• Onze redactie

In vijf stappen naar meer creativiteit

Iedereen heeft het vermogen om creatief te zijn. Dat vermogen moet je alleen wel activeren. Door je hersenpan eens goed wakker te schudden. Met deze vijf stappen kun je tot verrassende oplossingen komen.

Patronen hebben nut
Stel je voor dat je iedere ochtend moet nadenken in welke volgorde je de volgende handelingen gaat doen: ontbijten, opstaan, douchen, tanden poetsen, aankleden. Wij mensen ontwikkelen gewoontes om goed en efficiënt te kunnen functioneren. Daar is niets mis mee. Patronen geven houvast en kosten ons minder energie.

Creatief denken
In die gevallen waar patronen echter niet volstaan, en waar onze ervaringen niet toereikend zijn, worden we aangezet tot creatief denken. We moeten iets nieuws verzinnen! Alleen… ons brein is dit niet meer zo gewend. Vandaar dat ik je graag de volgende ‘wake-up call voor jouw hersenen’ geef.

Wake-up voor je brein, in vijf stappen:

  • Zorg dat je alleen bent
  • Ontspan
  • Doorbreek bewust een patroon
  • Gebruik al jouw zintuigen
  • Zeg hallo tegen frustratie

Zoek de eenzaamheid op
De meeste mensen krijgen goede ideeën als ze alleen zijn. Misschien heb jij dat ook? Je hebt net gesport, je zit alleen in de auto, je ligt in bed. Zelf heb ik een notitieblok naast mijn bed liggen en daar hebben al heel wat potentiële oplossingen voor lastige problemen opgestaan. Als je alleen bent krijg je inzichten en een mogelijke denkrichting waar je de oplossing kunt zoeken.

Ontspannen is een voorwaarde
Je hebt nagedacht -en nagedacht- over het probleem. Dit nog eens bekeken van alle kanten en erover gelezen of gesproken. Je lijkt echter geen stap verder te komen. Gefrustreerd ga je naar huis. Pas op het moment dat je niet met het probleem bezig bent, dus als je ontspant, kan het beste idee naar boven komen. Het onbewuste deel van jouw brein is namelijk al die tijd actief geweest. Doordat je ontspant laat je patronen los en laat je de oplossingen toe.

Doorbreek bewust een patroon
Heb je een vaste route naar huis? Een vaste routine van thuis komen, koken, eten, op de bank neerploffen of gaan sporten? Pak bewust eens iets op een andere manier aan. Ga na het werken direct sporten. Neem een andere route naar huis. Loop die vijftien minuten in plaats van de fiets te pakken. Neem een andere kleur jas, stropdas of jurk. Verras jezelf. Hoe lang is dat al geleden? Glimlach erom.

Vijf zintuigen 
Jon Kabat- Zinn zei ooit: ‘Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn in het hier en nu, zonder te oordelen.’ En laat nu die oplettendheid en focus precies zijn wat creativiteit nodig heeft. Het beste doe je dit door te oefenen met echt waarnemen. Eet bijvoorbeeld een appel met al jouw aandacht. Hoe smaakt deze? Hoe ruikt de appel? Voel en kijk en: … luister! Je hoeft helemaal niets te doen met deze informatie, neem het slechts waar.

Hand in hand
‘Creativiteit is voor 2% inspiratie en voor 98% transpiratie.’ Frustratie en creatief denken gaan dus hand in hand. Als je een probleem wilt oplossen, begin dan met aandacht te geven aan het probleem. Verdiep je in de al bestaande oplossingen, zoek naar informatie en pas dan de bovenstaande vijf stappen toe. Het laatste hoofdingrediënt voor creatief denken is naar mijn mening: geduld. Veel succes!

Out of the box leren denken?
Vastgeroeste denkbeelden hebben we allemaal, maar die kan je doorbreken. Hoe je out of the box kan denken en creatieve oplossingen kan verzinnen komt aan bod in de training Creatief denken.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Onze redactie