Beginnen met leidinggeven zonder te blunderen

Jij bent iemand met ambitie. En je ziet het wel zitten om met die enorme drive van jou een team naar succes te leiden. Misschien ben je daar recent al mee begonnen. Maar een uitblinkende professional maakt nog geen goede manager. Geboren leider of niet, je legt een stevige basis voor je nieuwe rol met deze vaardigheden. Bezit jij ze al?

#1. Op een effectieve manier motiveren

Merk je dat jouw visie en plannen maar lauwtjes worden ontvangen? Dan heb je een stap overgeslagen, namelijk je verdiepen in de persoonlijke drijfveren van je teamleden. Ieder mens heeft een eigen intrinsieke motivatie die voortkomt uit 3 elementen: wat iemand leuk vindt, wat zijn of haar talenten zijn en in welke omstandigheden iemand zich prettig voelt. Waar jouw hart sneller van klopt, kan een ander niet of nauwelijks raken.

Veel managers hopen mensen mee te krijgen vanuit hun eigen (tomeloze) enthousiasme. Maar daarbij gaan ze uit van hun eigen drijfveren; een recept voor halfhartig gejuich. Leer je medewerkers eens kennen als persoon en onderzoek samen welke waarden, talenten en ambities ze meebrengen. Wordt dit aangesproken, dan kunnen mensen hun potentie benutten en beste beentje voorzetten. Met als gevolg: meer betrokkenheid en betere prestaties.

#2. Disfunctioneel gedrag ombuigen

Er komt beslist een moment dat een medewerker niet (in het team) functioneert zoals jij graag zou willen. Dat betekent met elkaar om tafel. Feedback geven ligt bij veel managers gevoelig. Je wilt tenslotte geen conflict over je afroepen en de relatie goed houden, maar er wel voor zorgen dat het gedrag verandert. Hoe balanceer je op dit dunne touw?

De kunst is om respectvol te blijven en je collega niet aan te vallen op zijn of haar persoonskenmerken. Dat lukt alleen als je met concrete voorbeelden het feitelijke gedrag beschrijft dat je waarneemt. Uit je feedback ook zo snel mogelijk en niet pas een maand na de gebeurtenis. En voorkom dat je oordeelt, verwijten maakt of beschuldigingen uit; daar komt beslist gedoe van.

Ben je tevreden over een medewerker of het team als geheel? Complimenten doen de mens goed en moedigen aan om méér van het juiste gedrag te laten zien.

Last but not least: nodig je collega’s uit om jou feedback te geven. Of je nu een prille leidinggevende bent of een oudgediende, er valt altijd nog iets te leren en ontwikkelen!

#3. Per situatie de juiste stijl kiezen

De ene context is de andere niet. En ook medewerkers kunnen behoorlijk verschillen in de aansturing die ze nodig hebben. Wanneer instrueer je? Wanneer coach je? Wanneer ben je sparringspartner? En wanneer geef je de regie volledig uit handen? Met de juiste leiderschapsstijl beïnvloed je je medewerker, met als doel om zijn of haar impact te vergroten en het beste resultaat te halen.

Situationeel leidinggeven is maatwerk. Ook hier begint het met je medewerkers te leren kennen en op basis van hun bereidheid en bekwaamheid per situatie te kijken welke leiderschapsstijl aanslaat. Vraag overigens ook gewoon wat medewerkers van je nodig hebben. En vergeet niet te reflecteren op je eigen, ingesleten gedragspatronen. Je kunt alleen soepel schakelen tussen leiderschapsstijlen als je je eigen belemmeringen herkent.

#4. De effectiviteit van het team vergroten

In de meeste teams heerst wel iets wat de samenwerking minder soepel maakt. Afspraken worden niet nagekomen, er vindt schutting-gooien plaats, er wordt niet voldoende gecommuniceerd. Verwachtingen of doelen botsen en individueel succes gaat voor teamsucces. Herkenbaar?

Elk team bestaat uit mensen met ieder hun eigen waarden en wensen. Hoe een team zich gedraagt en presteert, is dan ook afhankelijk van het gedrag van de individuen in dat team. Vaak schort een goede teameffectiviteit aan wederzijds begrip en vertrouwen in elkaars kunnen. Daarom is het belangrijk om met het hele team te kijken naar ieders unieke bijdrage, maar ook naar de overlap. Wat zijn de collectieve waarden en verwachtingen binnen het team? Vanuit daar kun je met elkaar verder bouwen.

#5. Duidelijkheid scheppen over verwachtingen

Zonder heldere verwachtingen is het heel lastig de doelen te bereiken die de organisatie stelt. Voor jou als manager betekent dit het volgende: je moet de verwachtingen van het hoger management doorvertalen naar concrete doelen voor het team. Maar ook je eigen verwachtingen helder overbrengen naar boven én beneden. En serieus luisteren naar de verwachtingen van je medewerkers.

Dat begint bij het bespreekbaar maken van de verwachtingen. Te vaak blijven deze onuitgesproken en doen mensen aannames, waardoor er teleurstelling of zelfs een conflict ontstaat. Stel daarom vragen, vraag door en vul niets voor de ander in. Vervolgens spreek je resultaten met elkaar af en vergeet je natuurlijk niet alle betrokkenen te informeren. Om onaangename verrassingen te voorkomen, is het belangrijk te blijven communiceren over de voortgang.

Maak een vliegende start

Krijg een goed beeld van jouw rol en positie als leidinggevende. In onze leiderschapstrainingen ontwikkel je alle skills die je nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens bij de trainingen Beginnen met leidinggeven, Situationeel leidinggeven en Agile leiderschap.

Alle leiderschapstrainingen