4 redenen waarom aardig zijn je verder helpt

Een onhandige opmerking. Te weinig aandacht voor anderen. Te laat komen op afspraken. Overkomt het jou ook weleens? Niet uit slechte bedoelingen natuurlijk. In drukke tijden gaat er nou eenmaal weleens wat langs je heen. Toch kan het geen kwaad om attent te blijven. En een beetje aardiger te zijn. Waarom? Met vriendelijkheid doe je jezelf en je collega’s een groot plezier.

1. Vriendelijkheid maakt je gelukkig
Vriendelijkheid zorgt voor een positieve flow in je leven. Aardige mensen worden gewaardeerd, hebben leuk sociaal contact en maken gemakkelijker verbinding met anderen. Zo krijg je een goed gevoel over jezelf en word je gelukkiger. Vriendelijkheid zorgt ook voor minder stress en andere vervelende emoties. Je raakt dan minder van je stuk als er iets gebeurt waar je niet blij mee bent.

2. Bij de groep horen
Een van de basisbehoeftes van de mens is erbij horen. Als je onaardig bent verstoot de groep je misschien. Foute boel. Wij mensen zijn sociale dieren. Je hebt anderen nodig in je leven. Waarom? Groepsleden delen voor- en tegenspoed met elkaar. Ze vangen je op als het even niet zo goed gaat. Je staat niet overal alleen voor, maar hebt mensen die om je geven en je ondersteunen. Daarmee kom je verder in je leven. Samen sta je tenslotte sterker.

3. Horken trekken aan het kortste eind
Meestal geldt: als ik aardig ben voor jou, ben jij aardig voor mij. Vriendelijkheid is besmettelijk. Geef het goede voorbeeld en je collega’s zullen volgen. Andersom werkt dat net zo. Horken lokken botte reacties uit. Daarom krijgen lieverds anderen sneller mee. Je collega’s helpen je dan graag en doen meer moeite voor je. Vriendelijkheid maakt je leven dus makkelijker. En die stugge collega? Die valt buiten de groep of krijgt een minder positieve behandeling dan jij.

4. Teamplayer gevraagd
Als kind werd al van je verwacht dat je leuk met elkaar speelt. Ook als volwassene moet je goed kunnen samenwerken. Kijk maar eens naar een paar willekeurige vacatures. Wedden dat er een teamplayer wordt gevraagd? Niemand werkt graag samen met een stuurse collega. En: een goede samenwerking is essentieel voor de resultaten. Je presteert simpelweg beter in een prettige werksfeer.

Reden genoeg om een beetje op je aardigheid te ‘letten’. Maar: voorkom dat je een pleaser wordt. Je hoeft echt niet de mama van de afdeling te zijn die voor iedereen klaarstaat. Daarmee doe jezelf tekort en bereik je juist het tegenovergestelde. Wat wel werkt? Aardig-assertief zijn. Met een dosis vriendelijkheid komt je boodschap heel anders over en bereik je meer.

Versterk jezelf