• Joyce Hardholt

5 tips om je te wapenen tegen de herfstdip

Regen, kou en werkelijk overal bladeren die aan je zolen blijven plakken. Wil je het liefst in bed blijven cocoonen tijdens het najaar? Met de herfst waait ook de najaarsdip het land binnen. Bekende symptomen: sloomheid en een slecht humeur. 5 tips om het najaar te overleven.

Om het najaar door te komen heb je het hormoon cortisol nodig. Dit stofje zorgt dat je alert bent en energie krijgt. Alleen: je lijf heeft daglicht nodig om cortisol aan te maken.

Het najaar schopt de productie van het stofje in de war. Wanneer je na werktijd weer naar buiten stapt, blijft er niet veel tijd over om nog wat daglicht mee te pakken.

Gelukkig kan je jouw cortisolproductie wel een duwtje in de rug geven. Ook in het najaar. 5 tips voor meer energie in de herfst!

#1. Snuif de frisse lucht op
Van de hele dag binnen zitten kan je bioritme ontregeld raken. Offer je lunchpauze op om een halfuurtje naar buiten te gaan. Bij voorkeur combineer je vitamine D ophalen met een rondje lopen, want ook van beweging krijg je energie.

#2. Wentel je in de warmte
Zorg dat je lekker warm bent met een paar dikke truien, een extra deken en een goede winterjas. In het najaar heeft je lichaam meer energie nodig om op temperatuur te blijven. Die energie hou je over voor andere dingen als je al warm bent.

#3. Bewaar latertjes voor de zomer
Je cortisolproductie werkt het beste na een heerlijke nachtrust. Zorg voor structuur in je dag met 7 of 8 uur slaap per nacht. Die Game of Thrones marathon komt in het weekend wel weer.

#4. Let op wat je in je mond stopt
Laat suikers en cafeïne liever staan. Dat geeft je misschien een snelle energieboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Een goed ontbijt werkt als ‘motortje’ voor de dag.

#5. Doe waar jij blij van wordt
Ook als je geen zin hebt, is het verstandig om de dingen te doen die je normaal leuk vindt. Er eenmaal mee bezig, zal je beslist genieten. Wedden dat je achteraf blij bent dat je niet in bed bent blijven liggen?

Bonus: waarom is opstaan in het najaar zo’n strijd?
Als het donker is maakt je lijf het hormoon melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je moe wordt en wilt slapen. Je lichaam zit nog vol melatonine als de wekker gaat in het donker. Dit kan je tegengaan met bijvoorbeeld een wake-up light. Door dit licht geeft je lichaam minder melatonine af en is opstaan veel gemakkelijker.

Je herfst opleuken?
Maak dan voor het einde van het jaar nog gebruik van je
opleidingsbudget en investeer in jouw ontwikkeling. Schrijf je vóór 31 december 2016 in voor een opleiding of training en ontvang een gratis powerbank. Gebruik bij het inschrijven de actiecode budget16.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur