Bereik wat je wilt in zes simpele stappen

Ieder mens heeft doelen. Kleine doelen, zoals de najaarsschoonmaak of een cursus volgen. En grote doelen. Denk aan: je kinderen opvoeden. Die droombaan vinden. Een lange reis maken. Het is goed om wensen te hebben en plannen te maken. Doelen motiveren je, geven kracht, energie, bevlogenheid. Maar door een gebrek aan tijd en focus komt het er vaak niet van. Of begin je ergens aan maar strandt het halverwege. Deze zes stappen helpen je bezield te blijven en de eindstreep dit keer wel te halen.

1. Maak het jezelf makkelijker
Hoe duidelijker je een doel formuleert, hoe meer vaart je maakt. Vage plannen zijn namelijk hartstikke vrijblijvend. De slaagkans is groter als je gestructureerd bekijkt hoe je je wens kunt realiseren. Maak je voornemens SMART (Specifiek, Meetbaar, Aantrekkelijk, Realistisch en Tijdgebonden). Bijvoorbeeld: in 2 maanden de cursus Timemanagement voltooien zodat je effectiever en efficiënter met je tijd omgaat.

2. Elk stapje is er weer een
Het is vreselijk demotiverend om in één keer je doel te willen bolwerken. Er zit dan een complete oceaan tussen het punt waar je bent en waar je heen wilt. Formuleer daarom hapklare brokjes - tussendoelen. Bij een opleiding zijn dat bijvoorbeeld de tentamens die je elke periode hebt. Op die manier werk je niet van A meteen door naar Z, maar van A naar B naar C… Dat is veel beter te overzien. Je tussendoelen voltooien werkt ook nog eens stimulerend en houdt je verbonden met het einddoel.

3.Vier je successen 

De lat mag vaak nog hoger. Misschien denk je na het bereiken van je doel alweer na over de volgende stap. En dan verbleekt het behaalde resultaat. Onwijs zonde, want elke prestatie kan voor meer energie en geluk zorgen. Alle overwinningen geven je namelijk vertrouwen. In jezelf en in je leven. Staar je dus niet blind op wat er vóór je ligt, maar kijk ook naar wat je allemaal al hebt gedaan.

4. Het gaat niet zonder slag of stoot
Als je het druk hebt verschuift je doel naar de achtergrond. Misschien wil je afvallen, maar op een baaldag haal je toch wat lekkers. Je vervalt in een ongezond eetpatroon en je energie en daadkracht nemen af. Je denkt: ach, wat maakt het ook uit? Of: ik kan het toch niet. Foute boel. Tegenvallers en tegenzin horen erbij. Houd er rekening mee dat het niet van een leien dakje zal gaan. Zie een dip als een goed moment om te evalueren of je nog steeds achter je doel staat. Is het antwoord ja? Laat je dan niet afschrikken als het even niet zo lekker gaat.

5. Loop niet te hard van stapel

Ontspanning is essentieel om vitaal en enthousiast te blijven. Wees niet constant bezig met presteren, maar doe leuke dingen met vrienden en familie, ga lekker sporten, kook eens uitgebreid en ga erop uit.

6. Geniet en verwonder
Je ontwikkeling als mens is prachtig. Geniet daarom zo veel mogelijk van het hele proces. En verwonder je om alle leuke, inspirerende, complexe, meeslepende dingen die je doet. Want je doet het toch maar mooi!

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Wij hebben een kleine selectie voor je gemaakt.

Boeken
Niet lullen maar poetsen - Wim Stuyck
Boven de lijn - Berry Koeleman

Online cursus
Zo lukt het wel

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!