6 tips voor meer grip op coaching

In Nederland wordt persoonlijke coaching veelal ingezet als tool voor persoonlijke ontwikkeling binnen de organisatie. Echter is deze inzet niet vaak structureel en wordt de coaching decentraal belegd. Niet alleen is er daardoor geen overkoepelend beeld van de uitgaven op coaching, zoals je dat van trainingen wel hebt, ook het inzicht in het behaalde resultaat en de kwaliteit van de coach zijn veelal niet helder. Met deze 6 tips van Suzanne Kietselaer, manager coaching en coach bij Schouten & Nelissen, krijg je grip op coaching:

Tip 1: Hanteer heldere kwaliteitscriteria voor het kiezen van een coach

Maak een eisenlijst en bekijk daarbij vooral of de betreffende coach een erkende coachopleiding heeft gevolgd. Kijk daarnaast of de coach geaccrediteerd is. Dat kan bij de NOBCO, de EMCC of, naar de trend die we zien, bij een Global-accreditatieorgaan: de ICF.

Tip 2: Creëer een bedrijfsspecifieke coachpool met daarin coaches die voldoen aan je kwaliteitscriteria

Zorg in die eigen pool voor coaches die diverse niches bedienen, zoals loopbaan, leiderschap, burnout, etc. Zo houd je zicht op wie er ingezet worden. Daarnaast kun je nu de tarieven op één lijn brengen.

Tip 3: Doe altijd een kwalitatieve matching tussen coachee en coach

Match op basis van de leerdoelen van de coachee en de niche die de coach bedient. De ‘klik’ is hierin van veel minder belang dan je zou denken; het meest belangrijke is dat de coachee de coach kan vertrouwen.

Tip 4: Meet het effect van de ingezette coaching

Meet het effect zonder de vertrouwelijkheid van het traject en de coachee te schaden. Let op: uit het laatste onderzoek van de wetenschapsstroming Coaching Psychologie blijkt dat dit het beste werkt door de voorgtang te meten op het behalen van leerdoelen, plus enkele oorzakelijke factoren daarvan mee te nemen.

Tip 5: Persoonlijke coachingsactiviteiten centraliseren? Creëer draagvlak

Zorg voor enkele sponsors in de organisatie die achter de centrale coachpool staan. Ook grote interne verwijzers moeten ‘hun’ coaches in de centrale pool zien en kunnen inzetten. Vergeet niet dat coaches worden ingezet op basis van vertrouwen en netwerk, en dat heb je met een nieuwe, centrale, coachpool dus te creëren.

Tip 6: Voorkom ‘maverick buy’

Stel een centraal budget samen waarvan de coaching kan worden betaald, zodat managers dit niet van hun afdelingsbegroting en budgetten hoeven laten lopen.

Interessant voor jou?