Dit is het antwoord op stress en hectiek

Je opent je mail. Met bevende handen. Op het scherm staat wat je al verwachtte: 44 nieuwe vragen, verzoeken en klussen erbij. Bam, stress. Hoe ga je gezond om met een hoge werkdruk en verwachtingen? Hoe houd je het leuk? En hoe blijf je optimaal presteren? Ontdek het.

Je werk vergt behoorlijk wat flexibiliteit en je krijgt veel hooi op je vork. Terwijl je ook goed moet presteren. Op dat moment gaat het stressalarm af. Je merkt dat je sneller bent afgeleid, voelt je opgejaagd en doet van alles wat. Je levert niet meer op wat je zou willen. Wat te doen?

Rustig blijven in de drukte

Mindfulness helpt je om hier een gezonde balans in brengen. Om op een goede manier met stress om te kunnen gaan, is het belangrijk om over voldoende hulp- of energiebronnen te beschikken. Mindfulness is zo'n (bewezen effectieve) hulpbron.

Als je mindful bent, kun je rustig blijven in hectische en onrustige situaties. En het helpt je om te excelleren, zelfs in alle drukte. Omdat je bewust keuzes voor effectief gedrag kunt maken. Je laat je niet meer leiden door ineffectieve impulsen en gewoontes.

Omgaan met automatische reacties

Mindfulness is een levenshouding waarbij je bewust bent van wat je denkt en voelt. Die bewustwording helpt om gedachten en gevoelens er gewoon te laten zijn. Zonder ze te veroordelen of direct proberen op te lossen.

Je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich op dat moment aandient. Zo schiet je minder snel in belemmerende patronen. En kun je beter omgaan met je automatische stressreactie.

Hierdoor kun je het werk beter loslaten, je accu bewust opladen en je energieniveau op peil houden. En je krijgt meer plezier in je werk. Omdat er tijd, energie en ruimte overblijft, kun jij presteren op de manier die jij voor ogen hebt.

Wat mindfulness je oplevert

  1. Je herkent stresssignalen en gaat hier bewuster mee om.
  2. Je laat je minder afleiden door prikkels en impulsen.
  3. Je herkent patronen die je belemmeren waardoor zelfregie toeneemt.
  4. Je gaat makkelijker uitdagingen aan en wordt flexibeler door doelgerichtheid.
  5. Je voelt je minder geleefd en bent meer in control.
  6. Je bent meer in balans en ervaart meer rust. 
  7. Je kunt dingen makkelijker loslaten en je maakt je minder zorgen.
  8. Je verbindt je echt met anderen doordat je bewust aandacht aan ze besteedt. 

Hoe je brein je tegenwerkt

Uit je automatismen blijven en doelgerichte keuzes maken is niet eenvoudig. Het vraagt aardig wat oefening en zelfinzicht. We zijn nu eenmaal gewoontedieren. Ons brein werkt vooral op de automatische piloot. Gelukkig maar, want we krijgen dagelijks veel prikkels te verwerken. Patronen zorgen ervoor dat we kunnen functioneren.

Door gebruik te maken van een ingesleten patroon, kan je brein zich met minimale inspanning staande houden. Zonder patronen zou je brein al snel overwerkt raken. Elke winst is dus meegenomen. En juist omdat je brein ze nodig heeft, zijn gewoontes zo hardnekkig. Alleen zijn ze niet allemaal even goed voor je.

Het gevaar van de actiestand

We zijn gewend om in de actiestand te springen als we een negatieve ervaring hebben. We willen oplossen, en het liefst nu. Je brein bedenkt snel hoe de situatie zou moeten zijn en hoe je het kunt beïnvloeden.

De actiestand is handig voor praktische, technische en intellectuele taken. Het helpt ons alleen niet bij het oplossen van hoogoplopende emoties, stress en ongemak. Die gevoelens nemen een loopje met je en worden allesoverheersend. Hierdoor kun je niet effectief op een situatie reageren.

Gevoelens laten zich niet wegdrukken

Als ongewenste gewoontes zo hardnekkig zijn en we gewend zijn in de actiestand te springen, hoe doorbreek je dit dan? Door doelgericht aandacht te hebben voor wat er nu is en gebeurt. Door gewoon te zijn.

Wees je bewust van je automatische reacties. Neem de tijd om je gedachten en gevoelens te laten bezinken en te relativeren. Zodat het niet met je aan de haal gaat. In die tijd van bezinning kan je rustig al je opties overwegen. En met je volle verstand kiezen hoe je op een bepaalde situatie reageert.

De keuze is aan jou

Stel dat je een opdracht krijgt die deze week nog af moet. Terwijl je al tig overuren maakt. Dan kun je in paniek raken, boos worden of ervan wakker liggen. Of… je gaat rustig het gesprek aan met je leidinggevende om samen een oplossing te bedenken. De keuze hoe je met dit soort situaties omgaat is volledig aan jou.

De oplossing is simpel. De uitvoering vergt veel oefening. Het begint met de tijd nemen voor bewustwording. En als het een keer niet lukt, dan probeer je het in de volgende situatie gewoon nog eens.

Mindfulness betekent de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. En om dit te doen, moet je trainen: je aandacht trainen, maar ook de kwaliteit van de aandacht. Voor je het weet heb je deze mindful levenshouding te pakken en ervaar je meer rust, plezier en succes.

Stress is niet per se slecht

Stress is in de basis een gezonde reactie op een bedreigende situatie. Zoals wanneer er een vrachtwagen op je afrijdt. Dankzij een automatische en onbewuste stressreactie spring je opzij. Stress is dan ook een waanzinnig inventief mechanisme om je leven te redden.

Maar niet alle situaties zijn levensgevaarlijk. Zoals op werk, bij een onmogelijke deadline of boze klant. Op dat moment moet je onderscheid maken tussen gezonde en ongezonde stress.

Gezonde en ongezonde stress

Gezonde stress is de dosis om te presteren. Het maakt je alert, creatief, geconcentreerd en je houdt grip op de situatie. Ongezonde stress ontstaat als stress langdurig aanhoudt. Je kunt dan niet meer goed ontspannen en herstellen.

Als je dit negeert kun je angst, onzekerheid, boosheid en rusteloosheid ervaren. En… slechtere prestaties en zelfs ziekte in de vorm van een burn-out.

Acceptatie levert meer op

Hoe je tegenover stressvolle situaties staat, bepaald hoezeer het je raakt. Acceptatie in plaats van ertegen vechten levert je meer op. Je zorgen maken, piekeren en strijden kosten namelijk veel negatieve energie met weinig resultaat. Sommige situaties kun je toch niet veranderen of verbeteren.

Laat het los. Richt je op de dingen waar je wel invloed op hebt. Besteed daar bewust je energie en aandacht aan. Je zult zien dat je je daardoor goed voelt, beter presteert en meer plezier ervaart.

Grip op je stress

Een hoge werk- en prestatiedruk. Continue veranderingen. Een enorme hoeveelheid aan prikkels elke dag. Het begint z'n tol te eisen: je voelt je gestrest en geleefd. Zoek je een manier om dit tij te keren? Kijk dan eens bij onze mindfulnesstrainingen.

Bekijk de trainingen