5 tips om je te wapenen tegen de herfstdip

Tegelijkertijd met de vallende blaadjes daalt ook jouw humeur. Alles is te veel en je voelt je lusteloos en moe. Je hebt nul komma nul zin om je warme bed uit te komen. Oké, behalve misschien voor een groot bord koolhydraten. Hoe overleef je de herfstdip?

Om deze periode energiek door te komen, heb je het hormoon cortisol nodig. Dit stofje zorgt dat je wakker en alert bent. Alleen: je lijf heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Wanneer je na werktijd weer naar buiten stapt, blijft er niet veel tijd over om nog wat daglicht mee te pakken.

Gelukkig kun je jouw cortisolproductie wel een duwtje in de rug geven. 5 tips voor meer energie in de herfst!

#1. Snuif de frisse lucht op

Van de hele dag binnen zitten kan je bioritme ontregeld raken. Benut je lunchpauze om een halfuurtje naar buiten te gaan. Bij voorkeur combineer je vitamine D ophalen met een rondje lopen, want ook van dagelijks bewegen krijg je energie.

#2. Wentel je in de warmte

Zorg dat je lekker warm bent met een paar dikke truien, een extra deken en een goede winterjas. In het najaar heeft je lichaam namelijk meer energie nodig om op temperatuur te blijven.

#3. Bewaar latertjes voor de zomer

Je cortisolproductie werkt het beste na een heerlijke nachtrust. Zorg voor structuur in je dag met 7 of 8 uur slaap. Die Game of Thrones-marathon komt in het weekend wel weer. Hou dagelijks hetzelfde ritme aan en eet/drink liever niets meer in de 2 uur voor bedtijd. En leg ook je laptop en telefoon weg.

#4. Let op wat je in je mond stopt

Laat suikers en cafeïne liever staan. Dat geeft je misschien een snelle energieboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Heb je een ontzettende craving naar stoofpotten? Je lichaam vraagt om stevige kost om voldoende cortisol te kunnen produceren. En hoewel het verleidelijk is om tot de laatste seconde in je warme bed te blijven liggen, kun je toch beter op tijd opstaan om goed te ontbijten.

#5. Doe waar jij blij van wordt

Ook als je geen zin hebt, is het verstandig om de dingen te doen die je normaal leuk vindt. Er eenmaal mee bezig, zal je beslist genieten. Wedden dat je achteraf blij bent dat je bent opgestaan?

Waarom is opstaan in het najaar zo’n strijd?

Als het donker is, maakt je lijf het hormoon melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je moe wordt en wilt slapen. Je lichaam zit nog vol melatonine als de wekker bij donker gaat. Dit kun je tegengaan met bijvoorbeeld een wake-up light. Door dit licht geeft je lichaam minder melatonine af en is opstaan veel gemakkelijker.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!