Effectiever werken met RET en Mindfulness

‘Ik zou vaker mijn mond open willen doen tijdens vergaderingen’. ‘Ik ben de hele dag door aan het rennen waardoor ik nergens echt aan toe kom’. Ervaar jij net als veel mensen belemmeringen op de werkvloer, waardoor je niet altijd optimaal presteert? Lees hoe RET en Mindfulness – twee erkende stromingen uit de psychologie – je kunnen helpen.

Je aast al weken op dat leuke project, maar als puntje bij paaltje komt trek je het niet naar je toe. Vaak weet je niet eens waarom. Wat je wel weet, is dat je collega met het project wegloopt. En dat jij gefrustreerd achterblijft.

Oorzaak van je belemmeringen

Veel van de belemmeringen die je in je dagelijks werk ervaart, worden veroorzaakt door oude denk- en gedragspatronen. Omdat je veel op de automatische piloot handelt, heb je dit doorgaans niet door en verval je steeds weer in dezelfde reactie. Een vicieuze cirkel?

Welnee: ingesleten patronen kun je leren herkennen en daarmee veranderen. Dit is waar het bij RET en Mindfulness om draait: inzicht krijgen in jouw belemmerende patronen en automatismen. Zodat je ruimte creëert om op een andere manier te reageren en het hoofd koel te houden in spannende situaties.

Je gedachten bepalen

We denken wat af op een dag. Misschien ben je je er niet altijd bewust van, toch hebben je gedachten meer invloed dan je denkt. RET – Rationeel-Emotieve Therapie – gaat uit van een sterk verband tussen gedachten en emoties. Volgens grondlegger Albert Ellis (1913 - 2007) bepalen niet de gebeurtenissen zelf, maar je gedachten erover hoe je je voelt. ‘Ik kan niks, ik moet alles perfect doen, iedereen moet mij aardig vinden’. Ieder mens reageert vanuit een vast systeem van overtuigingen die vaak irrationeel zijn en niet helpen effectief te reageren.

ABC-schema

Reden genoeg dus om deze overtuigingen en gedachten aan te pakken. RET biedt hiervoor een simpele, maar effectieve methode: het ABC-schema. Dit schema kun je loslaten op iedere gebeurtenis (A) binnen je werk. Daarbij kijk je steeds naar jouw interpretatie van de gebeurtenis (B) en jouw gevoel en gedrag naar aanleiding van de gebeurtenis (C).

Heb je eenmaal inzicht in je reactie dan kun je irrationele overtuigingen vervangen door meer productieve overtuigingen. Dus, durf je geen grote projecten aan te pakken? Mag je geen fouten maken van jezelf? Zoek je zelfwaardering bij je collega’s? Allemaal situaties die je met RET te lijf kunt gaan.

Automatische piloot

Wil je overtuigingen en automatismen doorbreken dan is bewustzijn een eerste stap. Vaak ben je de hele dag aan het vliegen en rennen, onbewust van je gedachten en reactiepatronen. Mindfulness kan hierbij helpen, door te focussen op het hier en nu. Zo creëer je rustige momenten gedurende je dag en val je minder snel terug op de automatische piloot.

Daar waar RET vooral gericht is op het uitdagen van belemmerende gedachten om er zo van af te komen, staat bij Mindfulness vooral het observeren van je gedachten en gevoelens centraal. Je leert positieve en negatieve gedachten aanvaarden en loslaten. Daarmee creëer je ruimte om te kiezen hoe je wilt reageren op gebeurtenissen. Zo kun je effectiever presteren en sta je steviger in je werk.

Rationeler denken, effectiever functioneren

Weten hoe je de RET methode toepast in de praktijk? In de training Rationeler denken, effectiever functioneren ga je hiermee aan de slag. Je leert op praktische wijze belemmerende gedachten om te buigen in functionele gedachten. Met als resultaat: meer zelfvertrouwen, betere werkresultaten en effectievere communicatie.

Trainingen RET en Mindfulness