• Onze redactie

10 energiebronnen die we vaak verwaarlozen

Loopt jouw eigen batterij sneller leeg dan die van je telefoon? Een stopcontact is zo gevonden, maar jezelf opladen is een stukje lastiger. Of niet? Misschien denk je niet aan deze energiebronnen in de dagelijkse drukte.

#1. Nachtrust
Bezuinig niet op je nachtrust, want in je slaap herstel je. Er komt een stofje vrij dat je hersenen opschoont. Hierdoor kun je de volgende dag weer optimaal presteren.

Slaap houdt ook je immuunsysteem gezond en maakt je weerbaarder. Een vast slaapritme werkt het beste.

#2. Drinken
Op je werk word je geleefd en schiet drinken halen erbij in. Of je bent zo druk bezig dat je een droge keel niet eens voelt. Onvoldoende vocht droogt je uit en maakt sloom en moe. Zet daarom bij binnenkomst direct een fles water op je bureau.

#3. Serotonine
Je snaait misschien het liefst snoep en drop als je weinig energie hebt. Een betere keuze is melk, vis, bonen, bananen en volkorenbrood. Deze producten zorgen ervoor dat je lijf serotonine aanmaakt.

Van dit ‘gelukshormoon’ krijg je een goed gevoel. Serotonine zorgt ook voor een beter geheugen, meer zelfvertrouwen, voldoende slaap en eetlust.

#4. Eerder opstaan
Als je moe bent is elke minuut in bed welkom. Je lichaam maakt echter ’s ochtends de meeste serotonine aan. Zet de wekker daarom een kwartiertje eerder om goed te ontbijten.

Eet ook in de koffiepauze iets. Dan is je energieniveau op z’n laagst en heb je nieuwe brandstof nodig.

#5. Trage suikers
Een dubbele espresso met vier suikerklontjes geeft misschien wel een snelle energieboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Ga liever voor trage suikers die in groenten, granen, fruit en volkorenproducten zitten.

#6. Goed aankleden
Zorg dat je lekker warm gekleed bent, vooral in het najaar en de winter. Je lichaam verbruikt dan veel energie om warm te worden en te blijven. Als je al op temperatuur bent, hou je die energie mooi over.

#7. Sporten
Bij een laag energieniveau is die luie stoel heel verleidelijk. Maar sporten geeft energie en voert een teveel aan stresshormonen af. Je lijf maakt endorfinen aan die energie geven. Mooi meegenomen: endorfinen doen goede dingen voor je immuunsysteem.

Als sporten niet in je leven past, zorg dan wel dat je elke dag beweegt. Door naar de supermarkt te lopen, de trap te pakken en de kinderen op de fiets weg te brengen bijvoorbeeld.

#8. Rekken en strekken
Kom je alleen achter je bureau vandaan om koffie te halen? Dan is je hele lichaam stijf na een werkdag. Strek daarom regelmatig de benen en geef je hersenen een break met een rondje door het gebouw.

Als je moet bellen, zoek dan een rustig hoekje op en handel staand het telefoontje af, zodat je je spieren even rekt.

#9. Op gang blijven
Je betrapt jezelf erop dat je je schouders laat hangen. Weg energie. Een goede houding doet veel voor je. Door rechtop te zitten/staan voel je je beter dan wanneer je een zak hooi nadoet. Ook van trage bewegingen word je sloom, dus hou het tempo erin.

#10. Daglicht pakken
Ruim tweederde van de vitamine D die we nodig hebben halen we uit daglicht. Daglicht regelt ook je biologische klok en stimuleert de productie van cortisol, het stofje dat je wakker en alert houdt. Een half uurtje naar buiten doet het 'm.

Dit is wat jij kunt doen aan stress

Met tips, adviezen en inzichten helpen we jou graag stress langdurig te verminderen. Ben je op zoek naar meer begeleiding en ondersteuning? Neem dan eens een kijkje bij onze vitaliteitstrainingen. Hier ontvang je alle middelen om grip te krijgen op stress en werkdruk.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Onze redactie