Feedback is een investering van de ander in jou!

Feedback krijgen is een cadeau. Het geeft je de kans om te groeien, te veranderen en te verbeteren. Toch vindt vrijwel iedereen feedback geven (en ontvangen) moeilijk.

Feedback voorkomt irritaties en conflicten, creëert begrip, versoepelt de samenwerking, vergroot het werkplezier en verbetert het functioneren. Als je feedback wilt geven, vraag je dan eerst af welke intentie je hebt. Gaat het wel echt om feedback? Feedback geven betekent tactvol communiceren. Start door de ander om toestemming te vragen om feedback te geven: “Er is iets in onze samenwerking dat mij bezighoudt, mag ik het met jou daarover hebben?” Vervolgens kun je op de volgende manier feedback geven:

1. Beschrijf het gedrag dat je hebt geobserveerd

Doe dit zo concreet mogelijk en vermijd woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’. Gebruik de ik-vorm. Daarmee voorkom je dat de ander in de verdediging schiet.

2. Vertel wat de impact van het gedrag op jou is

Wat doet het gedrag met jou? Probeer wederom in de ik-vorm te spreken en vermijd dat je zegt wat je van de ander vindt.

3. Geef de ander de kans om te reageren

‘Wat vind je hiervan?’ of ‘Hoe kijk jij hier tegenaan?’ zijn voorbeelden van vragen die je de ander kunt stellen. Zo kom je erachter wat hij of zij van jouw feedback vindt.

Als je goed feedback geeft of ontvangt, kan een waardevol gesprek ontstaan. Een gesprek waarin je praat over elkaars beweegredenen, zorgen, (on)mogelijkheden, overtuigingen en meer. Voel je uitgenodigd om de komende tijd te experimenteren met het geven en ontvangen van feedback. 

Meer over feedback?

Feedbackkaarten zijn geschikt om op een laagdrempelige en positieve manier feedback te (leren) geven en ontvangen. De kaarten kunnen worden ingezet bij (feed)backtrainingen en zijn te gebruiken tijdens teambuilding, vergaderingen en andere bijeenkomsten. Bovenstaande feedbackrichtlijnen zijn afkomstig uit het boek Kleintje feedback, geschreven door Annemieke Nijman, van onze uitgeverij Thema.