Blog

Wil jij om de week geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Coachend leidinggeven: zo maak je je werknemers toekomstbestendig

De toekomst, die begint morgen al. Maar zijn jij en je werknemers wel voorbereid op de explosieve ontwikkelingen in de wereld? Om succesvol te blijven moet je anders naar leidinggeven kijken. De switch maken van aansturend naar coachend leidinggevende. Twee experts vertellen waarom en hoe.

De organisaties die morgen succesvol zijn, zijn niet per se de organisaties die vandaag zwarte cijfers schrijven. Om ertoe te blijven doen, moet je je als organisatie aanpassen aan wat morgen nodig is. Hetzelfde geldt voor je medewerkers. Een dynamische wereld vraagt steeds om andere kennis en vaardigheden om mee te kunnen bewegen.

Daarom zijn vaardigheden die je in staat stellen met die veranderende wereld om te gaan wél constant belangrijk. Denk aan zelfreflectie, flexibiliteit, lerend vermogen en ondernemend vermogen.

De kracht van coachend leidinggeven

Het is daarbij cruciaal dat niet alleen leidinggevenden over die vaardigheden beschikken, maar iedereen binnen de organisatie. Er komt te veel informatie op jou als leidinggevende af om zelf alle informatie te kunnen verzamelen, duiden en op basis daarvan de juiste beslissingen te maken. Werknemers moeten daarom leren voor een groot deel leiding te geven aan zichzelf.

Dat is precies waar coachend leidinggeven om draait, volgens Joost Crasborn, eigenaar van Crasborn Coaching en auteur van ‘Het grote boek over coachend leidinggeven’. “Door coachend leiding te geven vergroot je het eigenaarschap van werknemers. Je zorgt ervoor dat ze hun werk zelf willen en kunnen doen. Dat ze in staat zijn kritisch naar zichzelf te kijken, in te spelen op ontwikkelingen, tot nieuwe ideeën te komen, en informatie te vinden en te gebruiken.”

Kwestie van vertrouwen

Vertrouwen hebben in je werknemers is daarbij onmisbaar, vindt Joost. “Juist door minder te sturen, door mensen vrij te laten, voelen ze de ruimte om zichzelf te laten zien en boven zichzelf uit te stijgen. Daardoor halen ze het beste uit zichzelf en presteren ze optimaal.”

“Maar ook het gevoel van eigenaarschap dat vanuit die vrijheid ontstaat, zorgt dat werknemers meer geneigd zijn naar buiten te kijken. Daardoor zien zij relevante ontwikkelingen eerder en zijn zij zelf gemotiveerd op die ontwikkelingen in te spelen.”  

Op weg naar autonome teams

In hoeverre is een leidinggevende er dan nog om te sturen? En wie is de leider als de leidinggevende hoofdzakelijk bezig is met coachen? Het antwoord: werknemers gaan het meer zelf doen.

Volgens Hans van der Heijden, senior trainer bij Schouten & Nelissen op het gebied van leiderschap en communicatie, is dat juist de grote kans die coachend leidinggeven biedt. “Door coachend leiding te geven leer je mensen zichzelf aan te sturen. Zelf te bedenken wat er gedaan moet worden en hoe ze dat het beste voor elkaar kunnen krijgen.”

Adaptiever en innovatiever

“Dat biedt een groot voordeel,” zegt Hans. “Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid informatie en ontwikkelingen die je op die manier in de gaten kunt houden. Een groep van tien werknemers kan tien keer zoveel informatie en ontwikkelingen bijhouden als één leidinggevende. En dus sneller inspringen op veranderingen in de wereld en nieuwe klantbehoeften.

Een organisatie die bestaat uit autonome teams, want daar werk je naartoe met coachend leidinggeven, is veel adaptiever en innovatiever dan een organisatie waarbij de leidinggevende alle belangrijke beslissingen zelf moet maken.”

De juiste mensen bij elkaar zetten

Om autonome teams succesvol te maken, moet je aandacht besteden aan zowel het individu als aan het team. “Er bestaat een wezenlijk verschil tussen het coachen van individuen en het coachen van teams,” legt Joost uit.

“Een goede coachend leidinggevende kan het beide. Hij heeft oog voor het individu, maar begrijpt ook de groepsdynamiek. Hij is in staat de juiste mensen bij elkaar te zetten en zorgt voor een efficiënte groepscommunicatie. De coachend leidinggevende gaat uit van teamambitie, teamkracht en teamresultaten. Want alleen dan ontstaat een situatie waarbij het team meer voor elkaar krijgt dan de optelsom van individuen.”

De grootste uitdaging

“Voor veel leidinggevenden zit de grootste uitdaging in het loslaten van controle,” zegt Joost. “Maar dat is wel essentieel als je coachend wilt leidinggeven. Heb vertrouwen in je team, laat ze fouten maken en wees voorbereid op frustratie; het is niet altijd makkelijk. Spreek mensen aan op hun ambities en kwaliteiten. Daag ze uit om risico’s aan te gaan en fouten te durven maken.”

Dan zullen mensen zich, in verbinding met anderen, blijven ontwikkelen. Natuurlijk laat je niet alleen los als coachend leidinggevende. Vanuit de gezamenlijk overeengekomen kaders ga je ook de confrontatie aan daar waar ontwikkeling, weerbaarheid en prestaties achterblijven. En vervolgens onderzoek je met elkaar wat er nodig is om daaraan te werken.

Minder controle, meer ontwikkeling

Dat loslaten van de controle is makkelijker wanneer je een goed beeld hebt van de mensen binnen je team. Volgens Hans is het daarom belangrijk dat je het samen doet. “Je stuurt minder aan, maar bent meer onderdeel van het team. Je stelt vragen, je prikkelt. Je zorgt ervoor dat mensen de ruimte hebben om hun talenten en ambities in de praktijk te brengen. De intrinsieke motivatie die mensen dan ervaren, zorgt ervoor dat het loslaten van controle meer en snellere ontwikkeling oplevert.”

Pas op dat je geen micromanager wordt

De scheidslijn tussen een coachend leidinggevende en een micromanager is haarscherp, maar ook flinterdun. Veel coachend leidinggevenden slaan door in het coachen en veranderen zo langzaam maar zeker in een bemoeizuchtige micromanager. Daar wordt niemand gelukkig van.

“Vergeet niet dat je mensen zelf bepalen waarin ze gecoacht willen worden,” zegt Joost. “Je moet luisteren, inspelen op behoeftes. Probeer niet jouw stijl te projecteren op de mensen die voor je werken. Blijf weg van de details en laat die controle los, het eigenaarschap van de mensen binnen je team staat voorop; zonder dat eigenaarschap ervaren mensen de vrijheid en intrinsieke motivatie niet die zo belangrijk is om jezelf te ontwikkelen.”

Aan de slag!

Volgens Hans is het geen kwestie of, maar een kwestie van wanneer je als leidinggevende aan de slag gaat met coachend leidinggeven. “Geen betere tijd dan nu. De maatschappij verandert steeds sneller. Organisaties moeten mee, afdelingen moeten mee, mensen moeten mee. Dat kan alleen wanneer iedereen in staat is zichzelf continu te ontwikkelen. Door coachend leiding te geven maak je dat mogelijk.”

Excelleren in coachend leidinggeven?

Je wilt medewerkers ondersteunen in hun ontwikkeling. In de training Coachend leidinggeven ontwikkel je je eigen coachingsstijl en tools om mensen te helpen schitteren. Meerdere leidinggevenden in jouw organisatie? Denk dan eens aan de training Coachend leidinggeven Incompany bij jou op locatie.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Warming-ups en energizers: 4 korte oefeningen

Een presentatie, brainstormsessie, workshop, vergadering… Er zijn veel soorten bijeenkomsten die profiteren van een goede start of een sterke katalysator halverwege de dag. Maar hoe houd je de aandacht vast? Hoe win je vertrouwen van de groep? En hoe creëer je een sfeer met ruimte voor creativiteit of persoonlijke onthullingen? Met onderstaande warming-ups en energizers creëer je gegarandeerd meer inspiratie en activatie.

De begrippen ‘energizer’ en ‘warming-up’ worden vaak door elkaar gebruikt. Er is echter een verschil. Zo vindt een warming-up vaak aan het begin van de dag plaats. Het is een doelgerichte, korte, introducerende oefening om een groep effectiever te laten werken. Een energizer kan in verband worden gebracht met een lichamelijke activiteit. Hieronder staan 4 korte oefeningen die groepsinteractie stimuleren.

1. Drie veranderingen (scherp observeren)
De groep staat in twee rijen tegenover elkaar en observeert elkaar. Vervolgens draait iedereen zich om en verandert iets aan zichzelf. Daarna draait iedereen zich weer om en probeert de veranderingen te ontdekken.

2. Dat kan groter (expressie van emotie stimuleren)
De groep staat in een kring. Eén persoon vertelt iets aan zijn buurman of buurvrouw aan zijn rechterzijde, die het of zijn beurt weer aan zijn of haar buurman of buurvrouw doorvertelt. De eerste persoon vertelt datgene bescheiden. Iedere eerstvolgende persoon vertelt datgene met meer expressie. Net zolang totdat de cirkel rond is en de expressie op zijn grootst is. Voorbeeldzinnen: ‘Ik heb er zin in’, ‘Doe niet zo stom’ en ‘Wat fijn dat je er bent’.

3. Monoloog of tweegesprek (stimuleren van creativiteit)
Twee deelnemers worden uitgenodigd om voor de groep te komen staan. De ene deelnemer is verteller, de ander luisteraar. De verteller vertelt een (fictief) verhaal, maar kan telkens niet op een woord komen: ‘Ik liep laatst op eh…’ De ander vult vervolgens aan en de ander dient dit te accepteren en vervolgt zijn verhaal.

4. Even wandelen (leiderschap introduceren)
De groep maakt een wandeling van 20 minuten. De deelnemers mogen niet met elkaar praten. De trainer loopt als eerste voorop en laat zich daarna terugzakken. Terug in de werkruimte wordt er nabesproken. Wie liep er voorop? Hoe was dat? Liet je je makkelijk leiden? Wilde je voorop lopen? Wat hield je tegen? Wat herken je hiervan in de groep of in je werk?

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Een coach zoeken: waarop moet ik letten?

‘Mijn leidinggevende zegt tegen mij dat ik een coach moet zoeken. Ik weet niet zo goed waarom hij dat vindt. Ik vraag onze HR-manager hoe ik een coach moet zoeken, en wat dat eigenlijk is: coaching. De HR-manager geeft mij een lijst met namen die ik kan bellen met de mededeling: “Je moet maar aan de coach vragen wat hij precies doet.” En dan sta ik weer buiten.’

Helaas is de bovenstaande case nog altijd realiteit. Volgens Esmee Verhagen, psycholoog en consultant bij Schouten & Nelissen bestaan er nog veel misverstanden over coaching. "Coaching betekent niet eindeloos je hart luchten en is het meer dan alleen een ‘goed gesprek’. Je krijgt geen adviezen over hoe je iets moet aanpakken. En het houdt ook niet in dat je samen de energie voelt en de coach wel weet wat goed voor je is. Coaching is niet het analyseren van je problemen of praten met bomen. Een coach is daarnaast geen leidinggevende met wie je het goed kunt vinden en met wie je ook over privézaken praat. Coaching bestaat uit meer dan alleen een naambordje op de deur spijkeren en zeggen dat je coach bent.

‘Wat is coaching dan wel?’ vraag je jezelf wellicht af. Coaching is een effectieve tool* voor het verhogen van het functioneren van individuen binnen een organisatie. Volgens Verhagen heeft coaching een significant positief effect op:

  • prestatie en vaardigheden
  • welzijn
  • coping
  • werk-attitude
  • doelgerichte zelfregulatie

Vereisten coach(ing)
Wanneer je je wilt inschrijven voor een coachingstraject is het belangrijk om te letten op de vooropleiding van de coach (psychologie of een erkende coachingsopleiding). Daarnaast is het een voorwaarde dat de coach een methode of methodes hanteert die bewezen effectief zijn. Evaluaties of referenties zeggen minder over de kwaliteit van de coaching. Een aantal componenten van ‘coaching’, zoals een luisterend oor en aandacht, wordt altijd positief gewaardeerd en zegt niets over of de coachee zich daadwerkelijk heeft ontwikkeld op de gewenste thema’s.

Iets voor jou?
Werk met een coach aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Krijg inzicht in je waarden en talenten, zet stappen om je doelen te bereiken en ontdek hoe jij zelf de regie kunt nemen. Met een coach bereik je snel resultaat en kun jij het beste uit jezelf halen. Bekijk onze mogelijkheden voor persoonlijke coaching, stress en vitaliteitscoaching en loopbaancoaching.

Coaching binnen jouw organisatie
Wanneer er binnen jouw organisatie door verschillende coaches wordt gecoacht, kan het veel opleveren om coaching gerichter te organiseren door bijvoorbeeld een erkend assessment af te nemen en alleen gecertificeerde coaches in de pool op te nemen. Op die manier ben je verzekerd van kwalitatief hoge en effectieve coaching. Ontdek de mogelijkheden die Schouten & Nelissen biedt voor coaching binnen organisaties.

*Theeboom, Beersma & Vianen, 2013

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Leidinggevende, zo oogst je het goud in je team

De kracht en potentie van je teamleden is goud waard. Dat goud ligt voor het oprapen als je de mogelijkheden van je teamleden kunt zien. In plaats van hun onmogelijkheden. Bestsellerauteur Joost Crasborn beschrijft hoe je dat doet in zijn boek ‘HOE coach ik mijn team?’

Als leidinggevende ben je meestal goed in nog be­ter maken van wat er al is. Je bent niet snel tevre­den. Het kan altijd beter en jij ziet de mogelijkheden daartoe. Als onderliggende drijfveer is dat pri­ma, zolang je maar beseft dat teamleden die mogelijkheden ook zien en het er juist om gaat dat ze de ruimte krijgen om zelf successen te behalen.

Waar loopt jouw team warm voor?
Mensen zijn van nature gemotiveerd om dingen te doen waar hun hart naar uitgaat. Al zijn er altijd wel mensen die niks willen en nergens zin in hebben. Je hebt echter meer aan een manier van kijken en handelen die uitgaat van de potentie in mensen.

Als je vanuit dit principe vertrekt, ga je op zoek naar de drijfveren en reeds aanwezige capaciteiten. Je bent benieuwd waarvoor het team warm loopt of welke belemmeringen de motivatie laten verdwijnen.

Uitgaan van wat wél kan
Je onderscheidt je als je kwaliteiten en ontwikkelin­gen feilloos weet te signaleren en benoemen. Uit­gaan van wat er wel is en wat het team wel kan, ge­nereert namelijk zelfvertrouwen en geeft de team­leden de kracht om vanuit hun eigen authenticiteit en mogelijkheden verdere stappen te zetten.

Zelfs als die kwaliteit eenmalig of slechts zelden waar­neembaar is, verdient ze erkenning. Puur omdat ze er is. Deze kwaliteiten kunnen zich op allerlei terrei­nen manifesteren. Vaak heel subtiel en tussen de re­gels door van wat echt gezegd wordt.

Je ‘gouddetector’ ontwikkelen
Iedere leidinggevende teamcoach zou deze ‘goudde­tector’ of opmerkzaamheid bij zichzelf moeten ont­wikkelen. Daardoor zie je aanknopingspunten voor verandering. Let eens op de manier waarop team­leden omgaan met een zwakte, valkuil of saboteur. Juist daarin kun je vaak kwaliteiten en ontwikkelingen zien die je positief kunt waarderen.

Je houding, intenties, waarnemingen en reacties zijn dus primair gericht op wat er al wél is én op verschui­vingen in een gewenste richting. Je richt je op veran­dering – hoe klein ook – in de overtuiging, beleving en het gedrag van het team en het effect daarvan.

Als je een positieve verwachting hebt van je team, creëer je daarmee tot op zekere hoogte ook een self­fulfilling prophecy. Als jij vertrouwen en positieve verwachtingen uitstraalt, gaat het team zich ernaar gedragen en neemt de kans op betere prestaties toe.

Oogsten is je richten op potentieel
Samen werken is samen leren. Om een ervaring tot een leerervaring te maken is samen evalueren, en vooral oogsten, cruciaal. Ik kan niet genoeg het be­lang benadrukken van stilstaan bij, reflecteren op en het oogsten van successen en positieve uitzonderin­gen.

Blijf doorvragen en feestend samenvatten: Wat is er wel anders gegaan? En wat nog meer? Ervaar jullie successen, toon ze elkaar en geniet er samen van. Laat ze doordringen!

Wat doe je met missers?
Knelpunten en problemen neem je natuurlijk ook serieus, want ook daar valt veel van te leren. Ze zijn een signaal van wat beter kan of moet! Hoe en waarop je dan je aandacht richt, is dan wel cruci­aal.

Verval niet in een veroordelende, oorzaak-ana­lyserende houding, maar richt je met elkaar op de toekomst. Hoe zou de situatie eruitzien als het pro­bleem er niet meer is? Wat draagt daaraan bij? Wel­ke vaardigheden, overtuigingen en strategieën zou­den wél leiden tot het gewenste resultaat?

Vragen om je team te helpen hun eigen positieve aandeel (het goud) te laten zien

  • Welke successen zijn geboekt en wat precies is anders gegaan dan voorheen (effect)?
  • Wat was jullie aandeel (anders doen, den­ken en voelen)?
  • Hoe hebben jullie aandacht gegeven aan dit succes en hebben jullie ervan genoten?
  • Wat is jullie mooiste succes?
  • Wat is het belangrijkste dat het jullie heeft opgeleverd en wat nemen jullie hiervan mee voor de toekomst?
  • Welke missers en welke leerervaring heb­ben jullie eruit kunnen halen?
  • Wat hebben jullie wél al bereikt?
  • Wanneer lukte het wel en wat was jullie aandeel daarin?
  • Wat waarderen anderen in jullie?
  • Welke kwaliteiten en krachten hebben jullie het afgelopen kwartier laten zien?
  • Wanneer is het probleem er niet, en wat is daarin jullie aandeel?
  • Waar krijgen jullie energie van?
  • Wanneer zijn jullie op je best?
  • Wanneer hebben jullie topervaringen?
  • Oké, het viel tegen, maar welke kwaliteiten hebben jullie wél laten zien?

Dit stukje komt uit het boek Hoe coach ik mijn team? van bestsellerauteur Joost Crasborn dat verscheen bij onze uitgeverij THEMA.

Haal het beste uit jouw team
Wil je de perfomance en effectiviteit van je team vergroten? In de training Leiderschap en teamcoaching leer je hoe je je team continu blijft ontwikkelen. En wat jouw rol daarin in.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Doen: kostbaar halfuurtje

Tijd is een kostbaar goed: niet te koop, niet te leen en niet te sparen. Gebruik je tijd dus goed, en besteed het aan de juiste dingen. Het inlassen van een structureel ‘kostbaar halfuurtje’ dat wij vonden in het boek 'Super me!' helpt je hierbij.

Belangrijke en niet-dringende taken zijn vaak grote plezierverschaffers, deze tot routine maken betekent dat je actief en op basis van eigen keuzes bezig bent in plaats van reactief op basis van allerlei urgenties. Daar word je gelukkig van.

Het zal in het begin wat moeite kosten om een nieuwe vaste gewoonte een plek te geven in je leven, maar met zelfdiscipline, goede communicatie en doorzettingsvermogen heb je binnen een paar weken een dagelijkse energiebron voor jezelf gecreëerd, en dat is wel wat waard.

Doen: kostbaar halfuurtje
Als iets belangrijk voor je is, ruim daar dan elke dag een half uur voor in. En of je zin hebt of niet, het druk hebt of niet: doe elke dag dat halfuurtje wat je besloten hebt te doen. Je zult verbaasd zijn over het resultaat. Het geeft je meer opbrengst en voldoening dan wanneer je wacht op die ene dag dat je vrij hebt om te kunnen doen wat je zo graag wilt. Je kunt proberen in één keer duizend meter te lopen, maar het werkt vaak beter om tien keer honderd meter te lopen.

Deze opdracht is afkomstig uit het boek ‘Super me!’ van Kiki Verbeek, Uitgeverij Thema. 

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Informatieoverload? Zo ga je om met al die prikkels

We krijgen 5 keer zoveel informatie op ons af als 30 jaar geleden. De hele dag door worden we geprikkeld via e-mail, WhatsApp, social media en websites. Hoe zorg je dat dit je werk en leven niet gaat beheersen?

Ons brein houdt van controle. Onze ingesleten copingmechanismen zorgen er dan ook voor dat we grip willen op de informatie die op ons afkomt. Je brein wil het liefst overal iets mee. Alle mails lezen, appjes beantwoorden, het nieuws bijhouden. Zo wordt informatie verwerken de waan van de dag. En voel jij je misschien gestrest en geleefd.

De valkuilen van ons brein

  1. Elke keer dat je een appje leest, een mail opent of nieuwssite checkt, komt er dopamine vrij. Dat geeft een kortstondig en verslavend goed gevoel.
  2. Nadenken over ingewikkelde taken vereist meer denkkracht en is daardoor moeilijker. Wat we moeilijk vinden, vermijden we liever. Zo’n snelle kick als hierboven is dan veel verleidelijker.
  3. Stiekem voelen we ons belangrijk als we het druk hebben. Anderen hebben ons nodig en ook dat geeft een goed gevoel.
  4. Druk zijn is de norm geworden in onze westerse maatschappij. Hier komt de schaapkudde om de hoek kijken: als iedereen druk is, moet jij dat ook zijn om erbij te horen.

Zet de stip op de horizon
Als de waan van de dag je inhaalt, verlies je uit het oog wat je werkelijk belangrijk vindt. En ben je vooral reactief bezig. De kunst is om ondanks alle prikkels die op je afkomen, toch je eigen koers te bepalen. Proactief te zijn. Bewust te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie aan wilt besteden.

Stel jezelf de vraag: wat vind je écht belangrijk? Welke dromen en ambitie heb je? Wat helpt jou om daar te komen?

Wanneer je die vragen kan beantwoorden, weet je waar je prioriteit aan moet geven in je dagelijkse leven. Want de waan van de dag gaat je niet vooruit helpen.

Enkele tips om met informatieprikkels om te gaan

  • Focus je op activiteiten die jou helpen om je (werk)ambities te bereiken.
  • Betrek andere mensen bij jouw doelen. Door te vertellen wat jij echt belangrijk vindt, zullen anderen je keuzes makkelijker respecteren.
  • Toon het goede voorbeeld en inspireer op die manier anderen om ook bewust te kiezen voor wat zij belangrijk vinden.
  • In de ochtend heb je de meeste energie. Maak daar gebruik van door complexere dingen in de ochtend te plannen.
  • Laat je niet afleiden door binnenkomende mails en zet alerts even uit wanneer je ergens geconcentreerd mee bezig bent.
  • Vier successen van jezelf en de mensen om je heen.

Hoe is jouw stress- en energiebalans?
Doe de vitaliteitstest en ontdek hoe jij je energiebronnen en stressoren in balans houdt.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

De kracht van humor op het werk

“We focussen vooral op efficiëntie als we aan het werk zijn,” zegt TED-spreker Andrew Tarvin. “Maar efficiënt is nog niet hetzelfde als effectief.” Andrew laat zien hoe in een deuk liggen je productiever en minder gestrest maakt. Maar vooral ook een stuk gelukkiger. En grappenmakers? Die krijgen ook nog eens meer betaald.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

‘Karma Kit’ voor meer energie

Je kent ze wel. Van die dagen dat je jezelf continu achterna holt. Onze trainer van Schouten & Nelissen University Marcel Herwegh pleit in zijn gastblog voor de ‘Karma Kit’. Niet met bandenlichters en pleisters, maar met energizers: ‘Het hoeven geen ingewikkelde bezigheden te zijn: iets wat kort duurt en leuk is, werkt het best.’

Langs sommige wandel- en fietspaden in Californië staan ze: Karma Kits. Naast water en energierepen bevatten deze kleine containers een verbandtrommel en gereedschap om je fiets te repareren. Wanneer je iets uit de Karma Kit gebruikt, vul je dat later weer aan. Zo blijft alles voor iedereen beschikbaar. Je zorgt dus voor jezelf én voor een ander.
Geen gek idee voor de werkplek, toch?

Stel... je holt jezelf al de hele dag achterna. Een collega attendeert je op de dichtstbijzijnde Karma Kit. Bandenlichters en een pleister zijn dan waarschijnlijk niet je eerste behoefte, maar wat wel?

Energizers doorbreken patronen
Veel kans dat je het meest hebt aan een energizer. Energizers doorbreken je patroon en geven je de ruimte opnieuw richting te bepalen. Het hoeven geen ingewikkelde bezigheden te zijn: iets wat kort duurt en leuk is, werkt het best.

In onderstaand gedicht van Richard Brautigan staan vier belangrijke energiebronnen:

Karma Reparatie Kit: Items 1-4

1. Haal genoeg voedsel om te eten en eet het.

2. Vind een rustige plaats om te slapen en slaap er.

3. Verminder intellectueel en emotioneel lawaai tot je arriveert bij jouw eigen stilte en luister ernaar.

4. ...

