Leiderschap in onzekere tijden: 7 tips

Medewerkers maken zich in rumoerige tijden grote zorgen over hun baanzekerheid. Dit heeft grote gevolgen voor organisaties. Wendbaarheid , initiatief en creativiteit zijn nu meer nodig dan ooit, maar het risico op verlamming ligt op de loer. Hoe voorkom je dit? Hoe geef je leiding in onzekere tijden? Hopelijk helpen onderstaande 7 tips je op weg.

1. Houd de lange termijn voor ogen

Voor iedereen ( inclusief de leidinggevende) is het toekomstperspectief van de organisatie een belangrijke drijvende factor. Daar willen mensen aan bijdragen en zich voor inzetten. Tevens is het de legitimatie voor mogelijk pijnlijke besluiten.

Zorg dat er een heldere visie is op de toekomst van jouw organisatieonderdeel, aansluitend bij de visie en kernwaarden van de organisatie. Dit werkt des te sterker als je deze verhalend weet over te brengen. Communiceer niet alleen in één richting, maar ga blijvend over het perspectief in gesprek met je medewerkers.

2. Anticipeer op veranderingen en creëer de toekomst

Meer dan je medewerkers ben je in de gelegenheid veranderingen te zien aankomen. Anticipeer erop en help je medewerkers dit te doen. Ook al is nog niet alles duidelijk. Beter nog, daag je team uit om nieuwe mogelijkheden te creëren ( processen, producten, diensten).

3. Blijf sturen op vertrouwen

Vaak is de reflex in crisistijd om meer te gaan sturen vanuit controle en wantrouwen. Maar daarmee ondermijn je het initiatief van en vertrouwen bij de medewerkers. Zorg dat de balans behouden blijft, al is een verscherpte kostensturing uiteraard voor iedereen uit te leggen.

Niet alles kan je communiceren. Ben daar helder in. ‘Daar kan ik nu niets over melden’ bijvoorbeeld, in plaats van vage verhalen te houden of loze beloften te doen. Die creëren alleen maar wantrouwen. Houd de tijd van onzekerheid en gesprekken achter gesloten deuren zo kort mogelijk. Communiceer zo snel het kan over strategie, veranderplannen en over de voortgang. En zorg dat je zichtbaar en in gesprek bent en blijft. Juist ook in tijden van onduidelijkheid.

4. Focus op klant en resultaat

Een andere reflex in de crisis is de energie naar binnen te richten. Wie krijgt welke positie en hoe krijg ik het grootste deel van het krimpend budget? Dat is echter de weg naar een neergaande spiraal. Richt de blik van jezelf en jouw mensen naar buiten. Koester je klanten. Achterhaal wat echt waarde toevoegt in de beleving van de klant en waar de klant voor wil betalen. Pas de processen en de inspanning van je mensen daarop aan.

5. Houd talent binnen

Zorg dat talenten de kans krijgen om zich, ondanks de crisis, verder te ontwikkelen en hun toegevoegde waarde voor de organisatie te blijven vergroten. Motiveer ze door ze uitdagende opdrachten te geven die aansluiten bij hun ambitie. Voorkom dat mensen met veel potentie de organisatie verlaten.

6. Hard op de zaak, zacht voor de mens

In lastige tijden wordt vaak duidelijk wie en wat waarde toevoegt, en ook wie en wat niet. Dat betekent dappere maar soms ook pijnlijke keuzes maken en deze uitvoeren . Dat gaat gepaard met lastige gesprekken. Zorg daarbij dat je stevig en duidelijk bent, zonder de menselijke aspecten uit het oog te verliezen.

7. Beheers je eigen emoties

Jij bent ook een mens en ook jij zal geraakt worden door de veranderingen. Ook jij kan onderhevig zijn aan onzekerheid, twijfel, boosheid. Zorg dat je deze een plek kunt geven, zodat je er niet vanuit handelt. Je medewerkers hebben behoefte aan coaching, stimulans en begrip, niet aan een leidinggevende die zijn eigen emoties afreageert. Put positieve energie uit de dingen die goed gaan en uit gerealiseerde doelen.