Blog

Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Eyeopener #1: ‘De weg van A naar B is niet slechts een hinderlijke onderbreking.’

We willen allemaal wel een doel bereiken, ergens naartoe groeien. Zo ook onze blogger Freek van Kraaikamp. Maar daarbij loopt hij structureel tegen een probleem aan. ‘Ik heb een einddoel voor ogen en daar wil ik nu zijn. Nog liever gister dan vandaag. Die mentale spagaat drijft me af en toe tot waanzin.’

Het zonnetje scheen, we zaten ergens op een terras. Zij dronk rosé, ik een spa rood. We bestelden een charcuterie, wat ik stelselmatig een charcuterie weiger te noemen. En dus gewoon steevast een vleesplankje blijf bestellen. We praatte over het leven, zoals je doet op zo’n eerste zomerse terrasdag. Terwijl de mensen langsliepen, keek ik voor me uit. ‘Ik zit weer in zo’n tussenfase, en ik haat tussenfases.’

Mentaal afscheid

Een tussenfase, dat verdient een korte uitleg. Zo wonen wij in een appartement in hartje Amsterdam. Een mooi appartement, maar met wat lichtelijk achterstallig onderhoud en daarnaast slaat de drukte ons 24/7 om de oren. Dan ga je dus om je heen kijken om iets te kopen. Wat op zichzelf staand in Amsterdam al een uitdaging is, laat staan als je zzp’er bent.

Dan beland je dus in een tussenfase. Mentaal neem je afscheid van je appartementje, en je sorteert langzaam voor op je eerste koophuis. Jouw droompaleis. Alleen daar ben je nog niet. Want terwijl je uitkijkt naar iets nieuws, woon je nog in de oude situatie. Dat is iets wat ik dus slecht trekt, heel slecht zelfs.

Nog niet zo ver

Nog zo een. Ik heb op het moment twee eigen ondernemingen. Een eigen bureau voor loopbaancoaching en sollicitatietraining, en een fenomenaal uit de hand gelopen ‘passie project’. Een eigen merk van waaruit ik schrijf, kleding ontwerp en eigen media maak. Geweldig om te doen, maar niet geweldig rendabel. Het vreet tijd en energie en geeft vooral veel plezier terug.

Alleen kan ik van dat ‘plezier’ de hoge huur in mijn Amsterdamse appartementje niet betalen. Dus beland ik hier ook in een tussenfase. Er moet weer meer tijd in de coaching en de trainingen. En die tijd moet uiteindelijk weer gaan renderen in keiharde euro’s. Euro’s die straks de hypotheek van mijn droompaleisje moeten gaan betalen. Alleen, daar ben ik nu nog niet.

Het oude is stom

Dan beland je dus op twee vlakken in een ‘tussenfase’. En op wat voor vlakken. Huis en werk, dan blijft er verder dus weinig meer over. Ik dank god op mijn blote knieën dat mijn relatie stabiel is, anders zou ik waarschijnlijk helemaal gek worden. Want wat er vervolgens in mijn hoofd gebeurt, is allesbehalve fraai.

In een tussenfase doe ik namelijk twee heel vervelende dingen. Omdat ik mentaal al afscheid begin te nemen van de oude situatie, wordt deze alleen maar vervelender. Het appartement lijkt met de dag kleiner te worden en de binnenstadse herrie alleen maar luider. Hetzelfde gaat op voor mijn bedrijven. Het oude is stom, het nieuwe is goed. Een contraproductieve en vooral stierlijk vervelende eigenschap. Ik maak het op deze manier alleen maar rotter voor mezelf.

Tunnelvisie

Om het allemaal nog lastiger te maken, worden de eindbestemmingen alleen maar rooskleuriger. Ik heb een einddoel voor ogen en daar wil ik nu zijn. Nog liever gister dan vandaag, zullen we maar zeggen. Die mentale spagaat drijft me af en toe tot waanzin. En het vervelende aan de hele situatie is: ik doe het mezelf aan.

Wat ik in mijn hoofd doe, is van een gedroomd scenario een moetje maken. Het moet op mijn manier, zonder concessies, zonder tussenstappen. Er ontstaat dan een totale tunnelvisie in mijn hoofd. Ik wil van diep, donker zwart naar het maagdelijk wit. In plaats van dat ik rustig kijk waar mijn stappen liggen en of er tussenstappen mogelijk zijn. Ik wil alles, en wel nu meteen.

Hinderlijke onderbreking

Je zou zeggen dat iemand met twee eigen bedrijven en een semi-onrustig leven, wel om zou moeten kunnen gaan met verandering. Maar niets is minder waar. Ik hou van het einddoel, en niet de weg er naartoe. Maar ondertussen doe ik het mezelf allemaal aan. Ik zal moeten leren dat de weg tussen A en B, de weg tussen tussen heden en toekomst, ook een onlosmakelijk onderdeel van de verandering is. En geen hinderlijke onderbreking.

Ergens weet ik ook wel dat dat ik minder gehaast mijn einddoel moet willen bereiken. Om er maar een fikse open deur tegenaan te gooien. De reis is belangrijker dan het doel, of in ieder geval minimaal net zo belangrijk.

Lees verder

Van medewerkersonderzoek naar inclusief werkgeverschap

Diversiteit en inclusie zijn niet meer weg te denken uit het huidige HRM-discours. Een inclusieve organisatie geeft medewerkers met diverse achtergronden en identiteiten de ruimte om zichzelf te zijn, te werken en te ontwikkelen. Authenticiteit staat er hoog in het vaandel en medewerkers worden gewaardeerd om hun unieke bijdrage.

Er bestaan veel interventies om organisaties diverser en inclusiever te maken. Denk aan diversiteitsnetwerken, workshops, quota, en beleid rond werving en selectie. Een minder vaak genoemd instrument dat hiervoor kan worden ingezet is medewerkersonderzoek. Hoe kan medewerkersonderzoek bijdragen aan meer diversiteit en inclusie?

Medewerkersonderzoek als interventie

Medewerkersonderzoek meet niet alleen zaken als tevredenheid en bevlogenheid van medewerkers, maar ook hoe zij hun werk en werkomgeving beleven.

Waar zijn zij positief over? En waar lopen ze tegen moeilijkheden aan? Ontvangen zij voldoende steun van hun leidinggevende? Vinden zij jou een aantrekkelijke werkgever? Worden zij gehoord en gewaardeerd door anderen? In hoeverre ervaren ze werk-privébalans?

Die werkbeleving raakt aan zaken waar onderzoek al uitvoerig van heeft laten zien dat deze gelinkt zijn aan diversiteit en inclusie.

Andere perspectieven

Door vervolgens dwarsdoorsneden te maken – op basis van gender, leeftijd, enzovoorts – kunnen overeenkomsten en verschillen tussen verschillende groepen medewerkers opgemerkt worden. Ervaren mensen met een migratie-achtergrond minder waardering van hun leidinggevende? Ervaren mannen meer autonomie dan vrouwen? Ervaren ouderen minder ontplooiingsmogelijkheden dan jongeren?

Deze overeenkomsten en verschillen zien is stap 1. Stap 2 is dan dieper in deze resultaten te duiken. Bijvoorbeeld door aanvullend interview-onderzoek. Dit levert inzichten op die een ander perspectief geven op de organisatie. Hoe zijn verschillen te verklaren? Wat zeggen de verschillen over de organisatiecultuur of het HR-beleid? Vallen verschillen samen met machtsrelaties binnen de organisatie?

Inzicht, bewustzijn en verandering

Een inclusieve werkgever worden, vraagt om bewustzijn: van management, leidinggevenden en medewerkers. Bewustzijn start bij inzicht. En inzicht krijg je door onderzoek. Schouten Research ondersteunt jou graag met verdiepend kwalitatief onderzoek. Download de brochure, of neem direct contact op via research@sn.nl of +31(0)418 - 683 440.

Lees meer over medewerkersonderzoek

Lees verder

5 tips om te ontdekken wat je echt wilt

Je zit niet helemaal op je plek. Maar wat wil je dan wel? En hoe maak je de juiste keuzes? Ook na maandenlang wikken en wegen kom je er niet uit. Je hoofd en hart zijn het niet eens, je bedenkt allerlei bezwaren of vindt het maar lastig om tot de kern te komen door alle ruis op de lijn. Wat nu? In deze video helpen 5 experts je op weg.

Breng jezelf waar je wilt zijn

Wil je in actie komen en je (loop)baan veranderen? Maar twijfel je hoe? Denk dan eens aan persoonlijke coaching. Samen met je coach ontdek je wat jouw bloed sneller doet stromen. En hoe je dat kunt verenigen met je werk. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om de juiste keuzes te maken.

Lees meer

Lees verder

Betekenisvol werk begint bij inzicht

Wanneer gaan mensen met plezier naar het werk? Doen waar zij goed in zijn en wat ze leuk vinden, zijn voor de hand liggende antwoorden. Maar wist je dat het gevoel dat ze een verschil kunnen maken, minstens zo belangrijk is voor bevlogenheid? Impact hebben, iets betekenisvols doen dus.

Voor een docent is dat leerlingen helpen in hun groei. Voor een schoonmaker het faciliteren van een gezonde en prettige omgeving voor anderen. Voor een leidinggevende het ondersteunen van medewerkers in hun functioneren en ontwikkeling en het gezond houden van de afdeling.

Betekenisvol werk is werk waarvan je ziet dat het bijdraagt aan een hoger doel dat je nastreeft in je leven, iets waar je waarde aan hecht. Dat geeft voldoening, misschien zelfs trots.

Onderzoek

Onderzoek onder meer dan 1000 medewerkers in Nederland heeft laten zien dat het ervaren van betekenis in het werk invloed heeft op de werkbeleving van medewerkers. Of medewerkers hun sterkste kwaliteiten kunnen inzetten, hoe vitaal zij zich voelen op het werk, en hoe toegewijd zij zijn aan hun werk [1].

Andere onderzoeken laten zien dat medewerkers tevredener zijn en meer welzijn en gevoel van cohesie ervaren wanneer zij hun werk als betekenisvol zien [2]. Best een big deal dus, betekenis in je werk vinden.

Betekenis geven aan werk

Zowel werkgevers als medewerkers hebben een rol in de betekenis van werk.

Als werkgever…

  • …kun je zoeken naar mensen die dezelfde doelen nastreven of dezelfde waarden in het leven hebben als waar jij als werkgever voor staat.
  • …benadruk je gedeelde waarden in je communicatie naar medewerkers en geeft hen de ruimte om de eigen kwaliteiten te kunnen inzetten.
  • …benoem en herhaal je geregeld het hogere doel van de organisatie, en weet wat er speelt onder de medewerkers.

Als medewerker…

  • …stel jezelf eens de volgende vragen: Wat wil jij bereiken met jouw werk? Wanneer heb jij het gevoel echt verschil te maken? Wanneer je met pensioen gaat, wat wil jij dan kunnen zeggen over jouw bijdrage aan de maatschappij?
  • …kies een baan en werkgever die passen bij de antwoorden die jij gegeven hebt op die vraag. Daar ligt jouw potentie voor betekenisvol werk.
  • …heb je een baan en zie je niet (meer) hoe dit bijdraagt aan jouw doelen, neem dan eens afstand en stel die vragen opnieuw. Misschien kun jij je werk wel zo vormgeven dat je je werk betekenisvoller kan maken?

Van inzicht naar betekenis

Wil jij als werkgever inzicht krijgen in hoe betekenisvol jouw medewerkers hun werk vinden? En hoe de werkomgeving daaraan bijdraagt? Schouten Research ondersteunt jou graag met werkbelevingsonderzoek. Download de brochure, of neem direct contact op via research@sn.nl of +31(0)418 - 683 440.

Lees meer over medewerkersonderzoek

Bronnen

1] Van Wingerden, J., Berger, L., & Poell, R. (2018) The Role of Person-Organization Value Fit in Employees’ Experience of Meaningful Work, Use of Strengths and Work Engagement. Business Management and Strategy, vol. 9(2), doi:10.5296/bms.v9i2.14033

2] Steger, M. F., Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: The work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, vol. 00(0), 1069072711436160.

Lees verder

Mindfulness achter je bureau

Mindfulness is hot. Niet omdat het hip is, maar omdat het werkt. Zo blijkt niet alleen uit onderzoek; steeds meer mensen en organisaties ontdekken dit zelf. Dit gunnen we jou ook. Daarom inspireren we je met een oefening in mindfulness. Zie het als een mini-cursus. Gewoon achter je bureau.

Er wordt steeds meer van je gevraagd, in steeds minder tijd. En de veranderingen volgen elkaar snel op. Voel jij je daardoor ook wel eens gejaagd, gespannen en ‘druk, druk, druk’? Uit onderzoek weten we dat het je ‘druk’ en continu gespannen voelen de kwaliteit van je werk, je veerkracht en zelfs je leven verslechtert. Ook onze creatieve vermogens nemen er direct van af. We gaan er eigenlijk vooral ‘Mindless’ van leven.

Mindless leven

‘Mindless’ leven is leven met je automatische piloot aan. Het is leven met je automatische emoties en gedrag die je hebt bij spanning, voorop. Je valt dan telkens terug op je instinctieve beschermingspatronen waar je op ‘overleeft’ in drukke en spannende tijden. 

Welke emoties en welk gedrag laat jij automatisch zien bij spanning? Het kunnen zaken zijn als perfectionisme of continu goedkeuring zoeken, maar ook arrogantie, jezelf terug trekken of overmatig zaken controleren. Het zijn voor je omgeving herkenbare patronen. Een ander kan ze vaak vlekkeloos voor je aanwijzen. Het is dat gedrag waar je vaak in ‘vastzit’. Gedrag dat je op de korte termijn misschien helpt, maar op de lange termijn jouw rust en creativiteit kosten. 

Rust en ruimte creëren

De spannende en onzekere tijden waarin we leven, en de continue drukte die we ervaren, houden voorlopig niet (meer) op. Sterker nog; veranderingen gaan juist steeds sneller en de veiligheid van vaste (werk) structuren en patronen zullen verder verdwijnen. Jouw rust en ruimte zal dus niet meer vanuit je omgeving naar je toe komen. Je zal je rust en ruimte uit jezelf moeten halen; je zal het zelf moeten creëren. 

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe. En gelukkig kan iedereen het leren. Het vraagt alleen wel oefening, vooral in compassie en geduld (met jezelf).

Van mindless naar mindful

Hoe ga je van ‘Mindless’ en reactief leven naar ‘Mindful’ en creatief leven, ongeacht het ‘gedoe’ in en van je omgeving? Probeer het eens met deze eerste mindfulnessoefening: bewust ademhalen. Het kost je drie minuten.

Mindfulnessoefening 1: bewust ademhalen

Haal drie minuten bewust adem.

 Je ademhaling is je ingang tot je onbewuste (stress-)systemen. Door je rustig op je ademhaling te concentreren, wordt je kalmer en meer bewust van het hier en nu.  Concentreer daarom eens drie minuten volledig op rustig in en uit ademen. Daarbij hoef je je gedachten niet stop te zetten, want dat gaat toch niet. Verleg alleen wel je aandacht van je gedachten telkens weer terug naar je ademhaling. Door helemaal op het in en uit ademen te focussen, kalmeer je het brein en kalmeer je jezelf.

Meer mindfulness? 

Naar de volgende oefening

Lees verder

Mindfulness achter je bureau (deel 3)

Mindfulness werkt. Als middel om bij jezelf te komen. En rust en ruimte te creëren in deze drukke tijd. Wij gunnen het jou ook om mindful je (werk)dag door te komen. Daarom inspireren we je met een oefening in mindfulness. Zie het als een mini-cursus. Gewoon achter je bureau.

We ervaren aantoonbaar steeds meer drukte, spanning en onzekerheid. En voelen ons vaak gejaagd en onrustig. Je omgeving zal alleen maar meer, sneller en beter gaan vragen van je. Jouw rust en ruimte zal niet uit je omgeving naar je toe komen. Je zal je rust en focus uit jezelf moeten halen en het zelf moeten creëren.

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe; met mindfulness. Met steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt aangetoond dat mindfulness werkt! En gelukkig kan iedereen het leren. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Elke dag even. Probeer het eens met de mindfulnessoefening van vandaag. Die gaat over de kracht van een (korte) wandeling.

Mindfulnessoefening 3: Ga wandelen tijdens een (lunch)pauze

Ga in je volgende (lunch)pauze eens wandelen. Wandelen met aandacht voor wat je op dat moment aan het doen bent (lopen). En waarbij je, voor even, loslaat wat aandacht eiste. Dat pak je straks na je wandeling heus wel weer op.

Bewegen met je lichaam, terwijl je met je aandacht alleen bij je wandeling bent, is de perfecte manier om het overactieve brein tot rust te laten komen. Zodat je daarna de zaken weer even vanuit een fris perspectief kunt bekijken.

In onze cultuur worden we voortdurend afgeleid van de dingen die echt belangrijk zijn voor ons. Om ondanks de drukte en het voortdurend ‘connected’ moeten zijn toch nog onze creativiteit en wijsheid aan te boren, is een wandeling een uitstekend middel. Het liefst in de natuur, maar elke vorm van rustige wandelbewegingen (zonder tegelijk op je telefoonscherm te kijken!) is goed.

Daarna is het weer ‘business as usual’, maar heb je meer toegang tot jezelf en je rust en relativeringsvermogen.

Meer mindfulness?

Naar de vorige oefening

Lees verder

Mindfulness achter je bureau (deel 2)

De veiligheid van vaste (werk)structuren en patronen is aan het verdwijnen. Intussen neemt de snelheid én de hoeveelheid van informatie en werkeisen alleen maar toe. Er wordt steeds meer van je gevraagd, in steeds minder tijd. Een uitdaging is dat zeker. En daar kan mindfulness je bij helpen.

Rust en ruimte creëren

Door de toenemende werkdruk en veranderingen in het werkveld ervaren we steeds meer drukte, spanning en onzekerheid. En voelen we ons vaak gejaagd en onrustig. We weten dat de omgeving alleen maar meer, sneller en beter gaat vragen van je. Jouw rust en ruimte zal niet meer uit je omgeving komen. Je zal je rust uit jezelf moeten halen en het zelf moeten creëren.

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe; met mindfulness. En dat kan iedereen leren. Het is vooral een kwestie van oefenen. Elke dag even. Probeer het eens met de mindfulnessoefening van vandaag. Die gaat over stilstaan bij waar je dankbaar voor bent.

Mindfulnessoefening 2: Waar ben jij dankbaar voor?

Uit positief-psychologisch onderzoek (Seligman en de ‘Three Good Things interventie’; 2005) blijkt dat we echt gelukkiger en rustiger worden wanneer we elke dag kort stilstaan bij wat ons blij maakt en waar we dankbaar voor zijn. Elke dag bewust drie fijne dingen herinneren en opschrijven, gedurende dertig dagen, is al genoeg om echt langdurig resultaat te ervaren.

Doe het dus eens dertig dagen. En begin vandaag. Schrijf aan het einde van je werkdag kort drie dingen op waar jij dankbaar voor bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, van een bloemetje dat je zag in het gras of de zon die schijnt, tot grotere dingen zoals die fijne collega van je. Het is even wennen in het begin, maar je zal zien dat er iedere dag, hoe druk en vol ook, wel drie dingen zijn om dankbaar om te zijn.

Meer mindfulness? 

Naar de volgende oefening

Naar de vorige oefening

Lees verder

Stop met piekeren, start met mindfulness

De automatische piloot. Wie kent ‘m niet? Douchen, tandenpoetsen, naar het werk rijden. We doen ‘t zonder erover na te denken. Onze gedachten zitten vaak heel ergens anders. Bij die confrontatie met een collega bijvoorbeeld of dat belangrijke overleg... In de drukte van alledag razen onze gedachten ‘gezellig’ met ons mee. Soms net iets vaker dan je lief is.

Onze gedachten zitten voornamelijk in het verleden of in de toekomst. En dat denken levert vaak geen echte oplossing op. Maar juist frustraties of andere (negatieve) emoties. Het is dus de kunst een manier te vinden om met deze gedachten om te gaan. En ze iets meer los te (kunnen) laten. Dat kan met mindfulness.

Mindfulness: eigenlijk heel praktisch

Mindfulness staat in de boeken als ‘bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zónder te oordelen’. Iets wat misschien zweverig klinkt, is eigenlijk heel praktisch van aard. Met mindfulnessoefeningen train je jezelf om beter om te gaan met gevoelens en gewoontes.

Actief observeren, zonder oordeel

Mindful zijn is vooral een kwestie van actief observeren van alles wat je op dat moment voelt en denkt, zonder te oordelen. Zowel de positieve als de negatieve gevoelens. Mindfulness helpt je de realiteit te accepteren zoals die is, met zijn mooie en slechte kanten.

Mindfulness, wat levert het op?

  • Minder ruimte voor gepieker. Je doorbreekt de gedachtestroom en creëert ruimte voor andere zaken.
  • Concentratie. Je kunt je aandacht beter sturen en te richten op hetgeen waar het op dat moment om gaat.
  • Confrontatie. Je durft beter de confrontatie aan te gaan met situaties die je anders vermijdt.

En last but not least: ervaringen worden intenser. Omdat je in het hier-en-nu bent, beleef je alles bewuster. Dus ook de fijne dingen. De zon op je huid, een goed glas wijn, een mooi muziekstuk…

Mindfulness toepassen in je werk en privéleven?

In onze mindfulnesstrainingen leer je de kracht van mindfulness toepassen in je werk en privéleven. Zodat je meer innerlijke rust en ontspanning ervaart.

Bekijk de trainingen

Lees verder

De kracht van kwalitatief organisatieonderzoek

Als je aan organisatieonderzoek denkt, denk je waarschijnlijk aan vragenlijsten en statistische analyses. Dit soort onderzoek geeft een cijfermatig onderbouwd beeld van hoe medewerkers in een organisatie, afdeling of team hun werk beleven. Dat is een zeer waardevolle manier om werkbeleving te onderzoeken, maar er zijn meerdere wegen die naar inzicht leiden. Al eens gedacht aan kwalitatief onderzoek?

Wat is kwalitatief organisatieonderzoek?

Bij kwalitatief organisatieonderzoek staan de gedragingen, motivaties en denkbeelden van mensen binnen de organisatie centraal. Je kunt kwalitatief onderzoek inzetten bij onderzoeksvragen als:

Waarom loopt de samenwerking tussen afdeling A en B niet goed? Waarom voelen sommige medewerkers zich erg betrokken bij de organisatie, maar anderen helemaal niet? In Business Unit Y voelen medewerkers grote werkdruk, maar uit het medewerkersonderzoek blijkt dit niet: waar zit die druk dan in? Wat zijn de knelpunten die team X beletten om daadwerkelijk zelfsturend te worden?

Kwalitatief onderzoek geeft verdieping en antwoord op hoe- en waarom-vragen.

Voorbeelden

Er zijn verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden in te zetten voor organisatieonderzoek:

  • Interviews: de onderzoeker gaat in gesprek met medewerkers of leidinggevenden over een bepaald thema.
  • Observaties: de onderzoeker kijkt mee in een bepaalde setting en situatie, vaak voor een langere periode. Soms doet de onderzoeker zelfs mee in het werk - dit heet participerende observatie.
  • Focusgroepen: de onderzoeker gaat in gesprek met een groep medewerkers en/of leidinggevenden over een bepaald thema.
  • Case studies: de onderzoeker neemt een bepaalde eenheid onder de loep, bijvoorbeeld een team of afdeling, en doet daar via verschillende methoden onderzoek naar een bepaald thema of knelpunt. Bij ‘vergelijkende case studies’ worden meerdere eenheden, die op een bepaald aspect elkaars tegenovergestelde zijn, onderzocht en met elkaar vergeleken.
  • Dagboekonderzoek: medewerkers of leidinggevenden houden gedurende een bepaalde periode een log- of dagboek bij, die zij digitaal of via papier bij de onderzoeker indienen.

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek combineren

Waar vragenlijstonderzoek gaat over het meten van werkbeleving in brede zin, zoomt kwalitatief organisatieonderzoek juist dieper in op specifieke vragen. Het combineren van die twee heet mixed-methodonderzoek of methodentriangulatie.

Daar zijn verschillende mogelijkheden in. Denk aan interviews en observaties als voorbereiding op een vragenlijstonderzoek. Een case study als verdiepend onderzoek naar aanleiding van een vragenlijstonderzoek. Een dagboekonderzoek dat parallel loopt aan een vragenlijstonderzoek. Generaliserend én verdiepend: een gouden combinatie!

Aan de slag!

Organisatieonderzoek is mogelijk in vele vormen en maten. Wil je eens sparren over hoe kwalitatief onderzoek kan helpen om jouw organisatie te versterken? Neem contact met ons op via research@sn.nl of +31(0)418 - 683 440 en we gaan graag met jou in gesprek.

Lees verder

Virtual Reality voor de ontwikkeling van soft skills

Als Learning & Development Specialist bij Schouten & Nelissen volg ik de ontwikkelingen in Virtual Reality als leeroplossing op de voet. Daarbij komen allerlei vragen bij me op! Zou de VR-ervaring leerzaam zijn? Is dit vooral voor de ontwikkeling van hard skills, of skills op het niveau van begrijpen/herkennen? Zou deze schijnwerkelijkheid ook de ontwikkeling van soft skills kunnen stimuleren? Is dit een hype of is dit de toekomst? Tijd om op onderzoek uit te gaan!

“Virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring” (bron: Wikipedia)

VR voor ontwikkeling soft skills
In gesprek met diverse VR-aanbieders hoor ik steeds dat ze VR maken voor de ontwikkeling van soft skills. Het gaat dan in veel gevallen om een virtuele omgeving waarin je een bepaalde situatie moet herkennen. Je moet dan aangeven hoe jij zou reageren op de situatie.Om een voorbeeld te geven:

Je bent politieagent. Je loopt in de virtuele werkelijkheid over het drukke Rembrandtplein. De opdracht is om verdachte personen te herkennen. Om vervolgens effectief te acteren. De VR-app legt je verschillende mogelijkheden voor:

1. Spreek de personen informeel aan en probeer meer informatie te verzamelen.
2. Arresteer de personen direct
3. Blijf de personen observeren. 

Jij kiest de meest effectieve.

Kennis of gedragsverandering?
In mijn optiek is de ontwikkeling van de soft skills hierbij maar minimaal. Je oefent in deze situatie namelijk niet echt met het toepassen van nieuw of ander gedrag. Bijvoorbeeld het aanspreken van een verdachte persoon. De app toetst alleen of een politieagent weet wat hij ‘zou moeten doen’ in deze situatie. Daarmee bereik je naar mijn mening geen gedragsverandering.

Presenteren voor een virtueel publiek
Hoe kun je VR dan wél effectief inzetten voor de ontwikkeling van soft skills? Een softskilltraining die zich volgens mij prima zou lenen voor VR is ‘ontspannen presenteren’. Stel je voor…

Je zet je VR-bril op en bevind je plots in een volle congreszaal. Jij houdt een presentatie voor een groot publiek. Met jouw eigen PowerPoint presentatie op de achtergrond. Je let op je stemgebruik en probeert met iedereen in de zaal een keer oogcontact te maken. De 10 minuten zijn om, het publiek applaudisseert en jij stapt met een goed gevoel van het podium.

Een dergelijke VR-app benadert de realiteit. Maar wat er naar mijn zin ontbreekt, is één didactisch aspect om gedragsverandering, de ontwikkeling van soft skills, te stimuleren. Namelijk: feedback. En precies bij die didactische wens start ook de technische uitdaging. Want hoe laat je een VR-app feedback geven aan een deelnemer op zijn presentatie?

Virtueel publiek dat reageert
Over die vraag zijn wij van Schouten & Nelissen in gesprek gegaan met TinQwise Immersive. Gelukkig durfden zij de uitdaging aan! Samen met hen hebben we een VR-app ontwikkeld ten aanzien van presentatievaardigheden met een slim feedbacksysteem erachter. Het systeem geeft onze deelnemers feedback tijdens en na hun presentatie. De feedbackvorm hebben we zo veel mogelijk overeen laten komen met de werkelijkheid. Het virtuele publiek reageert op de gedragingen van onze deelnemers.

 ‘Wilt u harder praten?’
Wanneer het VR-systeem detecteert dat de deelnemer zacht praat, vraagt iemand uit het publiek of de spreker harder wil praten. En wanneer het systeem detecteert dat de deelnemer alleen maar naar het publiek links in de zaal kijkt, begint publiek aan de rechterkant te kletsen. Allemaal voorbeelden van ‘natuurlijk’ gedrag als reactie op wat de deelnemer doet en zegt. Na de presentatie geeft de app feedback op oogcontact en kijkrichting. En op stemgebruik: volume en intonatie.

The future is now
Is dit de toekomst? Ik denk dat het gebruik van dit soort technologieën bij leren en ontwikkelen zeker de toekomst is. Maar ik denk dat het fysieke training nooit zal vervangen omdat het menselijke aspect maar tot op een bepaald niveau te vervangen is. VR is daarom een mooie extra!

VR als aanvulling
Deelnemers kunnen voorafgaand aan de fysieke training op een realistische manier oefenen. Daardoor hebben ze basisvaardigheden onder de knie. En kan er tijdens de trainingsdag meer verdieping gezocht worden. Dus niet de ‘basale’ presentatietechnieken, maar juist op de uitdagingen en complexere situaties. En na de fysieke trainingsdagen kunnen deelnemers met VR zo vaak oefenen als ze willen. En dat zorgt zeker voor gedragsverandering!

Meer weten?
Wil je weten wat VR voor jouw organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met het adviesteam van Schouten & Nelissen. 

Neem contact op

Lees verder