Hoe vertalen deze bronnen zich nu naar praktische tips voor elk moment van de dag?

1. Haal genoeg voedsel om te eten en eet het: Voeding.

Soms zijn we zo ingespannen bezig dat we vergeten te eten. Of we halen snel iets en werken het gedachteloos naar binnen terwijl we onze mail beantwoorden. Voeding is brandstof.

  • Neem elke dag lunchtijd en doe dat bij voorkeur weg van je werkplek, bijvoorbeeld door af te spreken met een leuke collega.
  • Neem een gezond tussendoortje mee dat je met aandacht opeet. Probeer elke hap helemaal te proeven. Een mooie oefening in mindfulness. Je zult zien dat die mail daarna zo beantwoord is.

 2. Vind een rustige plaats om te slapen en slaap er: Rust.

Ontspanning is de laatste stap van het creatieproces. We hebben rust nodig om te kijken naar én te genieten van het resultaat van onze inspanning. Bovendien zijn we in ontspannen staat creatiever.

Je kunt zowel actief als passief ontspannen (zonder je dekbed mee te nemen naar je werkplek)

  • Haal een aantal keer diep adem. Nadruk op de inademing brengt meer energie, nadruk op de uitademing brengt meer ontspanning
  • Lees een interessant artikel of een paar pagina’s in een boek
  • Sluit 5 minuten je ogen en luister naar de geluiden om je heen. Of doe een powernap :-)
  • Gebruik je middagpauze om te wandelen of wat yogaoefeningen te doen
  • Dans op je favoriete muziek (stiekem op het toilet of midden op de werkvloer…)

3. Verminder intellectueel en emotioneel lawaai tot je arriveert bij jouw eigen stilte en luister ernaar: Stilte.
Dat klinkt heerlijk relaxed, maar hoe doe je dat? De kern van deze boodschap is het terugbrengen van de hoeveelheid prikkels, zodat je hersenen minder geactiveerd worden.

  • Zet je telefoon uit of kijk maximaal een keer per uur of je gebeld bent of nieuwe berichten hebt
  • Open niet meer schermen op je computer dan je nodig hebt voor de taak waarmee je bezig bent
  • Las stiltemomenten in: dagelijks 15 minuten zonder praten, muziek, telefoon of internet
  • Verzamel een mapje met foto’s of plaatjes waar je blij van wordt. Kijk er elke dag even in

4: ... vrijheid

Iedereen heeft iets anders nodig om te ontspannen. Deze categorie laat je de vrijheid om uit te vinden wat voor jou werkt. Wat is jouw favoriete manier om weer energie en focus te krijgen? En…wat gebeurt er met jouw energieniveau als je het woord “vrijheid” leest?

Jouw Karma Kit

Misschien ben je door bovenstaande energizers geïnspireerd om jouw eigen Karma Kit samen te stellen. Symbolisch of echt. Je kunt bijvoorbeeld briefjes met werkende energizers in een trommeltje doen en er af en toe een uitpakken. Of een Karma Kit samenstellen met de hele afdeling. Iedere collega die er een energizer uitpakt, stopt er ook weer een in. Goed Karma verzekerd!

Dit blogartikel is geschreven door Marcel Herwegh, freelance coach en trainer bij Schouten & Nelissen en Schouten & Nelissen University. 

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Heb jij geen roeping? Misschien heb je die ook niet nodig

Weten wat echt jouw ‘ding’ is. Voor mensen met een brede interesse is dat zo makkelijk nog niet. Heb jij nog niet ontdekt wat je precies wilt in je werk en leven? Heb jij niet één roeping? Volgens TED-spreker Emilie Wapnick hoeft dat ook helemaal niet.

‘Wat wil jij later worden als je groot bent?’ Het is als kind ongetwijfeld aan je gevraagd. En grote kans dat je antwoordde met ‘prof. voetballer’, ‘juffrouw’,  ‘piloot’ of ‘ballerina’. En naarmate je ouder werd, hoe serieuzer deze vraag beantwoord moest worden. Want, je moest tenslotte een studierichting kiezen en vervolgens een baan zoeken. Handig als je dan weet ‘wat je later worden wil’, toch?

Maar wat als je dat nou niet precies weet? En ondanks de studie en het werk wat je doet het eigenlijk nog steeds niet weet? Geen zorgen! Niet iedereen heeft een duidelijk doel voor ogen of roeping in zijn leven. En dat is helemaal niet erg! Het heeft juist veel voordelen. Laat je inspireren door deze TEDtalk van Emilie Wapnick.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Succesvol communiceren: omgaan met lastige situaties

Of je nou een supergoed idee hebt, opbouwende feedback wilt geven op een directe collega of je het ergens gewoon niet mee eens bent… Soms is het best lastig om onder woorden te brengen, wat je nou eigenlijk precies wilt zeggen. Met als gevolg dat je er niet in slaagt je idee goed over te brengen, conflicten gaat vermijden of nogal bot reageert op de mening van de ander.

Eenmaal terug achter je bureau, baal je. Het gesprek is helemaal niet gelopen, zoals je eigenlijk zou willen. Je eigen argumenten komen weer naar boven, je hebt jezelf om laten praten of jouw reactie was achteraf misschien iets te overtrokken. Grote kans dat jij ook wel eens met zo’n ontevreden gevoel een gesprek verlaat. Het zijn namelijk veel voorkomende communicatieproblemen op de werkvloer.

Interne saboteurs
Hoe komt het toch dat we geregeld in dit soort situaties verzeilen? Trainer Wilma Wijnhoven: ‘Het zijn de interne saboteurs die vaak de boosdoeners zijn in dit soort situaties. Overtuigingen die vaak onbewust je gedachten aansturen. Een veelvoorkomende overtuiging is bijvoorbeeld: de ander heeft meer ervaring en weet het waarschijnlijk toch beter of ik heb gelijk, dus zal het ook krijgen ook. Of: als ik nu iets zeg, dan krijg ik vast ruzie met de ander of afspraak is afspraak en daar moet iedereen zich aan houden. Het zijn geen verkeerde overtuigingen, maar grote kans dat ze niet altijd helpen in de situatie waar je je op dat moment in bevindt.’

RET-methode
Het is de kunst om zicht te krijgen op jouw overtuigingen in dit soort situaties. De RET-methode - die in veel van onze trainingen wordt gebruikt – kan je helpen inzicht te verkrijgen in je eigen interne saboteurs. Wilma: ‘Hierin leren we hoe je deze overtuigingen om kan zetten in andere zinnetjes, zodat je assertiever of juist invoelender reageert op anderen. En uiteindelijk wel een gesprek tevreden verlaat.’

Checklist
Naast het traceren en aanpakken van deze interne saboteurs, is het ook een kwestie van een goede voorbereiding van het gesprek of overleg. Door je goed voor te bereiden kan je het gesprek beter structureren en heb je voor jezelf duidelijk wat je ermee wilt bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld onderstaande checklist gebruiken. Een lijstje dat je naloopt voorafgaand aan een bespreking. Het geeft je naast structuur ook de ruimte om open en kritisch naar de ander te luisteren.

  • Met wie ga ik in gesprek? Is het een bekende, vreemde, tegenstander, groep, e.a.
  • Hoe kan ik dit gesprek het beste voeren? Per telefoon, onder vier ogen, derden erbij, etc.
  • Wat ga ik met de ander bespreken? Wat zijn de belangrijkste onderwerpen?
  • Welke aspecten (onderdelen) van het onderwerp wil ik met de ander bespreken?
  • Wat is mijn mening per onderdeel? Wat wil ik bereiken? Waarin kan ik de ander tegemoet komen?
  • Waar liggen mijn prioriteiten?
  • Welke andere onderwerpen heb ik gemeenschappelijk met de ander. Wil ik het daarover hebben of niet in dit gesprek?

Bepaal je gespreksdoel
Vaak hebben mensen geen helder gespreksdoel voor ogen, wat de kans op een voor jou positieve uitkomst verkleint. Vooraf je doel bepalen geeft focus tijdens het gesprek. En je kan achteraf ook checken of je dit hebt gehaald.

Denk dus goed na over het doel van het gesprek. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Ik wil de ander feedback geven over wat het effect van zijn gedrag op mij is geweest en dan praten over hoe we dit in de toekomst beter kunnen aanpakken.
  • Ik wil komen tot samenwerking i.p.v. ruzie maken over wie gelijk heeft.
  • Ik wil leiding en initiatief nemen in dit gesprek met een dominante gesprekspartner i.p.v. dichtklappen.

Met deze tips zet jij een eerste stap naar succesvolle communicatie!

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder