• Onze redactie

Beren op de weg, spinsels in je hoofd: omgaan met Blue Monday

Piekeren over problemen, ergernissen, gevoelens van onmacht en onrecht. Veel mensen schijnen er op Blue Monday last van te hebben. Oftewel, de meest deprimerende dag van het jaar. Maar hoe zit het nu eigenlijk? Voelen mensen zich wel treuriger of neerslachtiger op Blue Monday? En wat kun je zelf aan mindere dagen doen?

De Britse psycholoog Cliff Arnall riep Blue Monday in 2005 in het leven. Hij bedacht een speciale formule om de meest deprimerende dag van het jaar in kaart te brengen. Sceptici wijzen er echter op dat de dag ooit door een PR-bureau in opdracht van een reisorganisatie is bedacht om reizen aan te prijzen. Arnall zou zijn betaald om zijn naam aan de “sombere” dag te koppelen.

Volgens Ben Goldacre, een Britse psychiater en wetenschapsjournalist, is er geen enkel bewijs dat mensen in januari depressiever zijn. Feit is dat mensen dagelijks te maken hebben met bronnen van spanning en onrust, zoals stress, gezeur op het werk en salarisproblemen. Wij geven je daarom graag 4 inzichten zodat je met meer plezier zult werken, productiever wordt en je sociale relaties beter kunt onderhouden. Op Blue Monday, maar ook gedurende de rest van het jaar.

#1. Inzicht in niet-productieve emoties
Spanning en stress hebben maar voor een deel te maken met invloeden van buitenaf. Mensen maken voor een groot deel hun eigen stress. De manier van denken en fantaseren bepaalt uiteindelijk hoe je je voelt en hoe je je opstelt en gedraagt. Daartoe is het belangrijk inzicht te krijgen in je niet-productieve emoties, die niet alleen veel stress veroorzaken, maar er ook toe leiden dat je minder presteert dan je eigenlijk zou kunnen.

#2. Waarneming, interpretatie en evaluatie
Gedachten die uit niets anders bestaan dan beschrijvingen betreffen waarnemingen. Wanneer aan de feitelijke beschrijving een betekenis wordt toegekend dan spreek je van interpretatie. Mensen geven allerhande interpretaties aan dingen die ze meemaken. Deze gedachten geven een emotionele lading aan dingen die we meemaken. Door de wijze waarop we evalueren, geven we aan gebeurtenissen emotionele ladingen die ervoor kunnen zorgen dat we ons gespannen, angstig, gestrest of boos voelen.

#3. Irrationele gedachtegangen
Een irrationele gedachtegang gaat voorbij aan feiten. De gedachte helpt je niet om je doel te bereiken. Integendeel, het leidt er juist eerder toe dat het slechter gaat omdat je jezelf blokkeert. Voorbeelden hiervan zijn: fanatiek perfectionisme, rampdenken, een lage frustratietolerantie, de liefdesjunk en eisen aan anderen en de wereld. Welke irrationele gedachten herken jij? Ga na welke nadelen deze voor jou en je omgeving hebben.

#4. Veranderen van de gedachtegang
Het veranderen van onze destructieve manier van denken en irrationele gedachtegangen is een voortdurend proces van zelfobservatie – veranderen – integreren en stabiliseren. Kritisch kijken naar je eigen gedachten, jezelf trainen in het aanleren van nieuwe denkgewoonten. De theorie klinkt simpel, maar in de praktijk betekent het hard werken. Een Assertiviteitstraining kan je erbij helpen.

Fluitend naar je werk
Plezier hebben in je werk is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Hoe staat het met jouw werkplezier? Ga jij elke dag fluitend naar je werk? Ontdek hoe je eigen regie houdt op je werk(plezier).

Ga ook fluitend naar je werk

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Onze redactie