Het antwoord op stress en hectiek

Het werk moet niet alleen af, het moet ook goed. Die mix van prestatiedruk en werkdruk is niet echt de lekkerste cocktail. Je merkt dat je sneller bent afgeleid, voelt je opgejaagd en verliest het plezier in je werk. Wat nu? Dit artikel geeft antwoord.

Om op een goede manier met stress om te gaan, is het belangrijk om over voldoende hulp- en energiebronnen te beschikken. Mindfulness is zo'n (bewezen effectieve) hulpbron. En ook eentje die te trainen is!

Als je mindful bent, kun je rustig blijven in hectische en lastige situaties. Je laat het werk beter los, kunt je accu weer opladen en houdt je energieniveau op peil. Zo wordt werken leuker en kun je beter presteren. Zelfs in alle drukte. Het geheim?

Omgaan met automatische reacties

Mindfulness creëert ruimte om te kiezen voor effectief gedrag, in plaats van je te laten leiden door belemmerende impulsen en gewoontes. Dat begint met je bewust zijn van de gedachten en gevoelens die zich aandienen in stressvolle situaties. Zonder deze te veroordelen of direct proberen op te lossen. Door die bewustwording schiet je minder snel in ineffectieve patronen en kun je beter omgaan met je automatische stressreactie.

Hoe je brein je tegenwerkt

Uit je automatismen blijven en doelgerichte keuzes maken, is verre van eenvoudig. Het vraagt aardig wat oefening en zelfinzicht. We zijn nu eenmaal gewoontedieren. Ons brein werkt vooral op de automatische piloot, want we krijgen dagelijks veel prikkels te verwerken.

Door gebruik te maken van ingesleten patronen, kan je brein zich met minimale inspanning staande houden. Zonder automatismen zou je brein al snel overwerkt raken en niet meer kunnen functioneren. En juist omdat je brein ze nodig heeft, zijn gewoontes zo hardnekkig. Alleen zijn ze niet allemaal even goed voor je.

Het gevaar van de actiestand

Wij mensen zijn gewend om in de actiestand te springen bij een negatieve ervaring. Je wilt het oplossen, en het liefst nu. Je brein bedenkt snel hoe de situatie zou moeten zijn en hoe je het kunt beïnvloeden. Het piekeren over oplossingen kan je compleet gaan beheersen. Want: je hebt niet overal invloed op en kunt niet alles veranderen.

De actiestand is daarom handig voor praktische, technische en intellectuele taken waar je invloed op hebt. Het helpt je alleen niet bij het oplossen van situaties die je niet of nauwelijks kunt veranderen. Hier heeft het nadenken over hoe het zou moeten zijn juist een tegendraads effect. Je voelt je erdoor alleen maar ongelukkiger en vecht tevergeefs tegen de situatie.

Gevoelens laten zich niet wegdrukken

Met hulp van mindfulness kun je in de zijnstand raken. In die staat wil je niets veranderen, maar accepteer je de situatie en de gevoelens en gedachten die daarbij horen. Je merkt dingen op zoals ze zijn, zonder te (ver)oordelen. En kijkt ernaar vanaf een afstandje, zodat het je minder raakt en je impulsen niet met je op de loop gaan.

Maar als ongewenste gewoontes zo hardnekkig zijn en we gewend zijn in de actiestand te springen, hoe doorbreek je dit dan? Creëer doelgericht aandacht voor wat er nu is en gebeurt. Door gewoon te zijn. Neem de tijd om je gedachten en gevoelens te laten bezinken en te relativeren. In die tijd van bezinning kun je rustig al je opties overwegen. En met je volle verstand kiezen hoe je op een bepaalde situatie reageert.

De keuze is aan jou

De oplossing is simpel. De uitvoering vergt veel oefening. Het begint met de tijd nemen voor bewustwording. En als het een keer niet lukt, dan probeer je het in de volgende situatie gewoon nog eens. Mindfulness betekent leven en werken met aandacht. En om dit te doen, moet je trainen. Maar voor je het weet heb je deze levenshouding te pakken en ervaar je meer rust, plezier en succes. 

Wat mindfulness je oplevert

  1. Je herkent stresssignalen en gaat hier bewuster mee om.
  2. Je laat je minder afleiden door prikkels en impulsen.
  3. Je herkent patronen die je belemmeren waardoor zelfregie toeneemt.
  4. Je gaat makkelijker uitdagingen aan en wordt flexibeler door doelgerichtheid.
  5. Je voelt je minder geleefd en bent meer in control.
  6. Je bent meer in balans en ervaart meer rust. 
  7. Je kunt dingen makkelijker loslaten en je maakt je minder zorgen.
  8. Je verbindt je echt met anderen doordat je bewust aandacht aan ze besteedt. 

Grip op je stress

Een hoge werk- en prestatiedruk. Continue veranderingen. Een enorme hoeveelheid prikkels elke dag. Het begint z'n tol te eisen: je voelt je gestrest en geleefd. Zoek je een manier om dit tij te keren? Kijk dan eens bij onze mindfulnesstrainingen.

Bekijk de trainingen