• Joyce Hardholt

Kom je tijd tekort? Dit is de oplossing

Meer uren in een dag zouden jou wel welkom zijn. Maar langer werken is niet het antwoord op een hoge werkdruk. Wat dan wel? 4 tips om beter te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie in steekt.

Bezwijk je onder een hoge werkdruk? Als je veel om handen hebt, ben je minder gefocust op wat écht belangrijk is. Misschien compenseer je het gebrek aan tijd door dingen minder zorgvuldig of helemaal niet te doen. Je prestaties, werkplezier en vitaliteit zijn daarvan het slachtoffer.

Beter kiezen, minder druk

Door beter te kiezen waar jij aandacht aan geeft, kan je stress verminderen. Je krijgt meer plezier in je werk, bent effectiever en creatiever. Ook kan je meer aan en heb je minder lichamelijke (stress)klachten. Veel winst dus!

Onderstaande tips helpen om beter te kiezen en de werkdruk de baas te worden.

#1. Werk efficiënter om tijd te besparen

Zet eerst eens alle bezigheden in een overzicht. Deel vervolgens je werkdagen opnieuw in en reserveer daarbij ook tijd voor achterstallig werk en spoedklussen.

  • Welke vergelijkbare werkzaamheden kan je clusteren? Plan die op dezelfde dag, dat scheelt opstarttijd.
  • Word je vaak gestoord door e-mail en telefoon? Zet deze uit als je ergens anders mee bezig bent.
  • Word je uitgenodigd voor veel besprekingen? Wees kritisch en vraag jezelf (en anderen) of jij hier écht bij moet zijn. Mogelijk kan een collega je ook even vijf minuten bijpraten.
  • Lopen er regelmatig collega’s binnen? Plan een vragenuurtje in, zodat je niet steeds wordt gestoord.
  • Ben je met drie dingen tegelijk bezig? Maak eerst een klus af voordat je aan de volgende begint.
  • Valt je planning structureel in duigen? Plan dan anderhalf keer zoveel tijd in dan je normaal doet voor een taak.
  • Is je to-dolijst einde dag net zo vol als 's ochtends? Zorg dat je elke dag minimaal één taak afmaakt, zodat je tevredener naar huis gaat.

#2. Wees kritisch op wat bij jou hoort

Bekijk of een taak urgent is of noodzakelijk voor jouw functie. Het schema van Eisenhower geeft hiervoor praktische handvatten:

  • Wel urgent en wel noodzakelijk
    De klus is belangrijk voor je baan. Ga er het liefst direct mee aan de slag, maar bedenk wel welke consequenties deze spoedklus heeft voor de rest van je bezigheden.
  • Wel urgent maar niet noodzakelijk
    Hier is het de kunst om kritisch te zijn. Stel goede vragen. Waarom is de klus überhaupt belangrijk? Wat gebeurt er als het blijft liggen? Ben jij de enige die de nodige kennis heeft? Kan de klus wachten tot een gunstiger moment? Kan het op een efficiëntere manier worden gedaan?
  • Niet urgent maar wel noodzakelijk
    Plan de klus op een vaste tijd. Deze taken zijn essentieel voor het resultaat op de lange termijn. Lukt het niet om deze werkzaamheden af te ronden binnen de uren die je werkt? Dan heb je waarschijnlijk te veel kerntaken en is het tijd je leidinggevende aan zijn of haar jasje te trekken.
  • Niet urgent en niet noodzakelijk
    Deze klus hoort niet bij jou. Draag hem over aan iemand die er wel verantwoordelijk voor is.

#3. Doe eerst waar je tegenop ziet

Deze tip vind je waarschijnlijk moeilijk. Wij mensen stellen lastige dingen namelijk heel graag uit. Maar de klus verdwijnt er niet mee. Hij zeurt in je achterhoofd. En op een gegeven moment moet je er toch aan geloven. Dat nadenken over iets vervelends kost niet alleen tijd, maar ook veel energie.

Pak daarom als eerste de vervelende klussen op. Het is even doorbijten, maar dan ben je er wel lekker vanaf!

#4. Leer vaker ‘nee’ te zeggen

Bedenk dat ‘nee’ zeggen kiezen is voor jezelf en je kerntaken. We zeggen al snel ‘ja’ als het antwoord eigenlijk ‘nee’ is. Uit plichtsgevoel, collegialiteit, omdat we geen confrontatie willen of het zelf sneller kunnen.

Maar assertiviteit op de werkvloer zorgt ervoor dat je grenzen stelt en uitspreekt wat je verwacht van een ander. Het is ook ideeën uiten en om hulp vragen. Gun jezelf dat.

Dit is wat jij kunt doen aan stress

Met tips, adviezen en inzichten helpen we jou graag stress langdurig te verminderen. Ben je op zoek naar meer begeleiding en ondersteuning? Neem dan eens een kijkje bij onze vitaliteitstrainingen. Hier ontvang je alle middelen om grip te krijgen op stress en werkdruk. Liever doelgericht aan de slag met jouw valkuilen? Misschien is persoonlijke coaching dan iets voor jou.

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur