• Joyce Hardholt

10 tips om je mentaal en fysiek lekker te voelen

Je voelt je net een iPhone die steeds leegloopt. Kon je jezelf ook maar net zo gemakkelijk weer opladen. Dan hebben we een aantal tips voor je, die je vandaag al kan toepassen. 10 dingen die bijdragen aan een fit en vitaal leven, maar waar we vaak onvoldoende bij stilstaan.

Bezuinig niet op je nachtrust
In je slaap herstel je. Er komt een stofje vrij dat je hersenen ‘opschoont’. Een goede nachtrust maakt je creatiever en slimmer. Daardoor presteer je optimaal. Slaap houdt ook je immuunsysteem gezond, zodat je weerbaarder bent. Een vast slaapritme werkt het beste en drink/eet niks meer voordat je naar bed gaat.

Voorkom een droge keel
Je kent het wel: op het werk word je geleefd of je bent zo lekker bezig dat je vergeet te drinken. Onvoldoende vocht droogt je uit. Dat maakt sloom en moe. Drink daarom minimaal 1,5 liter per dag. Tip: zet ’s ochtends een karaf water op je bureau.

Eet jezelf gelukkig
Producten zoals melk, vis, bonen, bananen en volkorenbrood zorgen ervoor dat je lijf serotonine aanmaakt. Van dit ‘gelukshormoon’ krijg je een goed gevoel. Serotonine zorgt ook voor een beter geheugen, meer zelfvertrouwen, voldoende slaap en eetlust.

Kies verstandig
Suiker en cafeïne geven misschien wel een snelle energyboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Ga liever voor ‘trage’ suikers die bijvoorbeeld in groenten, granen, fruit en volkorenproducten zitten.

Sta iets eerder op
Je lichaam maakt ’s ochtends de meeste serotonine aan. Zet de wekker daarom een kwartiertje eerder om goed te kunnen ontbijten. Eet ook in de koffiepauze iets. Dan is je energieniveau op z’n laagst en heb je nieuwe brandstof nodig.

Kleed je goed aan
Zorg dat je lekker warm bent, vooral in het najaar en de winter. Je lichaam verbruikt dan aardig wat energie om warm te worden en te blijven. Als je al op temperatuur bent, hou je die energie mooi over.

Scheur jezelf los van de bank
Van sporten krijg je energie en het voert een teveel aan stresshormonen af. Je lijf maakt endorfinen aan die energie geven. Mooi meegenomen: endorfinen doen goede dingen voor je immuunsysteem. Als sporten niet in je leven past, zorg dan wel dat je elke dag beweegt. Door naar de supermarkt te lopen, de trap te pakken en de kinderen op de fiets weg te brengen bijvoorbeeld.

Rek en strek je lijf
Strek op je werk regelmatig de benen en geef je hersenen een break met een rondje door het gebouw. Als je moet bellen, zoek dan even een rustig hoekje op en handel staand het telefoontje af, zodat je je spieren even rekt.

Blijf op gang
Een goede houding doet veel voor je. Door rechtop te zitten/staan voel je je beter dan wanneer je de schouders laat hangen. Van trage bewegingen word je sloom, dus hou het tempo erin.

Stap de deur uit
Ruim tweederde van de vitamine D die we nodig hebben halen we uit daglicht. Vitamine D is belangrijk voor je weerstand en botten. Minimaal een half uur daglicht regelt je biologische klok en stimuleert de productie van cortisol. Dit stofje houd je wakker, alert en geeft energie.

Fluitend naar je werk
Wat je doelen ook zijn, plezier hebben in je werk is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Hoe staat het met jouw werkplezier? Ga jij fluitend naar je werk? Ontdek hoe je eigen regie houdt op je werk(plezier).

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver