Leef zoals je werkelijk wilt

Licht en lucht in je gedachten en gevoelens, op weg om je doelen en dromen te verwezenlijken. Maar op deze weg gaan je gedachten en emoties nogal eens met je aan de haal. Ze komen bij je op als een continue commentaarstem in je hoofd.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is gericht op de onderliggende processen van deze gedachten en gevoelens. De focus ligt hierbij op acceptatie en leven in het hier en nu.

Juist door negatieve gedachten en gevoelens te accepteren en ze minder serieus te nemen, krijg je de ruimte om een flexibele relatie met jezelf te creëren en te ontdekken wat je echt belangrijk vindt. En van daaruit actie te ondernemen op basis van jouw waarden.

Van vermijding naar toegewijde actie

Maar actie ondernemen is eng. Want wat als je je baan verliest? Of gekwetst wordt? ACT helpt je om bewust te kiezen voor nieuwe ervaringen en dus ook voor de pijn en onzekerheid die daar soms bij horen. Je vermijdt ze niet, maar aanvaardt ze en draagt ze actief met je mee op zoek naar die andere baan, leuke relatie of reis die je altijd al wilde maken.

Een intieme relatie met je angst

Kiezen voor actie ondernemen betekent kiezen voor een intieme relatie met je angst. Waarden en angsten zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je bereid bent om te dansen in de regen, dan hoef je niet meer te schuilen.

“Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning how to dance in the rain.”

-Vivian Greene-

Oefening: Omarm je dromen

  1. Schrijf je drie belangrijkste dromen op een vel papier.
  2. Leg het blad voor je neer en kijk ernaar.
  3. Wat doet het met je om je dromen zo voor je te zien? Ervaar wat het met je doet.
  4. Geef je dromen een moment alle ruimte en aandacht die ze verdienen.
  5. Maak bewust een keuze. Ga je je dromen vergeten of ga je ze omarmen? Ga je ze vermijden of juist ervaren?

Kies je ervoor om je dromen te omarmen? Geef jezelf dan elke dag een concrete, makkelijk uitvoerbare oefening in de goede richting. Maak het zo klein mogelijk zodat het ook daadwerkelijk haalbaar is.

Is jouw droom bijvoorbeeld een boek schrijven? Schrijf dan elke dag 100 woorden, waarover maakt niet uit. Is jouw droom elke dag gelukkig zijn? Schrijf dan elke avond voordat je gaat slapen minstens één ding op waarvan je die dag blij werd. Deze kleine stapjes helpen jou op weg naar het leven dat je werkelijk wilt.

Dit vind je misschien ook leuk:

Bronnen: 
Time to ACT! Gijs Jansen en Tim Batink. Verkrijgbaar bij onze Uitgeverij Thema.
Thema Magazine, zomer 2015