De trend van nu: beïnvloeden

Iedereen wil dingen voor elkaar krijgen. Of je nu leidinggevende bent, OR-lid of beleidsadviseur, er zijn altijd momenten waarop je andere mensen nodig hebt om jouw plannen te realiseren. Dan kun je op je strepen gaan staan of onderhandelen. Maar ook beïnvloeden is een goede aanpak. En dat kun je leren.

Terwijl de samenleving lijkt te verruwen, is er in het bedrijfsleven steeds meer behoefte aan nuance en subtiliteit. Jan Bijker, trainer bij Schouten & Nelissen: ‘Medewerkers zijn assertiever en hoger opgeleid dan vroeger, dus een leidinggevende die zijn mensen mee wil krijgen, moet meer doen dan zijn macht gebruiken. En dus zoekt hij een subtiele aanpak om anderen te beïnvloeden.’

Meer impact
Trainingen in beïnvloedingsvaardigheden groeien dan ook in populariteit, bij mensen in allerlei functies. ‘Nog geen 50 procent van onze deelnemers is leidinggevende’, vertelt Jan. ‘Cursisten
volgen een training om meer impact te hebben en zich sterker te profileren. Binnen hun bedrijf én in het contact met klanten. Het draait om jezelf profileren, goed luisteren en mensen overtuigen. Je doet het met open vizier, zonder verborgen agenda en met respect voor de ander. Je luistert goed en werkt aan het winnen van vertrouwen. Op die manier creëer je draagvlak voor je plannen.’

Plezierig
Beïnvloeden kan op een heel plezierige manier is de ontdekking van veel deelnemers aan de trainingen in beïnvloedingsvaardigheden. Je kunt mensen beïnvloeden met vier verschillende soorten gedrag: aansporen, overtuigen, onderzoeken en inspireren. Deelnemers ontdekken
welk soort gedrag ze al toepassen en hoe ze andere soorten kunnen inzetten. Ze leren praktische, communicatieve vaardigheden, zoals jezelf profileren. Jan: ‘Je leert naar voren te brengen wat je wilt. Niet op een arrogante manier, maar met het lef om jouw wens duidelijk neer te zetten. Na het eerste deel van de training gaan mensen de theorie toepassen, om hun ervaringen vervolgens te bespreken als case. En dan blijkt vaak dat beïnvloeden niet alleen op het werk werkt, maar ook privé.’

Vier soorten beïnvloedingsgedrag:
1. Aansporen
Je benut de kracht van het willen. ‘Ik ga alles op alles zetten om hier een succes van te maken.’

2. Overtuigen
Je benut de kracht van het denken. ‘Deze oplossing is het meest logisch.’

3. Onderzoeken
Je benut de kracht van empathie. ‘Welke voor- en nadelen zie jij in dit project?’

4. Inspireren
Je benut de kracht van het geloven. ‘Je zult zien dat het gaat werken.’

Dit artikel is afkomstig uit het Groei! magazine van Schouten & Nelissen. Download hier het complete artikel (PDF) of vraag de gratis Groeibox aan (incl. Groei! Magazine, Waardenspel en Trainingsgids 2012)

Meer weten?
Benieuwd naar hoe je collega's meekrijgt om resultaat te behalen? En hoe je jouw impact op anderen kunt vergroten? In de training Beïnvloedingsvaardigheden krijg je inzicht in de manier waarop je invloed kunt uitoefenen.