• Joyce Hardholt

De verbluffende kracht van waarom

Martin Luther King. Steve Jobs. De Wright broers. Wie kent ze niet? Maar waarom kennen we ze? Hoe kregen juist zij een podium, een publiek? Managementmaster Simon Sinek onderzocht het. Het resultaat is een simpel model dat zijn wereld veranderde. En de jouwe misschien ook.

Wat je droom of doel ook is, voor een successtory is het belangrijk om anderen mee te krijgen in je verhaal. Maar bijna iedereen doet dat ineffectief, zo ontdekte Sinek. Meestal gooien we wat we doen en hoe we dat doen in de strijd. Dat is tenslotte concreet te omschrijven. De drawback is dat de mensen die we willen bereiken, onze klanten of supporters, al zo veel van zulke wat en hoe-boodschappen krijgen. Hoe onderscheid je jezelf dan?

Tegendraads: van binnen naar buiten
Neem een voorbeeld aan mensen als Martin Luther King. We denken vaak dat zij ‘gewoon’ uitverkoren zijn. Geboren leiders. Maar ook al zijn ze wereldberoemd, hun wat is niet uniek. Heel veel mensen en organisaties zijn vernieuwend, hebben slimme ideeën, zien prachtige kansen. Wat grote leiders zo speciaal maakt zit dus ergens anders in. In de manier waarop ze hun verhaal brengen, bedacht Sinek. Daar wilde hij wel het fijne van weten.

Hij kwam tot de conclusie dat zij andersom communiceren: van binnen naar buiten. Grote leiders vertellen jou eerst waarom ze iets doen. En gaan daarna pas in op de hoe en wat, als je al aan hun lippen hangt. Dat is dwars tegen de norm in, want we zijn gewend om te beginnen met wat. Met zijn model, de ‘Gouden Cirkel’, laat Sinek zien hoe simpel en vernuftig de omgekeerde methode is.

Verover harten met je waarom
Natuurlijk klinkt het een stuk easier dan het is om te beginnen met je waarom. Waarom is veel moeilijker om in woorden te vatten. Wat stookt precies je vuurtje op om ergens voor te gaan? Waarvoor stap je ’s ochtends nou echt uit bed? Ook al is het knap lastig om dat te omschrijven, Sinek drukt je toch op het hart om je waarom te ontdekken. Want het is juist je waarom waarmee je verbinding maakt, loyaliteit creëert en mensen verliefd op je laat worden.

Wie focust op de waarom creëert een club waar mensen bij willen horen. We zoeken graag anderen op die net zo zijn als wij, met dezelfde waarden en opvattingen. Als mensen zich kunnen identificeren met jouw waarom krijg je fans die zich voor jou willen inzetten. Omdat ze in jou geloven en ze geïnspireerd zijn door je verhaal. Maar hoe komt het dat je waarom dit oproept? Sinek verzint dit namelijk niet zomaar, zijn model staat als een huis. En wel hierom.

Omdat het zo werkt in ons brein
Waarom spreekt het gevoel van mensen aan. Je denkt misschien dat gevoelens uit je hart of buik komen. Maar eigenlijk komen gevoelens uit het limbisch brein, het oudste deel van je hersenen. Ditzelfde gebied maakt ook je beslissingen en stuurt je gedrag aan. Zijn jongere buurman, de neocortex, gaat juist over het rationeel denken.

Wat betekent dit precies? Je wat zet de neocortex aan het werk, je waarom spoort het limbisch brein aan. Je waarom raakt ons dus direct daar waar het ook echt landt: in ons gevoelscentrum. We hebben een neus voor of een verhaal klopt voor ons. We weten het gewoon, instinctief, in ons limbisch brein. Als het limbisch brein een besluit heeft genomen, komt de neocortex in actie om die keuze te rationaliseren. Zodat we zelf ook snappen wat ons hoofd ons allemaal laat voelen.

Win mensen blijvend voor je
Dit inzicht veranderde Sineks werk en leven. Hij is nu zelf een van de grote innovators geworden met zijn verhaal over de kracht van waarom. Of je nu supporters wilt vinden, een nieuwe baan zoekt of de harten van je klanten wil veroveren. Sinek pleit ervoor om je waarom altijd op nummer één te zetten.

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver