• Joyce Hardholt

5 adviezen voor goed leiderschap

Goede mensen om je heen verzamelen is één, maar nu begint het echte werk pas. Als leidinggevende wil je meer uit je team halen. Maar hoe? 5 tips. Het lijken inkoppertjes, maar schijn bedriegt...

#1. Vertrouw je mensen

Bestaat je team uit mensen die goed zijn in hun vak? Laat het werk dan met een gerust hart aan hen over. Werknemers houden meestal niet van een manager die over de schouder meekijkt en het werk controleert.

Door je mensen te vertrouwen erken je hun vakmanschap. En je weet: wie zich gewaardeerd voelt loopt net dat stukje harder.

Ook hou jij zo tijd over voor andere belangrijke taken. Bijvoorbeeld een strategische koers uitzetten en je mensen coachen om boven zichzelf uit te stijgen.

#2. Mix & match

Welke teamleden kunnen van elkaars kennis en ervaring profiteren? Verbind mensen met elkaar en denk ook eens aan aparte combinaties. Zet bijvoorbeeld een commercieel specialist bij een IT’er.

Het voordeel? Als experts uit andere hoeken naar elkaars werk kijken, treden ze buiten de uitgesleten paden. Ze hebben tenslotte andere ideeën, visies en oplossingen.

#3. Strooi met schouderklopjes

Waardering is een broeikast voor energie en passie. Wie houdt er niet van een stevig schouderklopje?

Geef je mensen de oprechte aandacht die ze verdienen en je zult zien dat ze hetzelfde voor jou doen. Zo ontstaat er een prettige prestatiecultuur.

Benoem de inspanningen van je teamleden en zet ze in het zonnetje. Ook bij kleine overwinningen. Wie het kleine niet eert!

#4. Stimuleer koffieleuten

Maar dat kost toch tijd, een koffiebreak? Uit onderzoek blijkt dat samen pauzeren ook veel oplevert. Collega’s leren elkaar beter kennen en het vertrouwen in het team groeit. Ook de teamspirit vaart erop: even gezellig (bij)praten en achter het bureau weg.

Tip: doe zelf ook mee. Sta middenin de groep, niet erboven of erbuiten.

#5. Ik zeg het omdat

Teamcoach of teamcaptain: pak de rol waar je mensen behoefte aan hebben en waarin jij je prettig voelt. Maar voorkom dat je klakkeloos doet wat het team wenst.

Je stijl van leidinggeven moet passen bij je mensen. En dat kan iets anders zijn dan ze zelf denken.

Als dat zo is, is het verstandig om open te zijn over je keuzes. Dus niet: ‘omdat ik het zeg’, maar: ‘ik zeg het omdat…’. Zo kweek je begrip in het team voor jouw houding.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur