• Onze redactie

De 6 pijlers van duurzame ontwikkeling

Snel schakelen, inspelen op veranderingen en veerkracht staan hoog op de agenda in veel organisaties. Hiervoor is ‘learning agility’ nodig, het vermogen om van ervaringen te leren en deze inzichten toe te passen voor nieuwe vraagstukken. Om dit te bereiken, zijn 6 pijlers cruciaal voor de ontwikkeling van de medewerkers in jouw organisatie.

#1. Uitgaan van autonomie van de lerende

Ontwikkelen is niet mogelijk als de motivatie ontbreekt. Daarom is het belangrijk dat de lerende zelfsturend is en autonomie krijgt. Als mensen zelf de regie kunnen pakken over hun werk en ontwikkeling, dan versterkt dat hun vitaliteit in het werk.

Medewerkers gaan energiek en met plezier aan het werk en zetten hun kwaliteiten beter in. Dit draagt bij aan het succes van teams en organisaties.

#2. Potentieel en persoonlijke ambitie centraal

Werkelijk leren en ontwikkelen met duurzaam resultaat vraagt om een aanpak die aansluit bij het potentieel van mensen. Richt ontwikkeling daarom op het vrij maken van iemands kracht en talenten in plaats van op de belemmering.

Deze verbind je vervolgens met de ambities van het team en de organisatie. Hierdoor ontstaat een andere mindset en meer durf. Zo komen mensen tot creatievere oplossingen en worden talenten beter benut.

#3. Bewust omgaan met belemmeringen

Iedereen heeft een bepaalde historie en neemt deze mee in het leren. Wanneer de druk toeneemt, kunnen mensen terugvallen in belemmerende denkpatronen.

Help mensen daarom om die patronen te herkennen, zich bewust te zijn van hun blokkerende overtuigingen of gedachten en hier anders mee om te gaan. Het is belangrijk dat je medewerkers ruimte krijgen en maken voor reflectie, zodat zij bewust kunnen kiezen voor effectief gedrag.

#4. Leren door te reflecteren en te doen

Leren wordt leuker als je dit kunt verbinden met het verwezenlijken van je waarden. Tegelijkertijd kan leren moeilijk zijn en groeipijn opleveren. Door mensen te confronteren en feedback te geven, worden ze uitgedaagd tot diepgaande reflectie.

Daarbij is een veilige omgeving cruciaal, waarin je je kwetsbaar kunt opstellen en kunt experimenteren met nieuw gedrag. De leerstijlen en leervoorkeuren van het individu staan daarbij voorop.

#5. Leren in de (werk)context

De leervraag van een individu of team zal direct of indirect afgeleid zijn van de organisatiedoelstellingen. De werkplek is dan ook dé plek om te leren en oefenen.

Zorg dat je de context kent en bied hulpbronnen, zoals het creëren van een goed leerklimaat. Bevorder gedrag en routines waarin het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid vanzelfsprekend wordt.

#6. Evidence based

Om ervoor te zorgen dat ontwikkeling bijdraagt aan de resultaten, wil je eerst de context van de ontwikkelvraag in kaart brengen in relatie tot de organisatiedoelstellingen. Vervolgens kies of ontwikkel je de meest geëigende en effectieve interventie.

Meet het rendement van ontwikkeling, zodat gericht (bij)sturen mogelijk is. Door te kiezen voor wetenschappelijk bewezen en effectieve methodes, zorg je voor blijvende gedragsverandering.

Een oplossing voor elke ontwikkelvraag

Deze pijlers vormen het vertrekpunt voor alle ontwikkeltrajecten die Schouten & Nelissen verzorgt voor individuen, teams en organisaties. Welke vraag je ook hebt, wij beloven een passende oplossing. Laat je inspireren tijdens een vrijblijvend adviesgesprek door te bellen naar 0418 – 683 440.

Neem contact met ons op 

  • Onze redactie