4 dingen die je anders doet door Design Thinking

De tijd dat je jezelf opsloot om achter je computer een leeroplossing te ontwikkelen, behoort tot het verleden. Co-creëren met de doelgroep, liefst nog zelf met je voeten in de klei, dat klinkt veel meer als 2016.

Design Thinking is een creatief, iteratief proces dat de eindgebruiker centraal stelt. Door dit proces lukt het goed om een leeroplossing te maken die werkelijk impact heeft op de lerende en de organisatie waar hij werkt. Wat doen teams anders wanneer ze Design Thinking gebruiken bij het ontwikkelen van leeroplossingen?

#1 Ze nemen de tijd voor het probleem
Herken je de volgende situatie? De opdrachtgever – meestal HR – geeft aan wat het probleem en de gewenste situatie is en vaak ook hoe e-learning dit probleem kan oplossen. Vroeg in het project diepen jullie het probleem en de oplossing verder uit. Probleem en oplossing worden gedurende het project als vast uitgangspunt gezien. Er bestaat weinig ruimte om – bij voortschrijdend inzicht - af te wijken van wat er eerder is besloten.

Door Design Thinking neem je het probleem niet als uitgangspunt maar als startpunt om samen met alle stakeholders (doelgroep, managers van doelgroep, HR, trainers) te onderzoeken. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van de 5 Why’s. Het als eerste geformuleerde probleem is gebaseerd op een heleboel aannames en blijkt vaak niet het werkelijke probleem. Door de tijd te nemen, valideer je het probleem en kunnen alle stakeholders zich erin vinden. 

#2 Ze verdiepen zich in de doelgroep en co-creëren
Natuurlijk breng je de doelgroep in kaart als je een leeroplossing ontwikkelt. Denk aan functie, opleidingsniveau, voorkennis, motivatie en leerstijlen. Ook participeren mensen uit de doelgroep vaak in werkgroepen. Maar komt de doelgroep op deze manier écht tot leven? En vind je dat de ervaring en expertise van de doelgroep werkelijk wordt benut? 

Je verdiepen in de mensen van de doelgroep en met hen co-creëren gedurende het hele proces, is de kern van Design Thinking. Je onderzoekt bijvoorbeeld: Hoe ziet hun werkdag eruit? Welke taken voeren zij uit en met welk doel? Waar worden zij blij van? Welke middelen en tools gebruiken zij met plezier in hun werk? Wat frustreert ontzettend? Wat kost onnodig veel tijd en moeite? Vervolgens ga je na hoe een leeroplossing bijdraagt aan het bereiken van doelen en werkplezier.

Observeren van de doelgroep is ook een krachtige manier om je doelgroep goed te leren kennen. Vaak kunnen mensen niet zo goed verwoorden waar ze behoefte aan hebben, maar laten ze het in hun gedrag wél zien. Als je bijvoorbeeld bij je doelgroep ziet dat hun smartphone een verlengstuk van hun arm is, dan is dat een goede reden om de leeroplossing mobile first aan te bieden. Je ontwikkelt zo leeroplossingen die mensen willen gebruiken, omdat zij hun werk er beter, gemakkelijker en met meer plezier door kunnen doen.

#3 Ze raken niet meteen verliefd op het eerste goede idee
Bij de ontwikkeling van een leeroplossing brainstormen teams regelmatig: ze bedenken veel ideeën, kiezen daar één creatief en haalbaar idee uit en werken dit uit.

Bij Design Thinking werk je tegelijkertijd aan meerdere ideeën. Je onderzoekt welke ideeën levensvatbaar zijn en aansluiten bij de behoeften van de doelgroep en welke ideeën toch niet. Dat maakt dat het concept steeds sterker wordt. Ook brainstorm je samen met de stakeholders. Zo ontstaat een krachtig concept als basis van de leeroplossing waar mensen enthousiast van worden én die in lijn liggen met de strategie van de organisatie. 

#4 Ze maken zo snel mogelijk een prototype van de leeroplossing
Vaak wordt gewacht tot het einde van het project met het presenteren van de totale, werkende leeroplossing. Dat kan goed uitpakken, maar soms ook niet. Heb jij een klant wel eens het volgende horen zeggen? ‘’Nu valt alles op zijn plek en begrijp ik wat we aan het maken waren. Maar nu ik het zo zie, wil ik eigenlijk wat anders.’’

Teams die Design Thinking toepassen, maken zo snel mogelijk een klikbaar prototype waar de doelgroep mee kan ‘interacteren’. Zo leer je veel over wat wel en niet werkt en wat nodig is om de leeroplossing steeds passender te maken. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar Design Thinking? Ik ben benieuwd waar je enthousiast over raakt en waar je meer over wilt weten. Als je meer wilt weten over hoe ik Design Thinking toepas, dan kan ik je vertellen over een bitesized, mobile first leeroplossing die we ontwikkelden voor onze klant Brunel.

Over de auteur
Bianca van Overmeeren is Senior Consultant en Learning Designer bij Schouten & Nelissen en Cirquest. Volg Bianca op LinkedIn.

Verder praten?

0418 - 688 300

Of vraag een gratis adviesgesprek aan

Gratis adviesgesprek