• Joyce Hardholt

Het burn-out verhaal van Pim (deel 3): “Je bedenkt allerlei scenario’s om eruit te komen”

En dan krijg je te horen wat je al vermoedde. Diagnose burn-out. Opgelucht dat je weet wat er aan de hand is, neem je verplicht rust en probeer je in het reine te komen met de burn-out. En dan? Ervaringsdeskundige Pim (35) over herstellen van een burn-out.

Hulp bij burn-out
"De eerste maand kwam ik niet verder dan de bank en af en toe een fietstochtje of wandeling. Pas daarna ontstond er ruimte in mijn hoofd om hulp in te schakelen. De bedrijfsarts, collega’s en vrienden kwamen met allerlei tips en suggesties. Ik sprak met de praktijkondersteuner van de huisarts, een psycholoog en een coach… Ik ging begeleid sporten, deed aan re-birthing en volgde yogalessen… Ik las boeken, kocht een wielrenfiets en verdiepte me in gezonde voeding…

Voordat ik het wist, had ik een dagtaak aan al die hulp. Geen wonder dat mensen tegen me zeiden: 'Pim, let op nu.' Ik was in de valkuil van het organiseren en oplossen gelopen. Vanuit een paniekreflex misschien, want ik wilde me zo snel mogelijk weer beter voelen. Wel had ik zo redelijk snel door wat wel en niet werkte voor mij. Ik ben uiteindelijk doorgegaan met (begeleid) sporten, re-birthing en coaching."

Energie krijgen en houden
"De coachsessies gaan over het scherp krijgen van wie ik nu werkelijk ben en wat ik wil. Mijn coach begint elke sessie met: 'vertel eens Pim, wat gaat er goed in je leven?' In het begin was mijn antwoord 'niks'. Tot hij me liet zien dat er veel meer goed gaat dan ik doorhad.

Via die simpele vraag ontdek ik mijn echte verlangens en drijfveren en neem ik stap voor stap afscheid van een groot aantal energievreters. Daar bewust bij stilstaan, levert niet alleen energie op, het geeft me ook de regie in mijn leven terug. Het geeft me zelfvertrouwen en helpt me mijn burn-out in een ander, positief licht te zien. Er gaat dus inmiddels heel veel goed in mijn leven."

Re-integreren bij burn-out
"Na vier maanden begon ik voorzichtig weer met werken. Toen was ik er ook aan toe. Ik wilde onder collega’s zijn. Deel uitmaken van het normale leven. Wel vond ik het lastig om de 10e collega die langskwam te woord te staan. Ik voelde me verplicht om bij de tiende net zo uitgebreid mijn verhaal te doen als bij de eerste. Dat triggerde mijn oude patronen. Gelukkig was ik me daar nu wel van bewust, zodat ik betere keuzes kon maken.

Ook ga ik inmiddels bewuster om met mijn tijd en energie. Als ik naar druivensuiker snak, ga ik wat eerder naar huis en haal ik op een ander moment dat uurtje in. Beter luisteren naar mijn energieniveau is zo belangrijk om in balans te blijven. Ik denk er ook over om een dagdeel minder te gaan werken, om die tijd te benutten voor het realiseren van mijn dromen. Dit idee zit al maanden in mijn hoofd, maar komt er nu ook uit. Ik vertel het tegen mijn partner, vrienden en zelfs tegen jou als lezer…"

Knopen doorhakken
"Misschien luidt dit wel het begin in van een heroriëntatie of tweede baan. Veel mensen veranderen fundamentele zaken in hun leven na een burn-out, vertelde mijn coach. We worden ons door het herstelproces bewuster van wat we écht willen. Maar als de burn-out nog vers is, zijn we sterk geneigd om à la minute van alles te willen veranderen.

Misschien krijgen we het zelfs in ons hoofd om te breken met onze baan, huis en relatie. Als we onszelf beter leren kennen kan blijken dat het leven dat we leiden niet (meer) past. Maar een burn-out is een slechte raadgever. We zitten in een situatie die we niet willen, waardoor we allerlei scenario’s bedenken om eruit te komen. En dat lijken allemaal briljante plannen."

Elke stap is er een
"Toch hoeven we die ideeën niet direct af te schieten. We kunnen er voeding aan geven door kleine, praktische acties te ondernemen. Je CV oppoetsen bijvoorbeeld of een aantal dagen stage lopen bij een organisatie in een andere branche. Eens kijken hoe dat voelt.

Ik was heel blij met die feedback om niet rigoureus te veranderen. Want dan zoek je het buiten jezelf, terwijl het juist gaat om de ontmoeting met jezelf. Die confrontatie is heftig, moeilijk en ging ook trager dan ik wilde. Maar de patronen die in 35 jaar zijn ontstaan, zijn niet in een paar maanden opgelost. Elke stap vooruit is goed."

Benieuwd hoe het verder gaat met Pim?
We mogen hem volgen gedurende zijn herstel. Elke maand praat ik met hem over zijn burn-out. Over hoe hij ermee omgaat, langzaam weer opklimt en meer. Nu het weer beter met hem gaat, deelt hij zijn verhaal graag met jou. Deze reeks is voor iedereen die wil weten hoe het is om opgebrand te zijn. Of zich herkent in zijn verhaal. Weet dat je niet de enige bent!

Omdat dit zo’n persoonlijk verhaal is, heb ik de naam Pim gefingeerd.

Heb je last van werkstress?

Bewaak jij de balans tussen werk en privé? Voorkom dat je overspannen wordt, stop met rennen, bewaak je grenzen, wordt stressbestendiger en vitaler. Persoonlijke coaching vanuit Schouten & Nelissen helpt je in het omgaan met stress en spanning.

Meer over stress en vitaliteitscoaching

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver