• Onze redactie

Begrijpelijk schrijven goed voor je lezer, maar ook voor jou als schrijver!

Een tekst schrijven die je lezer begrijpt, dat willen we allemaal. Maar zeker als je schrijft over een ingewikkeld onderwerp en je bent zelf de deskundige, is dat niet altijd eenvoudig. Wat logisch is voor jou hoeft niet logisch te zijn voor je lezer! Het kost vaak moeite je voldoende in je lezer te verplaatsen.

Groot voordeel van de vertaalslag naar de niet-deskundige lezer is dat je grondig inzicht krijgt in alle aspecten van je verhaal. Om iets helder te kunnen vertellen, moet je namelijk compleet inzicht hebben in alle aspecten van je boodschap. Dit maakt het makkelijk hoofd- en bijzaken te scheiden: is dit lastige onderdeel echt de moeite waard om te vertellen? Dit grote voordeel van begrijpelijk schrijven kwam goed naar voren tijdens de finale van de Nationale Schrijfwedstrijd 2014. Deze landelijke schrijfwedstrijd, dit jaar voor de 12e keer mede door Schouten & Nelissen georganiseerd, had namelijk als onderwerp: 'Teksten over geldzaken', dus vaak ingewikkelde teksten, zoals een hypotheekoffferte.

Aan het denken gezet

Uit de gesprekken met de vijf finalisten van de Nationale Schrijfwedstrijd bleek dat het schrijven van de financiële teksten hen wel aan het denken had gezet. Om het helder te kunnen verwoorden moesten zij alle details uitpluizen en in alledaagse termen neerzetten. Dit maakte ook de lastige kanten van een financieel product helder. Dan drong de vraag zich op: willen we dit echt aan onze klanten verkopen? Zo leidt begrijpelijk schrijven tot een nog klantgerichter product.

Begrijpelijke teksten over geldzaken, kan dat?

Ja, dat kan! Dat bleek wel uit de meer dan tachtig inzendingen die de jury van de Nationale Schrijfwedstrijd te beoordelen kreeg. Er waren overzichtelijke en heldere hypotheekoffertes bij, en zelfs aantrekkelijk geschreven verzekeringsvoorwaarden.

Hoe schrijf je begrijpelijk?

Wat maakt een tekst begrijpelijk? Uit de vijf beste financiële teksten van de Nationale Schrijfwedstrijd kunnen we de volgende tips halen:

  • Vertel aan het begin van je tekst wat de lezer kan verwachten.
  • Zorg voor een logische structuur en maak die goed zichtbaar met koppen.
  • Gebruik zo min mogelijk vaktaal en leg moeilijke termen uit.
  • Maak je zinnen niet te lang.
  • Gebruik pictogrammen en beelden om je boodschap te versterken.

Interessant voor jou?

  • Onze redactie