Beoordelingsgesprekken: Tien gouden tips voor leidinggevenden

De beoordelingsgesprekken staan weer voor de deur. Lees deze beoordelingstips voor het effectief voeren van beoordelingsgesprekken met je medewerkers.

1. Heb het gehele jaar contact met je medewerker

En daarmee bedoelen we géén mailwisseling!

2. Heb helder voor ogen waarom je –als leidinggevende- beoordeelt

Je doet het immers niet voor P&O of de organisatie, maar omdat je als leidinggevende er zelf iets mee wilt bereiken of wilt voorkomen!

3. Weet waarop je wilt beoordelen en waarom je die criteria zo belangrijk vindt

Jouw medewerkers weten wat cruciaal is om een succesvolle afdeling of team te zijn. Dat is regelmatig onderwerp van gesprek zodat iedereen begrijpt hoe je daarin een bijdrage kunt leveren.

4. Zorg ervoor dat de medewerker weet wat je oordeel gaat worden

Doordat je regelmatig met je medewerker praat weten jullie van elkaar hoe er naar zijn bijdrage gekeken wordt.

5. Laat je beoordeling beoordelen!

Met collega-leidinggevenden bespreek je eventuele twijfels. Ben je niet te streng? Niet te gemakkelijk?

6. Denk eerst HARD(T) in de voorbereiding

Haal inspanning en resultaat uit elkaar. Wat heeft de ander laten zien en wat was het uiteindelijke effect. Maak het niet mooier of slechter door de omstandigheden nu mee te wegen. Stel gewoon vast welke (afgesproken) resultaten bereikt zijn en leg dit vast.

7. Denk daarna HAR(D)T in de voorbereiding

Check: klopt het oordeel tot zover met de boodschap die je wilt uitdragen? Doet het recht aan deze medewerker? En aan een héél jaar? Is de consequentie van de beoordeling ook wat je wilt benadrukken?

8. Maak er een “gewoon” gesprek van

Stap af van het antieke idee dat in een beoordelingsgesprek de leidinggevende praat en de medewerker luistert. Er zit een intelligent mens tegenover je!

9. Bespreek!

  • Bepaal samen welke hindernissen afgelopen jaar genomen zijn of juist ervoor gezorgd hebben dat een bepaald resultaat niet gehaald werd.
  • Maak de balans op van het afgelopen jaar en zoek naar mogelijkheden om sterke kanten in het volgend jaar nog beter te benutten.
  • Het gewogen oordeel wordt er (meestal) niet anders van maar dat verwacht de medewerker ook niet. Je hebt er immers samen al vaker over hebt gesproken én je bent aan het zoeken hoe het nog leuker, beter, evenwichtiger of slimmer kan.

10. Geen gewoon gesprek mogelijk?

Tja.. In dat geval heeft jouw leidinggevende aanpak niet tot het gewenste effect geleid. Vertrouwen staat aan de basis van elk systeem. Mmmm… stof tot nadenken in je eigen beoordelingsgesprek.

Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Als leidinggevende sta je soms tussen twee vuren: enerzijds de resultaten waarop je moet sturen, anderzijds de medewerkers met hun eigen ontwikkelingsvraag. In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je hoe je die gesprekken op een inspirerende manier kunt aanpakken.