een gesprek met haar leidinggevende en vertelt ze over de ontdekking.
Zo steek ik in elkaar, hier gedij ik wel en niet bij.

De manager deelt haar euforie niet.
Excuses, noemt hij het terwijl hij Sylvie berispt vanaf de andere kant van de grenenhouten tafel in hetzelfde kamertje. Bij deze werkgever krijg ik niet de ruimte mezelf te zijn, beseft ze.

Weggaan of blijven?

Inmiddels zit ze bij een organisatie die de kracht van introversie wel herkent.

Geen handicap

‘Elk team heeft een mix van extravert en introvert nodig. Mensen die een uitgelaten enthousiasme meebrengen en sneller risico’s durven nemen, en mensen die analyseren, de diepte in duiken en bedachtzaam handelen,’ weet Ine.

Introversie is geen handicap, maar een persoonskenmerk. Je bent goed zoals je bent en hebt een arsenaal aan kwaliteiten te bieden.
Stop je te spiegelen aan extraverten, gooi die uitbundige types van het voetstuk waarop je ze hebt geplaatst.
En kijk eens kritisch naar die valse overtuigingen als ‘ik ben minder waard’.

Er is voor iedereen plaats in deze wereld.

Maak een kracht van je introversie

Welke kwaliteiten je meebrengt, is zelf nog niet zo makkelijk te herkennen. In de training Kracht van introvert zijn stel je overtuigingen die jou belemmeren aan de kaak. Je ontdekt hoe je lastige situaties aangaat door het inzetten van je eigen kracht. Ook leer je hoe je jezelf op authentieke manier zichtbaar laat zijn en omgaat met extraverte types.

 Bekijk de training

De naam Sylvie is gefingeerd.

Lees verder

Welke indruk maak jij?

Alleen het innerlijk telt. In de ideale wereld dan. In de echte wereld bepaalt je uiterlijk ook voor een belangrijk deel hoe mensen je zien. Welke indruk je maakt. Denk daarom goed na over hoe jij wilt dat anderen naar je kijken. Wil je zakelijk overkomen? Of creatief? Of boeit het je totaal niet wat mensen van je vinden? Het maakt niet uit wat je antwoord is. Maar ben je ervan bewust dát je een indruk achterlaat.

Persoonlijke uitstraling bestaat voor 90% uit lichaamstaal en voor 10% uit inhoud. Belangrijk is dat zowel lichaamstaal als inhoud met elkaar matchen. Als mensen jouw boodschap in twijfel trekken is dat vaak doordat de inhoud niet klopt met hetgeen je lichaamstaal en uitstraling laten zien. Als je bijvoorbeeld een bepaald product wilt verkopen en je doet dat met een pokerface of een zwakke, monotone stem, dan gaan mensen twijfelen aan je enthousiasme over het product.

Daarbij is het ook belangrijk om te weten wanneer je wat inzet en in welke situatie. Kortom, wat is de setting? Ook de kleding die je aantrekt en de styling spelen een grote rol. Het is immers een van de eerste zaken die je van elkaar ziet wanneer je elkaar ontmoet.

12 seconden

In slechts 12 seconden bepalen we overigens die eerste indruk, en dan is er vaak niet eens met elkaar gesproken. Is die indruk positief, dan ga je op zoek naar allerlei dingen die dit positieve beeld bevestigen. Maar andersom ook!

Jezelf profileren in 3 stappen

Doordat steeds meer processen gedigitaliseerd zijn, worden de momenten waarop we elkaar live zien, denk aan sollicitaties of netwerkbijeenkomsten, belangrijker om goede eerste indruk neer te zetten. Tijdens deze momenten kun je jezelf onderscheiden en de kwaliteiten laten zien die je in huis hebt. Je kunt daarbij de volgende stappen volgen:

Stap 1

Bewustwording - Maak een checklist.
Naar welke situatie ga je? En past jouw uiterlijke verzorging bij deze situatie en hetgeen je wilt uitstralen? Ga voor je kledingkast staan met die situatie in je hoofd. En pas daarop je kledingkeuze en uiterlijke verzorging aan.

Stap 2

Voorbereiding - Wat wil je zeggen?
Pak je tablet of smartphone en neem jezelf op met behulp van de videofunctie. Wat hoor en zie je? Probeer door de bril van bijvoorbeeld een vriend te kijken. Waarover zou hij tevreden zijn? En wat zou beter kunnen?

Stap 3

Feedback vragen - Wat vinden anderen van je?
Durf aan mensen uit je omgeving te vragen wat zij van jouw manier van spreken vinden en wat het bij hen oproept. En wat vinden ze van jouw manier van staan of zitten, mimiek, manier van oogcontact maken, stemgebruik, kleding, etc. Klopt dit beeld met het hetgeen zij op dat moment verwachten? Mist de persoon tegenover je iets? Om feedback vragen betekent dat je jezelf kwetsbaar op moet stellen. Dat vraagt om lef! Soms kan het best confronterend zijn wat je terugkrijgt, dus zoek iemand die je vertrouwt.

Schrijf je in!

Wil jij hoe jouw persoonlijke uitstraling op anderen is? En wil je leren hoe je kunt overkomen op anderen zoals jij dat graag wilt? Schrijf je dan in voor onze training Overtuigen door persoonlijke uitstraling.

Schrijf je in!

Lees verder

Wat heeft agile werken ons gebracht?

Om voorop te blijven lopen, moeten organisaties wendbaar zijn. Agile werken is daarvoor een effectieve en efficiënte werkvorm. Er zijn inmiddels veel ‘lessons learned’ over agile werken. Wat werkt wel en wat werkt niet? Een ervaringsdeskundige van ING vertelt wat de agile transformatie die ING doorliep het bedrijf bracht.

Innoveren met agile werken bij de ING

In Amsterdam Zuidoost is het hoofdkantoor van ING volledig op agile werken ingericht. Het team van Adine Wempe-Kalff, Tribe Leader Hypotheken Service, omarmde de agile-/scrummethode. Adine: 'ING veranderde in korte tijd van een klassieke hiërarchische organisatie naar een flexibele klantgerichte netwerkorganisatie. Kleine, multidisciplinaire en zelfsturende teams ontwikkelen producten en diensten. Bij ING heten die teams ‘squads’. Tijdens het ontwikkelingsproces evalueert een squad tussentijds. En daar waar nodig sturen de squadleden bij.'

Muren wegbreken

Bij de agile manier van werken, past een open werkomgeving. Een omgeving waarin medewerkers elkaar ontmoeten en inspiratie opdoen. 'We lieten daarom letterlijk de muren tussen afdelingen wegbreken', vertelt Adine. 'Zo ontstond een platte organisatie waarbinnen snel geschakeld kan worden en de lijnen kort zijn.'

The A-teams

Er zijn totaal ca. 350 squads. Iedere squad bestaat uit 7 tot 9 personen. Zij ontwikkelen producten en diensten die erop gericht zijn om klanten gemakkelijk hun bankzaken te laten doen. Een squad heeft eigenlijk wat weg van the A-team. Adine lachend: 'Het is inderdaad een zeer doelgericht team, waarin elk specialisme vertegenwoordigd is. Plezier staat voorop om het gezamenlijke doel, een unieke klantervaring, te verzorgen.'

Experimenteren met de klant

De squads schakelen rechtstreeks met klanten. Zij nemen de klantfeedback continu mee in de ontwikkeling van diensten. Zo blijft een product of dienst aansluiten aan de snel veranderende wensen van klanten. De voordelen zijn volgens Adine heel concreet: 'Het mes van deze ontwikkelmethode snijdt aan twee kanten. Enerzijds bedenken commerciële mensen geen design meer dat niet te maken is. Anderzijds maken engineers geen producten meer die niet aan verwachtingen van de klant voldoen.'

Meer budget bij bewezen succes

'De squads krijgen budget en andere benodigde middelen als ze het succes bij de klant kunnen bewijzen. Dat zorgt voor realistische plannen en voorkomt verspilling. Lean werken. Ook equiperen we de squad-teams met een goede ICT-infrastructuur en zorgen we voor extra scholing gericht op customer experience.'

Zichtbaar meer werkplezier

Werkplezier is heel belangrijk voor optimale prestaties. ‘Work hard and play hard’ zoals Adine het noemt. 'Plezier in je werk hebben, is belangrijk. We matchen daarom taken aan mensen, zodat de teamtaak echt bij de persoon past. Verder is het belangrijk dat een expert past in het team qua persoonlijkheid.'

Collectieve verantwoordelijkheid

Er is door deze nieuwe manier van werken een sterk collectief verantwoordelijkheidsgevoel. Adine: 'Als een collega niet snel genoeg kan gaan, helpen de squad-collega’s hem spontaan. Qua competenties zien we een bijzondere combinatie. De ontwikkeling van het specialisme neemt toe en de diversiteit aan competenties ook!'

Aansturing en coaching

Voor leidinggevende functies heeft ING leiders benoemd die werken volgens het agile-principe, vertelt Adine. 'Onze leiders benutten actief de ‘wisdom of the crowd’ . Zij nemen besluiten op basis van wat de experts van de squads hen daarover adviseren. Om het groepsproces binnen de squads te verbeteren, werken we met agile coaches, niet met managers.'

