7 tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel

Dus jij zit op LinkedIn. Net als bijna heel werkend Nederland. Hoe kun je jezelf onderscheiden en op de kaart zetten? Ontdek hoe je opvalt tussen 6 miljoen andere profielen en die nieuwe baan of opdracht scoort.

#1. Maak jezelf vindbaar

Bedenk welke kernwoorden jou omschrijven. Zoeken mensen op de woorden die je zojuist hebt bedacht? Dan word je vermoedelijk goed gevonden. Om dit te achterhalen kun je checken welke woorden werkgevers gebruiken. Bijvoorbeeld door te grasduinen in vacatureteksten die lijken op jouw (droom)baan.

Creatieve benamingen zijn een ding. Steeds vaker noemen mensen zichzelf Praatjesbaas, HR Ninja of Chief Troublemaker om zichzelf te onderscheiden. Hoe origineel gevonden ook, niemand zoekt hierop. Zulke kreten zijn dus niet zo handig voor je vindbaarheid.

Bedenk ook een headline die jouw kernkwaliteit omschrijft. Niet: Projectmanager. Wel: Oplossingsgerichte projectmanager. Of: Projectmanager met talent voor effectieve oplossingen. Wees concreet.

#2. Bedenk een pitch

Op het stukje tekst in het veld 'samenvatting' word je gevonden. Deel hier wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Je laat hier zien welke unieke combinatie van talenten, waarden en vaardigheden jij bezit. Want van jou is er maar eentje!

Helaas toont LinkedIn maar een klein deel van de samenvatting. Om alles te zien moet jouw lezer op ‘meer weergeven’ klikken. Dat vraagt om een stevige binnenkomer die hem verleidt om door te lezen. Door te schrijven vanuit ‘ik’ maak je je pitch persoonlijker.

#3. Bouw aan je geloofwaardigheid

Met een mooie aanbeveling scoor je pas echt opdrachten of een nieuwe baan. Is je leidinggevende, opdrachtgever of klant met jou in zijn sas? Vraag of hij dat wil delen op jouw profiel.

De beste referenties roemen jou met concrete voorbeelden die jouw kwaliteiten tot leven brengen. Het gevolg: een krachtiger en geloofwaardiger verhaal waar niemand omheen kan.

#4. Laat zien dat je bezig bent met je vak

Je gaat als een speer, maar anderen weten dat niet automatisch. Deel daarom kennis en inzichten die je tegenkomt. Bijvoorbeeld boeiende nieuwsberichten, artikelen en video's. Zeg wat je ervan vindt en reageer ook met jouw expertise op content van anderen. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar ook jouw autoriteit in je vakgebied.

#5. Bedenk wie ertoe doen

Je hebt meer aan een paar relevante connecties in jouw branche, dan aan een groot netwerk dat bestaat uit de oppasmoeder, je achterneef en een oude klasgenoot. Vraag jezelf af: heb je zakelijk iets aan deze mensen, en zij aan jou?

#6. Wees persoonlijk

Benader je mensen die je nog niet persoonlijk kent? Vertel dan altijd wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Nodig iemand niet uit om te connecten zonder begeleidend schrijven. Zulke uitnodigingen worden vaak genegeerd.

Nog beter is het om gedeelde kennissen te vragen jou te introduceren. Of vraag of je hun naam mag noemen.

#7. Benut alle snufjes

LinkedIn biedt veel mogelijkheden om je professionaliteit te etaleren. Bij ‘prestaties’ onder ‘profielonderdeel toevoegen’ kun je bijvoorbeeld publicaties en projecten zetten en je werk showen. Zo vertel je niet dat je goed bent, maar laat je het ook zien.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!