• Onze redactie

De ultieme manier om stress te verminderen

Wij mensen maken voor een groot deel onze eigen stress. Een gebeurtenis zelf veroorzaakt namelijk geen stress. Maar hoe je daarover denkt wél. Door die gedachten uit te dagen, kun je stress verminderen. De RET is daarvoor een beproefde methode.

RET staat voor Rationele Effectiviteits Training. De RET brengt emotionele gebeurtenissen in kaart volgens het ABC-model. Door een specifieke situatie in gedachten te nemen krijg je inzicht in het ontstaan van emoties en irrationele denkpatronen die daaraan ten grondslag liggen.

Bij een stressvolle situatie gebeurt dit in je hoofd

  • Je neemt de gebeurtenis waar (feitelijke beschrijving)
  • Je interpreteert de gebeurtenis (betekenis geven)
  • Je evalueert de gebeurtenis (waarde geven)

Het ABC-model in een notendop

  • De A staat voor activating event, ofwel de gebeurtenis die de aanleiding is voor een emotionele reactie.
  • De B staat voor belief, ofwel de ideeën en gedachten over de gebeurtenis.
  • De C staat voor de consequences, ofwel de gevolgen. Deze bestaan uit de emotionele reactie (gevoel) en het gedrag dat daaruit volgt.

Aan de slag: maak een ABC

1. Situatie
Beschrijf de situatie zo precies mogelijk. Wat is nu exact de gebeurtenis die de aanleiding was voor de spanning of stress die je voelt.

2. Gedachten
Stel jezelf de volgende vragen: wat ging er door mij heen? Wat zei ik tegen mezelf waardoor ik zo gespannen of gestrest werd? Het kan helpen om je ogen te sluiten en terug te gaan naar het moment. Welke onrealistische denkbeelden herken je?

3. Emotie en gedrag
Welke emotie ervaar je? Waar voel ik de spanning? Wat is mijn niet-effectieve gedrag?

Door vervolgens een DE te maken kun je veranderingen tot stand brengen.

4. Discussie
Onze gedachten bestaan meestal uit een mengeling van irrationele en realistische gedachten. Maak een duidelijk onderscheid tussen die verschillende gedachten. Daag alleen de irrationele gedachten uit. Stel jezelf vragen. Wat zijn de feiten? Hoe bruikbaar is je gedachte, wat kun je ermee? Wat is het ergste wat kan gebeuren naar aanleiding van deze gebeurtenis?

5. Effectieve gedachten, gevoel, gedrag
Door feitelijker naar je gedachten te kijken, vervang je irrationele gedachten door rationele gedachten. Beschrijf ook de gewenste emotie en het gewenste gedrag. 

RET op een rijtje

Wat zou het fijn zijn om minder te moeten en meer te mogen van jezelf. Met de RET leer je om belemmerende gedachten om te buigen naar een meer realistische kijk op jezelf en het leven. In de waaier RET op een rijtje van onze uitgeverij Thema tref je voorbeelden en opdrachten aan om daadwerkelijk aan de slag te gaan. 

Dit is wat jij kunt doen aan stress

Met tips, adviezen en inzichten helpen we jou graag stress langdurig te verminderen. Ben je op zoek naar meer begeleiding en ondersteuning? Neem dan eens een kijkje bij onze vitaliteitstrainingen. Hier ontvang je alle middelen om grip te krijgen op stress en werkdruk. Liever doelgericht aan de slag met jouw valkuilen? Misschien is persoonlijke coaching dan iets voor jou.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij




  • Onze redactie