Marktplaats van projecttaken

Voor werknemers betekent de Agile way of working een flinke ommezwaai. Medewerkers maken geen deel meer uit van een statische afdeling. Ze gaan van squad naar squad om zo aan steeds andere projectopdrachten te werken. Maar Adine benadrukt dat de geluiden erg positief zijn: 'Doen waar je goed in bent en wat goed bij je past, maakt dat je met nog meer plezier naar je werk gaat.'

Masterclass Agile Leadership

Op 18 mei is er een Masterclass Agile Leadership bij Schouten & Nelissen. Onder leiding van agile expert Peter Stoppelenburg zetten we de ervaringen van diverse organisaties op een rijtje. Wat heeft een organisatie nodig om agile te kunnen opereren? Deze Masterclass wordt regelmatig door ons georganiseerd. Houd onze event pagina dus goed in de gaten als je er een keer bij wilt zijn.

Masterclass Agile Leaderschip

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Lees verder

Working to live or living to work

Heb jij soms ook het idee dat de tijd vervliegt? Richard Williams, een Amerikaanse woordkunstenaar, slaat in deze video de spijker op zijn kop. ‘The most precious thing we have in life are moments.’

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Mislukte projecten hebben deze 6 stappen overgeslagen

Een project kan zomaar ontsporen. Planningen lopen uit, doelstellingen veranderen, belangen botsen. Bovendien ben je ook nog eens afhankelijk van het werk van je projectleden. Vermijd mislukkingen door je project te faseren en krijg er volledig grip op.

Wat is projectfasering?

Met projectfasering deel je een project op in kleine, logische stappen. Je maakt zo duidelijk wat er wanneer moet gebeuren en wie daar verantwoordelijk voor is. Je bewaart daardoor beter het overzicht, maakt de voortgang inzichtelijk en verkleint knelpunten en risico’s die het project vertragen.

In onderstaande 6 stappen nemen we je mee in de verschillende fasen van een geslaagd project. Iedere fase eindigt met een zogenaamd beslismoment en -document waarin alle gemaakte keuzes en afspraken uit die fase duidelijk staan opgesteld. Pas bij een akkoord van de opdrachtgever ga je verder met de volgende stap.

1. Initiatieffase: de start van een project

Het begin van deze eerste fase ontstaat vrijwel altijd dynamisch. Bijvoorbeeld als iemand een goed idee heeft voor een nieuw product, of een bepaald probleem in de organisatie aankaart.

Zodra van zo’n idee een concrete opdracht is gemaakt, is het project geboren en kan de projectleider aan de slag. In deze fase verzamelt hij of zij zo veel mogelijk informatie bij de opdrachtgever over het gewenste resultaat en de kaders van het project. Deze informatie verwerkt de projectleider in de startnotitie, waar de opdrachtgever vervolgens een go op geeft.

2. Definitiefase: voorzieningen, afspraken en kick-off

Startnotitie goedgekeurd? Mooi: dan gaat de projectleider deze nu concreet maken. Voorzieningen spelen daarin een belangrijke rol; het gaat dan bijvoorbeeld om apparatuur, mankracht, beschikbaarheid en budget. 

In een kick-off maakt het hele projectteam kennis met elkaar en de opdracht. In vervolgbijeenkomsten kan het team flink brainstormen over het project, werkwijze en werkverdeling. Uiteindelijk wordt alles opgeschreven in een projectplan.

3. Ontwerpfase: aan de slag met resultaten

In deze fase ga je het projectresultaat ontwerpen. Het ligt natuurlijk aan het type project hoe zo’n ontwerp eruitziet. Bijvoorbeeld een werkend prototype van een nieuw product. Ga je een groot seminar organiseren? Dan gaat het hier om thema’s, onderwerpen, sprekers, locatie, prijs en datums.

Deze fase kost tijd. Soms kom je er pas na flink wat onderzoek achter dat een idee niet haalbaar is – bijvoorbeeld door onvoorzienbare risico’s of een gebrek aan tijd of middelen. Bespreek wijzigingen in het projectplan altijd met de opdrachtgever.

Het is slim om in deze fase meerdere ontwerpen voor te leggen bij de opdrachtgever. Zo sta je bij een afwijzing nooit met lege handen.

4. Voorbereidingsfase: eerste stap in projectrealisatie

In de voorbereidingsfase bereid je de realisatie van je project voor. Denk bij een seminar bijvoorbeeld aan de afstemming met sprekers of catering, of onderzoek over potentiële klanten als je een nieuw product lanceert.

Het klinkt misschien gek, maar het is goed om nu al te denken over de nazorg van je project – tijdens de uitvoering hiervan is er vaak namelijk te weinig tijd om dit goed te kunnen doen. Alles duidelijk op een rij? Schrijf dan een realisatieplan waarin je omschrijft hoe het project precies uitgevoerd gaat worden.

5. Realisatiefase: uitvoering van het project

De aard van het project bepaalt natuurlijk hoe deze fase er concreet uitziet. Het is bijvoorbeeld de dag waarop het seminar dat je organiseert plaatsvindt, een site-lancering of de fabricage en oplevering van een nieuw product.

Vergeet in deze fase niet om je nazorgplan verder uit te werken en te bespreken met je opdrachtgever. Hier is later waarschijnlijk te weinig tijd voor.

6. Nazorgfase: evaluatie van de resultaten

Een duidelijke afsluiting is belangrijk in projectmatig werken. Toch gek dat deze stap vaak wordt overgeslagen omdat iedereen razendsnel door moet met een volgend project.

Het soort nazorg hangt af van het project. Je draagt bijvoorbeeld het resultaat over aan de opdrachtgever of lost de laatste kinderziektes op. Het schrijven van een handleiding of beheerplan kan ook nodig zijn, zodat er ook na de afronding van het project nog genoeg ondersteuning is.

Neem ook de tijd om met je projectleden te evalueren wat er goed ging en wat volgende keer beter kan. Ook niet onbelangrijk: een borrel om samen het mooie resultaat te vieren!

Jouw project op de rit

Meer leren over dit onderwerp? Neem dan eens een kijkje bij de training Projectmanagement: structuur en organisatie. Dan kom je niet alleen meer te weten over projectfasering en andere eigenschappen van succesvol projectmanagement, maar ook hoe jij de allerbeste projectleider wordt die meetbare resultaten boekt.

Bekijk de training

Lees verder

Na de burn-out: 'Je schamen is onzin'

Voor een burn-out kies je niet. Toch voelen veel mensen schaamte en schuldgevoelens. Omdat ze niet aan de (eigen) hoge eisen konden voldoen en even nergens toe in staat zijn. In zijn blogs deelt ervaringsexpert Freek (33) belangrijke inzichten na zijn burn-out. Vandaag: waarom je schamen echt niet hoeft.

‘Jeetje Freek, wat stoer dat je hier zo open over durft te zijn’, ‘Wat heftig, trots op je openhartigheid.’ Vorig najaar deed ik op NRC Carrière mijn coming-out als burn-outpatiënt. Wat voor mij als een afsluiting van een mindere periode diende, was voor veel lezers een steunpunt, iets herkenbaars.

Een burn-out bleek een periode te zijn waar mensen minder makkelijk over praten. Daar schrok ik van.

Is openheid stoer?

Dapper of stoer zijn lofuitingen die opgebrande mensen vaak krijgen als zij open zijn over hun burn-out, wat ze ervaren en hoe het zover is gekomen. Maar dan vraag ik mij af: is het stoer, of eerder normaal?

Het kan tenslotte iedereen overkomen. En waar komt die krampachtige houding rond een burn-out dan vandaan? Ik heb de schaamte voor een burn-out vanaf het eerste moment niet begrepen.

Alles is te veel

Wat niet wil zeggen dat de burn-out allemaal wel meeviel. Het was ronduit ellendig. De aanloop naar de burn-out met alle oplopende spanningen, stressklachten, gesnauw naar mensen in mijn omgeving. De apathische maanden dat de burn-out op zijn hoogtepunt was, waarin ik niets kon.

Zelfs boodschappen doen en tegelijkertijd het vuilnis buiten zetten was een stap te ver. En dan moet je weten dat beide nog geen vijftien meter verderop in de straat zitten, in elkaars verlengde.

Angst om weg te zakken

En dan de periode na de burn-out waarin ik mezelf weer helemaal moest leren kennen en vertrouwen. Bij ieder vlaagje moeheid ben ik bang dat ik weer wegzak.

Alles was, en is, heel erg niet leuk. Niet voor mij, en niet voor mijn omgeving. Ik heb vooral mijn vriendin bij vlagen tot waanzin gedreven. Maar hoe rot het ook is, moet ik me hier voor schamen?

Niet aan zien komen

Nadat ik ergens in oktober van vorig jaar wekenlang doelloos naar de muren en Netflix lag te staren, werd ik langzaam iets helderder in mijn hoofd. Ik begon mijn downfall te reconstrueren. Er liepen ongeveer veertien projecten bij negen verschillende opdrachtgevers. Sommige groot, sommige klein, maar allemaal met een deadline.

En dat op een moment dat ik mijzelf had wijsgemaakt dat ik middenin een rustig kwartaal zat. Dan vraag je je af: hoe krijg je dat voor elkaar? Datzelfde vraag ik me ook nog steeds af. Hoe heb ik maanden, zo niet jaren, zo hard kunnen werken zonder dit aan te zien komen?

Proces van jaren

Achteraf gezien, dan is alles makkelijker, was dit een proces van jaren. Vanaf het moment dat ik met mijn eigen bedrijf begon heb ik met een drive gewerkt die op het maniakale af was. En ik was er nog trots op ook, ‘meneertje de harde werker’.

Zodra ik de luxe had om mijn eigen opdrachten uit te kiezen, ging het mis. Ik pakte werkelijk iedere klus aan, simpelweg omdat alles ‘leuk’ was. Alsof leuke opdrachten geen energie kosten. Ik denk achteraf dat het daar mis is gegaan.

Niet goed opgepast

Ik schaam me niet voor de burn-out en hoe ik was toen ik uitgeblust op de bank lag. Maar sla mezelf wel voor mijn hoofd voor het gedrag dat uiteindelijk tot een burn-out leidde. Dat ik niet goed genoeg op mezelf gelet heb, en dat ik vooral niet goed genoeg naar mijn vriendin heb geluisterd.

Toch was het een les. Een keiharde les zelfs, maar dat zijn vaak de meest waardevolle. Ik heb mezelf beter leren kennen, en dan heb ik het vooral over mijn grenzen. Ergens maakt het je realistischer. Als je constant blijft groeien, dan kom je een keer een plafond tegen.

Wijze les

Het is pijnlijk, maar het is nu eenmaal zo. Daar leer je mee omgaan. Daar ontwikkel je van. Vallen hoort soms bij het opstaan, dat is niet erg. Als je er maar van leert. Mijn burn-out is geen badge of honour, maar ook niets om me voor te schamen. En dat geldt voor jou ook.

Burn-out, en dan?

Elke maand vertelt Freek over zijn leven Na de burn-out. Met belangrijke inzichten over herstellen en een terugval voorkomen. Freek heeft een eigen coachingsbureau, schrijft columns en artikelen voor o.a. NRC, VICE en Nieuwe Revu en lanceert in 2018 zijn debuutroman, kledinglijn en online platform onder de naam Elitepauper.

Lees verder

Warming-ups en energizers: 4 korte oefeningen

Klaar met saaie meetings, presentaties en andere bijeenkomsten? Met deze oefeningen schud je iedereen wakker en krijg je gegarandeerd meer inspiratie en activatie. Houd de aandacht vast en creëer een sfeer waarin volop ruimte is voor creativiteit.

4 korte oefeningen die groepsinteractie stimuleren

#1. Drie veranderingen (scherp observeren)

De groep staat in twee rijen tegenover elkaar en observeert elkaar. Vervolgens draait iedereen zich om en verandert iets aan zichzelf. Daarna draait iedereen zich weer om en probeert de veranderingen te ontdekken.

#2. Dat kan groter (expressie van emotie stimuleren)

De groep staat in een kring. Eén persoon vertelt iets aan degene aan zijn rechterzijde, die het op zijn beurt weer aan de buurman of buurvrouw doorvertelt.

De eerste persoon vertelt het bescheiden. Iedere eerstvolgende persoon vertelt het met meer expressie. Net zolang totdat de cirkel rond is en de expressie op zijn grootst is. Voorbeeldzinnen: ‘Ik heb er zin in’, ‘Doe niet zo stom’ en ‘Wat fijn dat je er bent’.

#3. Monoloog of tweegesprek (stimuleren van creativiteit)

Twee deelnemers worden uitgenodigd om voor de groep te komen staan. De ene deelnemer is verteller, de ander luisteraar. De verteller vertelt een (fictief) verhaal, maar kan telkens niet op een woord komen: ‘Ik liep laatst op eh…’ De ander vult vervolgens aan. De verteller dient dit te accepteren en vervolgt zijn verhaal.

#4. Even wandelen (leiderschap introduceren)

De groep maakt een wandeling van 20 minuten. De deelnemers mogen niet met elkaar praten. De leider/trainer loopt als eerste voorop en laat zich daarna terugzakken.

Terug in de werkruimte wordt er nabesproken. Wie liep er voorop? Hoe was dat? Liet je je makkelijk leiden? Wilde je voorop lopen? Wat hield je tegen? Wat herken je hiervan in de groep of in je werk?

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder