Blog

Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Coaching is niet voor stumpers

Vraagstuk? Dilemma? Grote kans dat je eerst advies vraagt aan je partner, goede vriend, collega of Google. Maar er is een effectievere manier om je werk en leven op de rit te krijgen: coaching. 6 redenen waarom een coach precies is wat je nodig hebt om te bereiken wat je wilt.

Of het nou het waarmaken van je droom is of het oplossen van iets waar je in de dagelijkse praktijk tegenaan loopt. Met een coach lukt het vaak sneller en beter dan wanneer je deze weg alleen bewandelt. Waarom?

6x hoe de coach jou vooruit helpt

1. De coach zet je in beweging

Iets houdt je tegen om te veranderen wat je wilt. Een coach helpt je die barrières te nemen door je te inspireren en motiveren. Maar ook door je niet te laten ontsnappen met de excuses die je jezelf vertelt of de beren op de weg. De coach daagt je uit om de stap wél te zetten en begeleidt je daarbij. Je geeft niet op en haalt makkelijker en sneller resultaat.

2. De coach helpt je jezelf te leren kennen

Het is lastig om objectief naar jezelf te kijken. Wij mensen hebben ook allemaal overtuigingen over onszelf, anderen en de wereld. Een coach spiegelt die overtuigingen. Hij of zij triggert je om na te gaan of wat je denkt eigenlijk wel klopt. Stel, je vindt jezelf minder waardevol dan jouw collega’s. Een coach helpt je te onderzoeken of dat waar is en wat jouw unieke talenten, kwaliteiten, wensen en dromen zijn.

3. De coach stelt realistische doelen

‘Maar hóe dan?’ is een veel gestelde vraag aan tafel bij de coach. Je weet misschien wel ongeveer waar je heen wilt, alleen hoe kom je er? Samen stippel je een concreet actieplan uit om je doelen te realiseren. De coach is daarbij kritisch en reëel, zodat je aan de ene kant jezelf niet voorbij loopt en aan de andere kant jezelf voldoende uitdaagt.

4. De coach focust op jóu

Hoe vaak doe je dingen omdat het van je wordt verwacht of zo hoort? De coach focust op wat jíj wilt en belangrijk vindt, niet op de ander. Hij of zij helpt je ook omgaan met mensen die iets van je willen waar jij niet achter staat. En daarbij vasthouden aan je waarden, zodat je bewustere keuzes kunt maken in je werk en leven.

5. De coach weet waar hij het over heeft

Een coach heeft sterke psychologische inzichten, ervaring en communicatie skills. Kwaliteiten die de eerste de beste vriend of collega niet in die mate bezit. De coach stelt de juiste vragen, achterhaalt wat er écht speelt en geeft inzicht in wie je bent en wilt. Ook weet de coach precies welke stappen je het beste kunt nemen. De coach is zeer professioneel, gecertificeerd en heeft ervaring met verschillende coachees en vraagstukken. Van medewerkers en trainees tot leidinggevenden en executives.

6. De coach is veilig

Wat je deelt met de coach, blijft tussen jullie. Je kunt dus volledig open zijn over alles wat je voelt en denkt. De zorgen, angsten, twijfels en dromen die je lastig vindt om te delen met anderen, kun je altijd kwijt aan de coach. Een coach rekent je daar nooit op af en (ver)oordeelt niet.

Aan de slag met een coach

Zie jij het wel zitten om samen met een coach jouw persoonlijke doelen vast te stellen en te bereiken? Dat kan! Ontdek de mogelijkheden of vraag direct advies aan. Onze opleidingsadviseurs denken graag met je mee.

Lees verder

Leren is het nieuwe sporten

Topsporters moeten dagelijks trainen om fit te blijven. Om te anticiperen op de toekomst en om daarin ‘baan-fit’ te blijven, moeten we nu al dagelijks aan onze ontwikkeling werken. Corline van Reenen beschrijft in haar artikel ‘Leren is het nieuwe sporten’ (in Loopbaanvisie) hoe organisaties ervoor zorgen dat hun medewerkers in actie komen en willen leren. Een samenvatting.

De vaardigheden die we in 2020 nodig hebben, verschillen wezenlijk van de vaardigheden die tien jaar geleden het belangrijkst waren. Creativiteit en kritisch denken staan bijvoorbeeld hoog in de vaardigheden-top-10 van het World Economic Forum. Soft skills in plaats van hard skills.

Houd je brein in topvorm

Hoe zorgt een organisatie ervoor dat medewerkers klaar zijn voor toekomst? Door te luisteren, coachen en ruimte te bieden om persoonlijk te ontwikkelen. Niet op een specifiek moment, maar continu. Ons cognitieve brein moet in shape blijven.

Ontwikkel-intelligentie als succesfactor

Je zou zeggen dat een intelligent persoon wel klaar te stomen is voor 2020. Dat klopt gedeeltelijk. Veel bepalender is de ‘ontwikkel-intelligentie’. Oftewel: zien medewerkers het belang in van ontwikkelen? En zijn zij bereid aan zichzelf te werken en daarvoor investeringen te doen? Door te trainen en te oefenen? De antwoorden op die vragen, voorspellen voor een belangrijk deel het slagen op de toekomstige arbeidsmarkt. Wie moeite doet en in actie komt, heeft een veel grotere kans om succesvol te blijven.

Wat kun jij voor een medewerker doen?

In de meeste gevallen bieden organisaties allerlei mogelijkheden om te ontwikkelen. Hoe voorkom je dat de interesse in de mogelijkheden er wel is, maar dat de uitvoering ervan stokt? In de eerste plaats moeten de intentie en het gedrag matchen met elkaar. De faciliteiten moeten er zijn. Een sporter heeft een plek nodig om te trainen en om zijn vorderingen te meten. Een medewerker ook. Geef medewerkers de ruimte om ambities kenbaar te maken binnen het team. En zoek samen naar een goede buddy, een coach. Iemand die kan vragen naar de vorderingen en kan meedenken over de volgende stappen. Die net als een sportcoach een stok achter de deur biedt. Zo blijft het niet bij een intentie en wordt het leertraject met de dag concreter.

Vallen en opstaan

Ook moet er een veilige omgeving zijn. Met ruimte om te experimenteren en oefenen. Niets is beperkender voor innovatie en ontwikkeling dan de angst om fouten te maken. Van fouten maken leer je juist. Vallen en opstaan. Het zorgt ervoor dat medewerkers betrokken zijn en mee gaan denken en doen. In plaats van weerstand te voelen ten opzichte van veranderingen, zullen zij uitgedaagd zijn om een verandering tot stand te brengen.

Leren is leuk

Ontwikkelen moet niet als een verplichting voelen. Dan is een leertraject nauwelijks effectief. Organisaties moeten een positieve connotatie verbinden aan leren. Net zoals die er is voor sporters: een betere conditie en een strakker lijf. Hoe maak je leren ‘leuk’? Bespreek samen met je team wat zij willen leren, waar zij nieuwsgierig naar zijn. En zorg ervoor dat het geleerde nieuw is en net iets moeilijker dan het gekende. Spieren bouw je op door een pijngrens op te zoeken en over te gaan. Bepaal daarnaast samen met medewerkers wat realistische doelen zijn.

Eigen verantwoordelijkheid

Medewerkers hebben behoefte aan een coach, sparringpartner tijdens hun leertraject. Het is niet nodig om hen allerlei verplichtingen op te leggen. Van nature is de mens creatief en vindingrijk. Geef medewerkers de ruimte om zelf oplossingen en antwoorden te vinden bij ontwikkelvragen. En dan als persoon, niet alleen als onderdeel van een organisatie. Persoonlijkheden maken een organisatie. De leidinggevende is een coach, die inspireert en helpt bij het behalen van persoonlijke doelen. Niet alleen in 2020, maar altijd!

Lees het volledige artikel met aansprekende voorbeelden.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

Lees verder

Na de burn-out #8: ‘Signaleer onrust al tijdens het tandenpoetsen’

Opgefokt wakker worden. Voor Freek van Kraaikamp was het ‘business as usual’. Nu, een burn-out verder, is hij zich beter bewust van de gevarenzone. En kan hij gedurende de dag slimme hulpbronnen aangrijpen om erger te voorkomen.

Mijn hoofd, dat is waar het allemaal begon. Daarna volgden de pijn in mijn nek en de steken in mijn slapen. De rusteloze benen. Trilhanden en misselijkheid. Maar aan de basis van al die fysieke ongemakken lag mijn eigen koppie. Of beter gezegd, de onrust in mijn koppie.

In het korte tijdsbestek tussen het afgaan van mijn wekker en het poetsen van mijn tanden, voel ik al aan wat voor dag het gaat worden. Die opties kunnen variëren van lekker ontspannen en creatief door mijn dag glijden. Tot opgefokt, met horten en stoten door de dag botsen.

Rampen voorkomen

Hoe het opstaan gedurende een heerlijke dag eruit ziet, dat laat zich raden. Daar gaat alles heel ontspannen, haast gedachteloos. Maar een mindere dag herkennen, dat heb ik moeten leren. Laat staan hoe ik daarnaar moet handelen. Door schade en schande weet ik nu hoe ik een rampdag bewust kan voorkomen.

Ik vergelijk het weleens met een botsauto. Daar zit namelijk geen rem op. De enige manier om bij te sturen of te stoppen is: *bots*. Of zie het, als we in de voertuigen blijven, als een auto die met een kilometertje of 180 over de snelweg raast. Zolang je rechtdoor gaat red je het nog wel. Maar als je moet corrigeren, is de kans groot dat je het voertuig niet meer onder controle hebt, gaat slingeren en als je een beetje pech hebt: crasht.

Wekker uit, inbox in

Soms vraag ik me af of ik me er voor mijn burn-out niet bewust van was, het niet herkende, of niet machtig genoeg was er iets aan te doen. Waarschijnlijk was het een combinatie van alles. Mijn onrustige hoofd in de ochtend, dat heb ik moeten leren kennen en herkennen. Ik ben nu eenmaal een impulsief mannetje, tegen het opgefokte aan. Daar is niets mis mee, dat is deels mijn kracht. Maar ook mijn zwakte.

Op een ‘botsdag’ word ik wakker en ben ik ook direct wakker. Niet lijfelijk, maar in mijn hoofd. Dan sta ik direct ‘aan’. Niet snoozen, niet draaien. Maar direct de wekker uit en mijn inbox in. Geen krant, geen koffie. Bed uit, water in het gezicht en tandenpoetsen. Dat is, heb ik geleerd, het moment om de ‘botsdag’ definitief te herkennen.

Tijdens het tandenpoetsen is er namelijk niets anders dan jij, je tandenborstel en je gedachten. En dan begint mijn hoofd meestal te malen. Dan schieten de A, B en C-scenario’s door mijn hoofd. Wat is mijn back-up plan als het mis gaat? In mijn hoofd voer ik al de gesprekken die ik later op de dag moet voeren. Op dat moment kan ik niet anders dan onderkennen dat het een ‘botsdag’ is. En dat ik daarop moet gaan anticiperen.

Ergens tegenaan knallen

Als ik dat niet doe, knal ik de deur uit, en uiteindelijk ergens tegenaan. Dat kan een klant zijn, een collega, iemand op de fiets of als ik die avond weer thuis kom mijn vriendin. De ervaring leert dat de ‘bots’ altijd komt. Zo’n dag werkt namelijk ook met een piek. Je knalt in volle vaart een berg op, naar een moment toe. Maar als je dat moment, die piek, eenmaal hebt gehad, zet je de daling weer in. En dat gaat vaak ook weer in een razende vaart, met alle gevolgen van dien.

Sein op rood

Het herkennen en anticiperen lukt me niet altijd, en het hoort ook een beetje bij mij. Zie het als de collateral damage van het Freek-zijn. Maar sinds de burn-out leer ik de signalen van mijn hoofd wel steeds beter herkennen. En als het sein op rood staat, probeer ik hierop te anticiperen. Dan bouw ik ‘rustmomenten’ in om de vaart uit mijn dag te halen, lunch ik extra lang als de agenda dat toelaat, plaats ik waarschuwingsborden met slipgevaar in mijn omgeving, en tracht ik op mijn toon en nuance te letten. Want daar heb ik dan allemaal natuurlijk geen tijd voor. Want ik moet door, door, door.

‘Botsdagen’ zullen er altijd zijn, en dat is ook niet erg. Dat is namelijk wie ik ben. Eigenlijk is mijn hele leven in meer of mindere mate een ‘botsdag’. Alleen moet ik de heftigste daarvan leren (her)kennen, om de schade te beperken.

Je kunt niet altijd veranderen wie je bent, maar wel hoe je ermee omgaat.

Lees verder

Slimmer werken, beter kiezen: 4 tips die het verschil maken

Meer uren in een dag zijn jou wel welkom. Maar langer werken is niet het antwoord op een hoge werkdruk. Wat dan wel? 4 tips om efficiënt met je tijd en energie om te gaan.

Wanneer je veel om handen hebt, ben je minder gefocust op wat écht belangrijk is. Misschien compenseer je het tijdgebrek door dingen minder zorgvuldig of helemaal niet te doen. Je prestaties, werkplezier en vitaliteit zijn daarvan het slachtoffer.

Beter kiezen, minder druk

Door beter te kiezen waar jij aandacht aan geeft, kun je stress verminderen. Je krijgt meer plezier in je werk, bent effectiever en creatiever. Ook kun je meer aan en heb je minder lichamelijke (stress)klachten.

Onderstaande tips helpen je om de werkdruk de baas te worden, in plaats van erdoor geleefd te worden.

#1. Werk efficiënter om tijd te besparen

Zet eerst eens alle bezigheden in een overzicht. Deel vervolgens je werkdagen opnieuw in en reserveer daarbij ook tijd voor achterstallig werk en spoedklussen.

  • Welke vergelijkbare werkzaamheden kun je clusteren? Plan die op dezelfde dag, dat scheelt opstarttijd.
  • Word je vaak gestoord door e-mail en telefoon? Zet deze uit als je ergens anders mee bezig bent.
  • Word je uitgenodigd voor veel besprekingen? Wees kritisch en vraag jezelf (en anderen) of jij hier écht bij moet zijn. Mogelijk kan een collega je ook even vijf minuten bijpraten.
  • Lopen er regelmatig collega’s binnen? Plan een vragenuurtje in, zodat je niet steeds wordt gestoord.
  • Ben je met drie dingen tegelijk bezig? Maak eerst een klus af voordat je aan de volgende begint. Bij multitasken heeft je brein steeds opnieuw opstarttijd nodig en dat is weggegooide tijd en energie.
  • Valt je planning structureel in duigen? Plan dan anderhalf keer zoveel tijd in dan je normaal doet voor een taak.
  • Is je to-dolijst einde dag net zo vol als 's ochtends? Zorg dat je elke dag minimaal één taak afmaakt, zodat je tevredener naar huis gaat.

#2. Wees kritisch op wat bij jou hoort

Bekijk of een taak urgent is of noodzakelijk voor jouw functie. Het schema van Eisenhower geeft hiervoor praktische handvatten:

  • Wel urgent en wel noodzakelijk
    De klus is belangrijk voor je baan. Ga er het liefst direct mee aan de slag, maar bedenk wel welke consequenties deze spoedklus heeft voor de rest van je bezigheden.
  • Wel urgent maar niet noodzakelijk
    Hier is het de kunst om kritisch te zijn. Stel goede vragen. Waarom is de klus überhaupt belangrijk? Wat gebeurt er als het blijft liggen? Ben jij de enige die de nodige kennis heeft? Kan de klus wachten tot een gunstiger moment? Kan het op een efficiëntere manier worden gedaan?
  • Niet urgent maar wel noodzakelijk
    Plan de klus op een vaste tijd. Deze taken zijn essentieel voor het resultaat op de lange termijn. Lukt het niet om deze werkzaamheden af te ronden binnen de uren die je werkt? Dan heb je waarschijnlijk te veel kerntaken en is het tijd je leidinggevende aan zijn of haar jasje te trekken.
  • Niet urgent en niet noodzakelijk
    Deze klus hoort niet bij jou. Draag hem over aan iemand die er wel verantwoordelijk voor is.

#3. Doe eerst waar je tegenop ziet

Deze tip vind je waarschijnlijk moeilijk. Wij mensen stellen lastige dingen namelijk heel graag uit. Maar de klus verdwijnt er niet mee. Hij zeurt in je achterhoofd. En op een gegeven moment moet je er toch aan geloven. Dat nadenken over iets vervelends kost niet alleen tijd, maar ook veel energie.

Pak daarom als eerste de vervelende klussen op. Het is even doorbijten, maar dan ben je er wel lekker vanaf!

#4. Leer vaker ‘nee’ te zeggen

We zeggen al snel ‘ja’ als het antwoord eigenlijk ‘nee’ is. Uit plichtsgevoel, collegialiteit, omdat we geen confrontatie willen of het zelf sneller kunnen. Maar 'nee' zeggen, is kiezen voor jezelf en je kerntaken. Met als gevolg dat je minder geleefd wordt, niet meer knel komt en doet wat belangrijk is.

Ga daarom niet meer in op ieder verzoek of aanbod. In deze blog leer je 'nee' zeggen zonder schuldgevoel.

Baas over je tijd

Leer efficiënter en effectiever met je tijd omgaan. In de training Timemanagement ontdek je de kunst van prioriteiten stellen, reëel plannen en keuzes maken. Met als doel: grip op je werk en minder stress.

Bekijk de training

Lees verder

7 tips voor vitale en bevlogen zorgprofessionals

Met onze actieteamaanpak hielpen we zorginstellingen om hun werkklimaat te verbeteren. Deze 7 tips helpen zorgprofessionals om vitaal en bevlogen te blijven in hun werk.

#1 Van cliënt- naar relatiegericht werken

De ‘cliënt centraal’ is vaak het uitgangspunt in de missie van zorginstellingen. In de praktijk is dat dat lastig. Want welke cliënt zet je dan centraal? 100 cliënten, 100 wensen. Mantelzorgers en familieleden nog niet meegerekend. Laat zorgprofessionals daarom meer relatiegericht werken. Maak verschillende belangen bespreekbaar. Met alle betrokkenen. En maak dan de balans op. Uiteindelijk kom je samen tot eerlijke verdeling van energie en aandacht.

#2 Waarom? Daarom

Zorgprofessionals zijn gewend om te handelen op basis van wat vooraf is afgesproken voor een bewoner. Naar de reden van die afspraak of aanpak vragen zij niet meer. Dat maakt evaluatie van afspraken lastig. Stel daarom vaker de vraag: waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Met het team en met de bewoners. Het resultaat: een effectieve en efficiënte werkomgeving.

#3 Focus op het team

Zorgprofessionals hechten veel waarde aan teamtrots. Dat betekent dat zij graag werken in een sterk team dat handelt volgens dezelfde visie. Zorg daarom voor collectieve competentieontwikkeling. Denk aan competenties als feedback geven/ontvangen. En ook complimenten geven. Oog voor elkaars kwaliteiten is van onschatbare waarde. Uitgangspunt is de positieve intentie. Alle collega’s willen hun werk goed doen.

#4 Stimuleren van onderlinge dialoog

Leidinggevenden zijn belangrijke ondersteuners. Bijvoorbeeld als rollen veranderen. Zij bepalen de globale inhoud van de rol. Maar creëren ook ruimte voor medewerker om de rol vorm te geven. En als het team up and running is, moeten zij de vrijheid krijgen. Om te ontdekken, te falen en successen te behalen. Komt een team er niet uit? Dan neemt de leidinggevende beslissingen niet over. Hij/zij stelt vragen en stimuleert zelfreflectie

#5 Geef nieuw gedrag de tijd

Bij de implementatie van nieuwe werkwijzen is het belangrijk om ook daarna vinger aan de pols te houden. Nieuw gedrag heeft tijd nodig om te ontwikkelen. En juist als medewerkers een tijd op een nieuwe manier werken, ontstaan er nieuwe leervragen. Ook belangrijk: betrek zoveel mogelijk groepen medewerkers. Dus zeker ook zorgassistenten en gastvrouwen. Als het gaat om interactie en relatieopbouw met bewoners, spelen zij immers een grote rol.

#6 Blijf leren stimuleren

Zorgmedewerkers vinden het vooral belangrijk om wat ze leren direct te kunnen toepassen in de praktijk. Zorg daarom voor goede coaches. Zij zijn van onschatbare waarde. Zorgprofessionals kunnen met leervragen bij hen terecht. Zo wordt leren tijdens het werk veel beter mogelijk. Benut hierbij ook expertise van andere disciplines uit de organisatie. Neem de tijd om te leren van elkaars handelingsrepertoire. En elkaars kennis van bewoners.

#7 Maak eigen regie mogelijk

Medewerkers die zelf regie kunnen nemen op hun werkdruk ervaren verschillende positieve effecten. Wie zelf keuzes maakt en prioriteiten stelt, denk na over de consequenties van gedrag. Wat is écht belangrijk om op dat moment voor een bewoner te doen? Niet domweg ‘lijstjes afvinken’, maar doen wat echt betekenisvol is. Betekenisvol werk geeft meer werkplezier. En dat straalt uit op zowel bewoners als op collega’s. Werkdruk wordt dan beter behapbaar.

Gratis inspiratieworkshop

Schouten & Nelissen en Vilans deden praktijkgericht actieonderzoek bij verschillende zorginstellingen. In dit onderzoek kwamen deze zeven tips naar voren. Zelf aan de slag met een of meer van deze adviezen? Met actieonderzoek in je organisatie kun je grote stappen zetten. Vraag nu de gratis workshop aan.

Ja, ik wil een gratis inspiratieworkshop

Lees verder

10 energiebronnen die we vaak verwaarlozen

Loopt jouw eigen batterij sneller leeg dan je telefoon? Een stopcontact is zo gevonden, maar jezelf opladen is een stukje lastiger. Of niet? Misschien denk je niet aan deze energiebronnen in de dagelijkse drukte.

#1. Nachtrust

Bezuinig niet op je nachtrust, want in je slaap herstel je. Er komt een stofje vrij dat je hersenen opschoont. Hierdoor kun je de volgende dag weer optimaal presteren.

Slaap houdt ook je immuunsysteem gezond en maakt je weerbaarder. Een vast slaapritme werkt het beste.

#2. Drinken

Op je werk word je geleefd en schiet drinken halen erbij in. Of je bent zo druk bezig dat je een droge keel niet eens voelt. Onvoldoende vocht droogt je uit en maakt sloom en moe. Zet daarom bij binnenkomst direct een fles water op je bureau.

#3. Serotonine

Je snaait misschien het liefst snoep en drop als je weinig energie hebt. Een betere keuze is melk, vis, bonen, bananen en volkorenbrood. Deze producten zorgen ervoor dat je lijf serotonine aanmaakt.

Van dit ‘gelukshormoon’ krijg je een goed gevoel. Serotonine zorgt ook voor een beter geheugen, meer zelfvertrouwen, voldoende slaap en eetlust.

#4. Eerder opstaan

Als je moe bent is elke minuut in bed welkom. Je lichaam maakt echter ’s ochtends de meeste serotonine aan. Zet de wekker daarom een kwartiertje eerder om goed te ontbijten.

Eet ook in de koffiepauze iets. Dan is je energieniveau op z’n laagst en heb je nieuwe brandstof nodig.

#5. Trage suikers

Een dubbele espresso met vier suikerklontjes geeft misschien wel een snelle energieboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Ga liever voor trage suikers die in groenten, granen, fruit en volkorenproducten zitten.

#6. Goed aankleden

Zorg dat je lekker warm gekleed bent, vooral in het najaar en de winter. Je lichaam verbruikt dan veel energie om warm te worden en te blijven. Als je al op temperatuur bent, hou je die energie mooi over.

#7. Sporten

Bij een laag energieniveau is die luie stoel heel verleidelijk. Maar sporten geeft energie en voert een teveel aan stresshormonen af. Je lijf maakt endorfinen aan die energie geven. Mooi meegenomen: endorfinen doen goede dingen voor je immuunsysteem.

Als sporten niet in je leven past, zorg dan wel dat je elke dag beweegt. Door naar de supermarkt te lopen, de trap te pakken en de kinderen op de fiets weg te brengen bijvoorbeeld.

#8. Rekken en strekken

Kom je alleen achter je bureau vandaan om koffie te halen? Dan is je hele lichaam stijf na een werkdag. Strek daarom regelmatig de benen en geef je hersenen een break met een rondje door het gebouw.

Als je moet bellen, zoek dan een rustig hoekje op en handel staand het telefoontje af, zodat je je spieren even rekt.

#9. Op gang blijven

Je betrapt jezelf erop dat je je schouders laat hangen. Weg energie. Een goede houding doet veel voor je. Door rechtop te zitten/staan voel je je beter dan wanneer je een zak hooi nadoet. Ook van trage bewegingen word je sloom, dus hou het tempo erin.

#10. Daglicht pakken

Ruim tweederde van de vitamine D die we nodig hebben halen we uit daglicht. Daglicht regelt ook je biologische klok en stimuleert de productie van cortisol, het stofje dat je wakker en alert houdt. Een half uurtje naar buiten doet het 'm.

Dit is wat jij kunt doen aan stress

Loop je vast of over? Word je geleefd en wil je grip krijgen op dat gejaagde gevoel? Neem eens een kijkje bij onze vitaliteitstrainingen. Hier ontvang je alle middelen om stress en werkdruk de baas te worden.

Bekijk de trainingen

Lees verder

9 gouden lessen uit China

3 maanden geleden verhuisde ik met mijn vrouw en twee kinderen terug naar Amsterdam. 9 jaar woonden en werkten wij in China. Het is geweldig om weer in Amsterdam te zijn. Ik geniet van de vrijzinnigheid en culturele verscheidenheid van de prachtige stad. Ik mis echter wel het snelle tempo en de innovatieve sfeer van Shanghai.

Terugkijkend op mijn professionele leven in China, zijn er 9 leiderschaplessen die ik heb opgepikt en die zijn blijven hangen. Eén voor elk jaar dat ik het genoegen had om in dit geweldige land te wonen.

# 1. Dicht de leerkloof voor jonge Chinese leiders


De groeimogelijkheden voor leiders in China zijn ongekend. En anders dan in Europa. Gemiddeld zijn Chinese leiders 10 jaar jonger, hebben ze minder formeel onderwijs en hebben ze veel meer verantwoordelijkheden. Voor mij was het altijd de belangrijkste vraag hoe je de leemte in het leren kunt dichten. En hoe je (jonge) professionals kunt helpen om de volgende stap in hun carrière te maken.

Familie vs ambitie
Ik startte met het vragen naar hun ambities (creatief). Waarbij ik hen vroeg die los te zien van de verwachtingen van familie en goede vrienden (reactief). Ook liet ik hen nadenken over het behalen van concrete resultaten. En vroeg hen minder te focussen op de goede sfeer. De harmonie. En ik liet hen zien hoe je anderen kunt ontwikkelen in plaats van alleen controleren.

# 2. Combineer het beste van zowel westerse als Aziatische leiderschapspraktijken


Het is naïef om te denken dat we westerse leiderschapspraktijken één-op-één kunnen toepassen in China. Zonder aanpassing aan de lokale behoeften. Mijn ervaring is dat oplossingen voor leiderschapsontwikkeling en managementpraktijken pas echt goed tot hun recht komen, als je zowel westerse als Aziatische elementen combineert.

Chinese leiderschapselementen
Specifieke China-leiderschapselementen omvatten bijvoorbeeld diep inzicht ("WU"), niet tot het uiterste gaan ("ZHONG YONG"), patriottisme en indirectheid. Tijdens mijn projecten in China stonden deze 4 altijd centraal als ik met Chinese collega's en zakelijke partners werkte.

# 3. Stuur op een goede relatie én goed resultaat


Het concept 'gezichtsverlies' heeft een enorme invloed op de manier van werken in China. Een goede relatie is vaak belangrijker dan het werkelijke resultaat. Het begrijpen van dit concept heeft me geholpen. Ik kon het gedrag van de mensen met wie ik werkte hiermee verklaren. En begreep hoe een goede relatie kon bijdragen aan het behalen van doelen. 

Vragen stellen
Ik stelde veel vragen. Wat is jouw doel? Hoe ziet jouw strategie eruit? Wat zijn je volgende stappen? Hoe weet je dat je succesvol bent? Ik liet mijn gesprekspartner nadenken over zijn eigen rol. En gaf hem echt een stem. Hierdoor werd onze relatie sterker. Bovendien werd het resultaat beter door de duidelijke KPI’s die uit onze gesprekken voortkwamen. De opvolging en het vieren van successen, houden relatie en resultaat in balans. 

# 4. Bouw aan diepe relaties


In China kost het veel tijd om vertrouwen op te bouwen. En er ontstaat heel gemakkelijk een ​​gevoel van wantrouwen. Er is een groot verschil tussen formeel en persoonlijk vertrouwen. Dus wees geduldig in het ontwikkelen van relaties in China.

Verbinden
Steek energie in het krijgen een band op persoonlijk niveau. En ja, lunches en etentjes zijn geweldige manieren om dat te bereiken. Je moet oprecht nieuwsgierig zijn. Goed luisteren - ook naar wat er niet wordt gezegd. En veel vragen stellen. Dat helpt je om je relatie naar een dieper niveau te brengen.

# 5. Maak ruimte voor anderen om initiatief te nemen


Empowerment en zelfsturing zijn voor mij vooral een Westerse concepten. In China moet je die termen uitleggen. En ze simpelweg toepassen. Want voor de meeste van mijn Chinese collega's waren het zeker geen vanzelfsprekendheden. Wat hielp, was als ik heel duidelijk maakte dat ik niet alle antwoorden had. ‘Jij kent China veel beter dan ik…’.

Veilige omgeving
Ik deed ook veel moeite om heel duidelijk te maken dat het veilig is om fouten te maken. In woord en gedrag. En ik zorgde ervoor dat er veel ruimte was voor collega’s om het voortouw te nemen. Ik sprong alleen in als het strategisch belangrijk was of wanneer de risico's erg hoog waren.

# 6. Laat de sterke kanten van mensen zien


Traditioneel motiveer je in China mensen door angst te creëren. Werken vanuit positieve psychologie is een relatief nieuw concept. En niet iedereen begrijpt het. Als je je echter echt op de persoon concentreert, zul je versteld staan van het resultaat. 

Sterke punten laten ontdekken
Focus op sterke punten, ambities en waarden. En geef iemand een compliment als hij iets goed doet. Voor mij is er geen groter plezier dan een collega laten ontdekken waar hij echt goed in is. En die sterke punten maximaal te laten benutten.

# 7. Zorg voor samenwerking


Een kracht van Chinese werknemers is hun teamspirit. Chinese bedrijven hebben veelal een collectieve cultuur. Dat zorgt voor hechte, hardwerkende teams. De ervaring leert echter dat het samenwerken in afdelingsoverschrijdende teams een uitdaging is. Ik gebruikte vaak jobrotatie om het functioneren in interdisciplinaire teams te verbeteren. En dat betaalde altijd uit.

Collega’s begrepen elkaar beter. Gingen werken met doelen die groter waren dan alleen hun afdelingsdoelen. En ze hadden meer ruimte om elkaar te ondersteunen wanneer dat nodig was. Ik was ook erg blij om dat te zien dat collega’s teams vormden op basis van individuele kwaliteiten. En het resultaat was dat zij beter presteerden. Zij genoten meer van hun werk. En zij bleven ook langer ergens werken.

# 8. Go local!


Het helpt enorm als je een basisniveau van de Chinese taal ontwikkelt. En als je houdt van Chinees eten. Dat wordt enorm gerespecteerd door je Chinese contacten. En dat respect helpt je om diepe relaties te ontwikkelen die je bedrijf vooruit helpen.

# 9. Dans in het moment


China is een enorm land. Daardoor is het extreem moeilijk om te generaliseren. Dus wees open, nieuwsgierig en "dans in het moment" zoals we zeggen in Co-actieve coaching. Neem je leven in China zoals het komt. En geniet van je kopje groene thee!

Laat je inspireren

Vond je dit artikel interessant? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks een goed gevulde e-zine met inspirerende blogs, video's en artikelen. 

Ja, ik wil geïnspireerd worden

Lees verder

Met traditioneel leiderschap red je het niet

De metaal- en elektrobranche kent nog een redelijk traditioneel carrièrepad. Jonge mannen en vrouwen beginnen in de uitvoering. Om uiteindelijk door te groeien naar een leidinggevende functie. Van teamgenoot naar teammanager. Daar zijn andere vaardigheden voor nodig. En die moet je leren.

Manon Lubbers, projectleider bij het opleidingsfonds A+O Metalektro, vertelt dat veel leidinggevenden behoefte hebben aan houvast. En training. Consultant, Ron Mollinga, licht toe hoe Schouten & Nelissen daarbij helpt.

Robotisering is een feit
De metaal- en elektrobranche is een van de bedrijfstakken die in volop in beweging is. Onder andere door de veranderingen die automatisering en digitalisering teweegbrengen. Complete werkplekken worden gerobotiseerd. Manon Lubbers: ‘De branche ziet er heel anders uit dan 10 jaar geleden. Kun je nagaan hoe het er over nog een decennium uitziet.’

Andere manier van leidinggeven
‘Die veranderingen doen een beroep op het aanpassingsvermogen van medewerkers. Zij zien hun banen verdwijnen of veranderen. Leidinggevenden sturen steeds vaker op het totale proces. Er wordt veel meer samengewerkt in de hele keten. Dus echt van taakgericht naar procesgestuurd. Als leidinggevende heb je de uitdaging om mensen daarop voor te bereiden en ze bij te scholen.’

En dan word je baas
De metaal- en elektrosector heeft behoefte aan leiders die kijken naar wat medewerkers toevoegen in het proces. Dat is nog niet zo eenvoudig. Want dat zit vooral in de soft skills van mensen. Manon: ‘Het verloop van een carrière is traditioneel te noemen. Je begint als technicus, monteur, lasser, noem het maar op. En na een aantal jaren groei je door naar opzichter en leidinggevende. Baas. Zonder daarin begeleid te worden. Lang vond men dat niet nodig.’

Helpen terwijl je het zelf niet weet
A+O Metalektro nam een leergang voor leidinggevenden op in het opleidingsaanbod. De animo voor Futureproof leidinggeven is groot. Manon verklaart dat: ‘Hoe kun je medewerkers helpen te ontwikkelen, op soft skills, als je niet eens weet hoe je dat zelf moet doen? Leidinggevenden zijn zich vaker bewust van die kennisleemte en willen stappen maken. Je ziet dat zij op zoek zijn. Naar handvatten. Ik vind dat een erg positieve ontwikkeling.’

Trainen en oefenen
Ron Mollinga, consultant en adviseur, over de inhoud van leergang: ‘Deelnemers worden vanaf de intake meteen aan het denken gezet. Ze krijgen de opdracht om na te denken wat eigenlijk hun ambitie is met het team. Hoe toekomstbestendig ze zelf zijn. En hoe goed ze zichzelf kennen.’

Van elkaar leren
‘We dagen hen uit om te kijken of zij onbedoeld hun team in de weg lopen. En ook of oude denkbeelden - over hoe het moet - niet in de weg zitten om te bereiken wat ze zelf willen. Een buddy houdt ze scherp en levert feedback tijdens de drie trainingsdagen. En ook daarna. We leren van en met elkaar. Precies zoals het in de praktijk ook hoort te gaan.’

Een wat? Een visie
In de drie trainingen staan ook drie onderwerpen centraal. Ron: ‘We starten met een sessie over de visie. Dat lijkt heel logisch, maar in deze branche zijn visie en missie geen vertrouwde termen. Men doet wat men moet doen. En doet het zoals het altijd al gedaan wordt. Deelnemers na laten denken over het doel en de toekomst, vinden zij heel verhelderend en verfrissend. Daarna leren we hen hoe zij hun team kunnen versterken. En tot slot, hoe zij zelf kunnen groeien in hun rol.’

Positief over de toekomst
Manon ziet veel veranderen: ‘Het mooie aan deze branche is dat je met dit soort trainingen echt verschil kunt maken. Voorheen was er weinig aandacht voor opleidingen anders dan vaktechnische. Nu zie je een verschuiving. Het is positief dat bedrijven serieus bezig zijn met de veranderende wereld. En hun rol daarin.’

Over het opleidingsfonds A+O Metalektro
Stichting Arbeidsmarkt en Opleiding in de Metalektro (A+O Metalektro) is opgericht in de jaren 80. In die tijd bleek – na een periode van grote werkloosheid – dat er te weinig nieuwe vakmensen waren opgeleid. Dat nooit meer, zeiden de bonden en werkgevers. Via A+O Metalektro neemt de sector gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de opleiding van vakmensen. Aangesloten bedrijven krijgen een vergoeding als ze leerlingen opleiden. De sector brengt de gelden hiervoor gezamenlijk op. Bij A+O Metalektro zijn 1150 bedrijven aangesloten, waar 159.000 mensen werken.

Ontdek de mogelijkheden
We trainen individuen én teams. Zo kun je met een heel team een leiderschapstraject doorlopen. Of aan teambuilding doen. We bieden onze bestaande trainingen in teamverband aan. Maar je kunt ook een traject op maat laten maken. Ontdek wat er mogelijk is.

Ja, ik wil mijn team ontwikkelen

 

Lees verder

Lessen over werkstress van CEO Camiel Gielkens

‘Drie maanden ben ik nu terug in Nederland. En ik ben ontzettend blij dat het onderwerp stress hier zo op de agenda staat. En dat het aanpakken ook echt een verantwoordelijkheid is van werknemer en werkgever. In China was het wel anders.’ CEO Camiel Gielkens zoomt in op het probleem werkstress, zijn persoonlijke ervaring en leiderschapslessen voor een gezond werkklimaat.

Stress is de grootste beroepsziekte die we hebben. Dat is schrikbarend. Medewerkers moeten steeds meer doen met minder: minder tijd, budget en collega’s. En dat in een context die er morgen anders uit kan zien. Het levert ontzettend veel druk en belasting op.

Grip op ontwikkelingen

Ik heb het dit jaar nog zelf zien gebeuren bij een van onze klanten. Een autogigant vroeg ons om een verandertraject te leiden. Wat bleek het geval? Na honderd jaar auto’s produceren, gaat het niet meer om de pk’s en het design. Maar om innoveren. Digitale diensten. Voorsorteren op de ontwikkelingen in de maatschappij en technologie. En daarin vooroplopen met bijvoorbeeld zelfrijdende voertuigen.

Het gevolg: een lading onzekerheid en stress over rollen, verantwoordelijkheden en beslist ook baanzekerheid. Het ziekteverzuim schoot omhoog en het verloop nam enorm toe. Een situatie die voor iedereen herkenbaar is. En toch, hoe kun je je organisatie en je medewerkers structureel vitaal laten zijn?

Burn-out de wereld uit

Wendbaarheid, veranderkracht en innovatie vragen om andere manieren van (samen)werken. Medewerkers worden geacht zelf de leiding te nemen. De manager die zegt wat je moet doen, is in onze complexe wereld terecht een uitstervend ras. In plaats daarvan heb je te maken met diverse stakeholders die verschillende vragen en verwachtingen bij je neerleggen.

Het werk gaat door, en door, en door. De grens tussen werk en privé vervaagt. Afschakelen wordt lastiger. Ik merk het bij mezelf ook. Zit ik om 21.30 uur nog te bellen met een collega over een project bij een klant. Dat komt jou waarschijnlijk ook herkenbaarder voor dan je misschien zou willen. En het geeft je waarschijnlijk ook een hoop energie om samen ergens vol voor te gaan. Hoe daar een balans in vinden en op de lange manier vitaal blijven?

Als leidinggevenden hebben we een belangrijke rol in het faciliteren van collega’s bij het vinden van die balans. Samen kunnen we burn-out de wereld uit helpen!

Werken vanuit kracht en focus

In tien jaar in China ben ik geen enkele burn-out tegengekomen. Na amper drie maanden in Nederland kan ik al verschillende voorbeelden opnoemen van burn-outs in mijn directe omgeving. Wat ik in China zag, is dat het fenomeen onbespreekbaar is. En dat collega’s met stressklachten liever ontslag namen dan het probleem op tafel te leggen en het ook een probleem van de werkgever te maken. Dat werkt uiteraard niet, dat is je hoofd in het zand steken.  

Wat me ook opvalt in Nederland en wat ik minder herken in de Chinese context, is de wens om altijd maar alle ballen in de lucht te houden. We willen succesvol zijn op het werk. En onze kinderen opvoeden. En een leuke partner zijn. En tijd besteden aan onze vrienden en hobby’s. En gezond leven. En een mooi huis. We willen alles en wel nu. Die wens is onmogelijk te realiseren.

Misschien dat ze in China wat makkelijker kiezen voor wat zij zelf belangrijk vinden. Dat draait meestal om werk en de directe familie. Alleen als er meer welvaart is, komen andere zaken zoals hobby’s en vrienden in beeld.

Regisseur van een gezond werkklimaat

Ikzelf heb altijd een bewuste keuze gemaakt in het kiezen van mijn prioriteiten. Mijn leven draait om mijn gezin, werk en hobby’s zoals sporten met vrienden en kunst kijken. Ik accepteer dat ik niet alles kan doen wat ik graag zou willen. Ken je prioriteiten en richt je daarop. Ben je dan vrij van werkstress? Niemand ontkomt aan een (gezonde) dosis stress. Ik ook niet, maar herken aan mijn ademhaling wel wanneer ik de grens over ga. Daar kan ik dan op acteren.

Uiteraard heeft iedere werknemer een verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de eigen vitaliteit. En is het de taak van het management om stresssignalen te herkennen, daar op individueel niveau wat mee te doen en vooral ook een positief werkklimaat te creëren.

Hierbij vanuit mijn eigen ervaring een aantal tips om stressvermindering op de werkvloer serieus aan te pakken.

Waar kom je je bed voor uit?

Het begint met betekenisvol werk bieden. Wat is de why van de organisatie? Waar werken we aan met z’n allen? Uit eigen onderzoek onder 1.263 werkenden blijkt dat slechts een kwart de why van hun organisatie kent. Daar valt dus veel te winnen. Het is belangrijk dat medewerkers de toegevoegde waarde kennen. En weten hoe zij daaraan bijdragen. Maak dat zichtbaar en praat erover met medewerkers.

Tip: vraag medewerkers waar ze echt trots op zijn, de momenten dat ze teleurgesteld waren en wanneer ze zelfs echt boos waren. Voer vanuit hun antwoorden gesprek over de kernwaarden en de why van de organisatie. Waar doen we het nu eigenlijk voor?

Stel ook samen vast in hoeverre de persoonlijke waarden aansluiten bij die van de organisatie. Wat vindt de medewerker belangrijk? Waar gelooft hij of zij in? Wat kun je samen doen aan een betere match? Stress ontstaat wanneer iemands persoonlijke waarden onvoldoende aangesproken worden. Ikzelf vind naar elkaar luisteren bijvoorbeeld heel belangrijk. Wanneer deze waarde in de knel komt, raak ik veel energie kwijt.

Sterke kanten kwijt kunnen

Daarnaast zijn autonomie en ruimte om je talenten in te zetten cruciale bouwstenen van een goed werkklimaat. Bied medewerkers de kans om zelf invulling te geven aan de manier waarop zij hun werk doen. Om zelf tot oplossingen te komen, zelf initiatief te nemen. Wanneer je mensen dan ook betrekt bij de besluitvorming, voelen zij zich betrokken. Bedenk dus eens: hoeveel vragen stel je op een dag? En hoe laat je je waardering zien?

Ook wil je de juiste mensen op de juiste plek inzetten. Dat kan nooit voor honderd procent, maar het gaat erom dat medewerkers hun sterke kanten kunnen benutten. Uit ons onderzoek blijkt echter dat slechts 34% van de medewerkers (pdf) vindt dat zij echt gestimuleerd worden hun sterke kanten in te zetten. Een duidelijke roep om verandering.

Ieders unieke bijdrage omarmen

Als laatste voeren samenwerking en betrokkenheid de boventoon bij het creëren van een positief werkklimaat. Dat gaat over waardering en een collectief gevoel stimuleren. Samen naar een doel toewerken. Samen een uitdaging beetpakken. Ieder vanuit zijn of haar eigen talent. En duidelijk maken wat ieders unieke bijdrage is en dat waarderen.

Het gaat ook om vertrouwen creëren. Door respectvol met elkaar om te gaan. Door elkaar op een prettige manier aan te spreken. En door te accepteren dat iedereen anders is. Slechts 24% van de respondenten (pdf) aan ons onderzoek ervaart daadwerkelijk waardering voor het werk. En een derde vindt dat samenwerking en betrokkenheid worden bevorderd. Terwijl leiders daar toch zeker de nadruk op moeten leggen. Succes behaal je tenslotte niet alleen.

Prettig communiceren begint met goed luisteren, laten zien dat je de ander begrijpt door kort samen te vatten wat de ander heeft gezegd en vervolgens een verdiepende vraag te stellen.

Neem de stap voorwaarts

Als leiders hebben we allemaal een grote verantwoordelijkheid om te zorgen voor een positief werkklimaat. Samen kunnen we burn-out de wereld uit helpen. Je medewerkers verdienen het, je organisatie verdient het en jij verdient het.

Laten we samen zorgen dat werkstress minder grijze haren oplevert. Dat burn-outs de uitzondering op de regel worden. Zodat de vitaliteit van de organisatie bijdraagt aan goede prestaties en het behalen van de doelstellingen.

Gratis inspiratieworkshop

Een goed en gezond werkklimaat creëer je niet alleen. Het werkt om een actieteam te vormen met collega's uit verschillende lagen van de organisatie. En samen de schouders eronder te zetten met concrete, actiegerichte stappen. Benieuwd hoe je jouw organisatie in beweging brengt met deze Actieteamaanpak? Vraag dan de gratis inspiratieworkshop aan.

Vraag aan

Lees verder

Deelnemer en onderzoeker tegelijk met de Actieteamaanpak

Werk en de manier van werken verandert. Dat vraagt veel van medewerkers die hun rol binnen de organisatie zien veranderen en op een andere manier invulling geven aan hun werk. Hoewel organisaties vaak van bovenaf allerlei veranderprocessen doorvoeren, loopt deze eenzijdige benadering in de praktijk vaak op niets uit. Bij de Actieteamaanpak is dat een ander verhaal.

Nieuwe gedragspatronen aanleren
Organisatieveranderingen en roltransities zijn ingrijpende gebeurtenissen voor werknemers die niet zomaar aan te sturen zijn met een protocol of beleid. Het is voor mensen moeilijk om vertrouwde handelingspatronen kritisch te herzien, en om te gaan met een veranderende opvatting over wat goed werk precies is. Dat vraagt om een mindshift met nieuwe gedragspatronen en een reflectie op de rol in het team, en het team als geheel.

Duurzame gedragsveranderingen
In verschillende praktijkvoorbeelden heeft de Actieteamaanpak bewezen om effectieve en duurzame gedragsverandering te bewerkstelligen. Met deze methodologie wordt ruimte voor medewerkers uit allerlei lagen van de organisatie gecreëerd om te experimenteren met nieuw gedrag. Door middel van (zelf)onderzoek ontdekken zij wat beter kan of anders moet. Hierdoor ontstaan nieuwe, waardevolle inzichten en perspectieven over knelpunten en verbeterpunten in de organisatie, en wie of wat daar verantwoordelijk voor is.

Actieteamaanpak van A tot Z
De actieteamaanpak start met een contact- en contractfase waarin het voorlopige thema wordt besproken. Daarna wordt in een startsessie de focus van het onderzoek bepaald, inclusief de rol van de onderzoeker en de verwachtingen van de deelnemers.

In de volgende twee fasen staan afwisselende onderzoekssessies en praktijkperiodes. centraal. In de praktijkperioden doen deelnemers opdrachten – deze hebben eerst het karakter van observaties, maar worden gaandeweg steeds experimenteler van aard.

De verzamelde informatie wordt tijdens onderzoekssessies besproken, en leiden tot nieuwe vragen en experimenten voor volgende praktijkperiodes. Door dit zogenaamde ‘responsive focussing’ ontstaat er geleidelijk steeds meer inzicht op het vraagstuk en wat er nodig is om daarmee aan de slag te gaan. 

Iedereen is onderzoeker
Bij de Actieteamaanpak zijn deelnemers dus tegelijk onderzoekers: ze gaan in de organisatie op zoek en daarna aan slag met hun bevindingen. Het is daarom belangrijk dat de deelnemende groep medewerkers afkomstig is uit verschillende functies en niveaus binnen de organisaties: zo wordt een enkele dominante stem vermijd, is de informatie rijk en divers, en wordt de informatie verzameld door de mensen die er ook daadwerkelijk iets mee moeten doen.

Positiviteit stimuleert verandering
Verschillende praktijkvoorbeelden hebben laten zien dat medewerkers in met de Actieteamaanpak meer waardering krijgen voor wat er goed gaat in de organisatie. Er wordt niet meer uitsluitend in problemen gedacht, maar juist welke positieve dingen nog beter kunnen. Iets wat niet goed werkt wordt dan een kans voor verandering, in plaats van een irritatiebron. 

Zo’n positieve visie stimuleert verandering omdat medewerkers ontdekken dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op een knelpunt. Mensen ontwikkelen het besef uitdrager te kunnen zijn van hun eigen ideeën die tijdens de experimenten worden bedacht.

Veilige ruimte
De Actieteamaanpk schept een veilige ruimte waarin mensen leren hoe belangrijk het is om eerlijk te zijn over hun negatieve en positieve ervaringen in hun werk. Nieuwe perspectieven van andere mensen over dezelfde kwestie wordt als verrijkend en verhelderend ervaren. Leidinggeven hebben hier ook baat bij: waar de schuld eerder bij hen werd gelegd, ontstaat er in het actieonderzoek ruimte om te kijken waar de oorzaak en verantwoordelijkheid ligt.

Nieuwe kijk op de werkelijkheid
De Actieteamaanpk zorgt ervoor dat medewerkers met elkaar een frisse, nieuwe blik ontwikkelen op de werkelijkheid en de vraagstukken die daarin belangrijk zijn. Verandering wordt met de Actieteamaanpak een dynamisch, inzichtelijk proces waar iedereen actief aan bijdraagt, in plaats van een ongrijpbaar concept.

Gratis inspiratieworkshop

Benieuwd naar meer voordelen van de Actieteamaanpak? Ondek of de methode van jouw organisatie naar een hoger niveau kan tillen. Vraag de gratis inspiratieworkshop aan.

Vraag de gratis workshop aan

Lees verder