Lessen van multinationals: 'keep it simple'

Coachen via skype. Kennisdelen op een digitaal platform. Of je managementskills trainen via een filmpje. Met de hedendaagse technologie leer je net zo makkelijk in Amsterdam als in Addis Ababa. Maar: technologie zou slechts een middel moeten zijn, geen doel. De beste multinationals prediken ‘keep it simple’ en weten daarmee het leerrendement in hun organisatie wereldwijd te verhogen. Hun tips:

1. Houd rekening met cultuurverschillen

Wil je bepaalde skills op alle vestigingen in de wereld doorvoeren, dan krijg je hoe dan ook te maken met culturele uitdagingen. Ieder nieuw leermodel dat je bedenkt, kán een culturele belemmering opleveren. Zo leent Nederland zich prima voor action learning, waarbij medewerkers bijvoorbeeld
de opdracht krijgen om hun baas te interviewen en zo hun assertiviteit te trainen. In China zou dat echter zeer ongepast zijn. Hier zal een andere interventie nodig zijn om dezelfde skills te trainen.
Eén hoofddoel kan dus tot verschillende interventies leiden.

2. Toon betrokkenheid

Mensen willen erkenning en aandacht. Die behoefte is universeel. In een internationale context zijn mensen wellicht wat sneller uit beeld en is contact niet altijd even vanzelfsprekend. Des te belangrijker
is het om – ook dan – bewust betrokken te zijn. Luister, toon interesse en stel vragen. Grijp ieder moment en ieder middel daarvoor aan. Zodat je zeker weet dat je het beste uit je mensen haalt.

3. Wees consistent

Een grote internationale energie leverancier heeft honderd vestigingen wereldwijd en een breed scala aan functies – van boorplatform medewerker tot logistiek manager. Maar waar hun medewerkers ook
zijn en wat ze ook doen, ze leren allemaal dezelfde tien key-behaviours, waaronder skills als beïnvloeding, communicatie en coaching. Op het leren en toepassen van die skills in het werk wordt consistent en herhaaldelijk gehamerd, zodat ze bij alle medewerkers wereldwijd beklijven.

4. Zet technologie bewust in

Een online leercommunity, e-modules of een instructiefi lmpje ontwikkelen. Het is prachtig dat dit kan. Maar technologie blijft een middel, niet het doel. In landen als Nederland of de Verenigde Staten kun je online tools prima inzetten om te leren. In veel andere culturen werkt het niet of is het zelfs verboden. Zo wilde één van de grootste technologiebedrijven ter wereld met vestigingen in China, Noord-Korea en Afrika dat haar medewerkers voor een managementtraining een bepaald boek online bestelden. Voor de Noord-Koreanen was dat onmogelijk: internetgebruik is daar strafbaar. Toegegeven, dit voorbeeld is vrij uitzonderlijk. Feit blijft dat je goed moeten nadenken óf en hoe je technologie inzet in een internationale context.