Competenties van de moderne middle manager

Leidinggeven is een kunst. Het vergt andere competenties dan tien jaar geleden. Natuurlijk: lef, organisatietalent en doorzettingsvermogen heb je als manager nog steeds nodig. Maar de professionals van nu hebben andere wensen en werkwijzen dan de routinewerker van vroeger. Welke kwaliteiten moet een manager tegenwoordig nog meer in huis hebben?

Focus op talentontwikkeling
De voornaamste drijfveer van de huidige professional is zich te ontwikkelen, in zijn vak en als mens. Om het beste uit het team te halen, moet de manager dus oog hebben voor talent. Wie focust op de kwaliteiten en de groeimogelijkheden van medewerkers, zorgt voor gemotiveerde medewerkers én goede resultaten. De huidige manager kijkt bij de taakverdeling niet alleen naar wie de taak aankan, maar vooral ook naar de ontwikkelingskansen voor zijn medewerkers. Daarbij beheerst hij het situationele leidinggeven tot in de puntjes.

Coachende vaardigheden
Professionals doen nu vooral creatief werk. Taken en projecten die ze elke keer op een andere manier uitvoeren en niet kunnen vergelijken met iemand anders. Dat maakt ze vaak onzeker. Daarom hebben ze een manager nodig die ze op de juiste momenten ondersteunt en vertrouwen geeft. De coachende rol van de manager is nog belangrijker geworden. Daarvoor heeft hij bovengemiddelde communicatievaardigheden nodig, gecombineerd met een scherp rolbesef.

Een inspirerende visie
Professionals willen autonoom zijn, maar hebben wel richting nodig – en inspiratie. Aan de manager de taak om een sterke visie en enthousiasme voor het vak uit te dragen. Dat lukt natuurlijk alleen maar als hij zelf ook echt enthousiast ís. De manager is daarmee veel meer dan een doorgeefluik van de directie naar de werkvloer – hij of zij schetst een toekomstdroom en medewerkers kiezen ervoor om de manager daarin te volgen. Zo ontstaat een collectieve ambitie, waar de moderne medewerker (de kenniswerker) zich met volle inzet aan wil wijden.

Betrouwbaarheid en vertrouwen
De professional kent het inhoudelijke vak meestal beter dan de manager. Hoe hij zijn werk moet doen, hoeft niemand hem meer te vertellen. Door Het Nieuwe Werken doen professionals hun werk bovendien minder zichtbaar: thuis, op pad en soms op de vreemdste tijden. Daardoor heeft de manager weinig controlemogelijkheden meer en wordt wederzijds vertrouwen extra belangrijk. De manager moet zelf betrouwbaar zijn én zijn medewerkers het vertrouwen durven geven hun werk in autonomie te doen. Goed resultaatgericht management wordt nog belangrijker: wel heldere afspraken maken over de doelen en resultaten, maar je dan niet meer bemoeien met de manier waarop die behaald worden!

Kortom, de eisen die aan de middle manager gesteld worden zijn hoog en divers. Wie dit allemaal kan en doet, mag van ons gerust een held genoemd worden!