Eyeopener #2: ‘Veranderingen kun je jezelf makkelijker maken’

Wie kent het niet? Je neemt je voor iets in je werk of leven te veranderen. En gedurende 3 weken pak je je ingesleten patronen genadeloos aan. Maar voordat je het weet, let je een keer minder goed op en sluipt het oude gedrag er weer in. Dat kan ook anders, bedacht onze blogger Freek van Kraaikamp.

Samen met mijn vriendin was ik er even tussenuit, lekker met zijn tweeën naar de Italiaanse zon. Ons weekje vakantie in Sicilië valt als volgt samen te vatten: weinig zon en veel regen. Veel in de auto gezeten en weinig gedronken. Ik noem zo’n vakantie ‘een harde reset’. Niets doen en veel praten. Even kijken waar ik sta in mijn relatie, op het werk en in het leven in zijn algeheel. Na zo’n week kom ik altijd terug met de mooiste plannen; ik ga alles anders doen. Maar terug in Nederland blijkt dat dan toch vaak moeilijker dan gedacht en voorgenomen.

Hardnekkig falen

In de dagelijkse praktijk blijkt het ingesleten gedrag toch hardnekkiger dan in de mediterrane zon gedacht. Zo wil ik meer sporten, minder bankhangen in de avond, iets met meditatie gaan doen en minder (blijven) drinken. Die combinatie lijkt me goed voor mijn algehele ease of mind. Alleen het vervelende hieraan is: dit neem ik me haast na iedere vakantie voor. En dat lukt me haast nooit, of in het beste geval een paar weken.

Ergens op een Siciliaans terrasje had ik het met mijn vriendin over het veelvuldig falen van mijn goede voornemens. Waarom ik het wel wil, maar het toch vaak niet lukt. Waarom wint Netflix het van de sportschool? Waarom wint het biertje het van de Radler? En waarom Instagram ik in bed, in plaats van dat ik nog even ga mediteren?

Binnen handbereik

Eigenlijk is het antwoord simpeler dan ik had gedacht. Alle dingen die ik niet wil doen vereisen weinig inzet. Al die rottige dingen zijn binnen handbereik en on demand. Netflix op de chrome cast en ook nog eens 24/7 beschikbaar. Ik woon in een straat waar het kroeg-kebab-cafetaria-percentage misschien wel het hoogste is van heel Noord-Holland. En waar ik ook ben, Instagram is altijd binnen handbereik.

En in die laatste woorden zit de oplossing misschien wel besloten: binnen handbereik. Alles wat slecht is, kost geen moeite, in tegenstelling tot het gezondere alternatief dat veel meer inzet vereist. Zo kost het niet alleen energie om een patroon te doorbreken, maar ook om die vrijgekomen tijd op een andere manier in te vullen. Daarom heb ik direct na mijn vakantie een aantal dingen in actie gezet.

Slimme alternatieven

Zo heb ik altijd al een stille droom gehad om te leren schaken. Deels ingegeven door het feit dat mijn vriendin altijd geluk heeft met spelletjes (iets wat zij vurig bestrijdt). Om het schaken de strijd van Netflix te laten winnen, hebben we een online schaakcoach in de arm genomen. Hoe tof is dat? Leren schaken van een prof, aan je eigen keukentafel. Hoeven we de deur ook niet uit.

En in plaats van dat ik door weer en wind naar een zweverige meditatiesessie moet fietsen, met mensen waar ik niet op zit te wachten, mediteer ik tegenwoordig met de Headspace app. Zo mediteer ik waar en vooral wanneer ik dat zelf wil. Bij een sportschool op een steenworp afstand probeer ik mijn conditie weer een beetje op peil te krijgen. En na een grondige proefsessie heb ik eindelijk alcoholvrij bier gevonden dat ik wel lekker vind. De hele koelkastlade ligt er inmiddels mee vol. Binnen handbereik dus.

Praktisch nadenken

Op deze manier hoop ik mijn minder productieve en vooral ingesleten patronen te doorbreken. Niet alleen wil ik ermee stoppen, maar ik leg er ook een on demand alternatief voor in de plaats. Natuurlijk Netflix ik nog als ik er zin in heb, uiteraard Instagram ik mezelf soms nog in slaap en drink ik ook nog wel eens een nachtje bier tot ik erbij neerval. Maar door het alternatieve gedrag een stuk dichterbij te halen, hoop ik minder snel terug te vallen in dat oude vertrouwde patroon.

Soms is verandering geen vergezicht, maar ook gewoon heel praktisch nadenken.

Manage jezelf


Je wilt betere keuzes maken en niet automatisch in oude patronen schieten. Daarvoor nodig? Zelfinzicht en ruimte om te reflecteren. Gelukkig is daar een bewezen effectieve methode voor: mindfulness. En daar is niets zweverigs aan.

Meer over mindfulness