De positieve kant van werkstress

Iedereen heeft ermee te maken, werkstress! Dit komt door piekbelastingen of omdat stress inherent is aan je werk. Werkstress is dan ook niet leeftijd, functie of opleidingsniveau gebonden. Externe invloeden kunnen het werk plots ook zwaarder maken. Bijvoorbeeld door een aangekondigde reorganisatie. De werkdruk die dit veroorzaakt is lastig te voorkomen. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat werkdruk kan leiden tot burn-out verschijnselen, maar onderbelasting kan weer leiden tot bore-out. We hebben het dan over de negatieve kant van werkstress.

Gelukkig heeft werkstress ook een positieve kant!

De mentale belasting in het werk kan juist ook energie geven. Het zet je op scherp. Om helemaal gegrepen te worden door het werk heb je uitdaging nodig. Stress geeft een extra adrenalineboost die je kan gebruiken in situaties waarin je op korte termijn het maximale uit jezelf wilt halen. Bij het halen van deadlines bijvoorbeeld. Zaken als mentale belasting en werkdruk heb je nodig. Het zijn beide uitdagende werkstressoren.

Dit betekent dat deze stressoren als een uitdaging kunnen worden gezien wanneer de werkomgeving hierop ingericht is. Waar de stress ook vandaan komt, deze mag er dus best zijn. Als er maar voldoende energiebronnen tegenover staan. Denk aan autonomie, feedback en ontplooiingsmogelijkheden.

Deze energiebronnen zorgen ervoor dat werkstressoren een stimulerende werking hebben. Ook verminderen deze de negatieve effecten van werkstressoren. Zij beschermen jou als het ware tegen stress. Belangrijk is het dan ook om binnen jouw werk voldoende energiebronnen te hebben om de stressoren op een positieve manier te ervaren!’ Helaas hebben we zelf weinig tot geen invloed op de beschikbaarheid van energiebronnen binnen ons werk, laat staan dat we direct de stressoren kunnen aanpakken.

Persoonlijke hulpbronnen

Gelukkig hebben we onze persoonlijke hulpbronnen. Dit zijn energiebronnen waarover wijzelf beschikken en waaruit je in moeilijke tijden kunt putten. Denk bijvoorbeeld aan assertiviteit, stressbestendigheid, waargenomen eigen effectiviteit, optimisme en zelfvertrouwen. Zijn deze persoonskenmerken in mindere mate bij jou aanwezig en ervaar jij de negatieve kant van werkstress. Probeer je dan te ontwikkelen op deze persoonskenmerken, hierdoor wapen jij jezelf tegen de negatieve kant van werkstress.’

Doe de test

Wil jij weten hoe stressbestendig jij bent, hoe het is gesteld met jouw stressoren, energiebronnen en persoonlijke hulpbronnen? Vul dan onze wetenschappelijke stresstest vragenlijst in. Je ontvangt van ons een persoonlijk feedback rapport. Start de test

Interessant voor jou?