Mindfulness achter je bureau (deel 3)

Mindfulness werkt. Als middel om bij jezelf te komen. En rust en ruimte te creëren in deze drukke tijd. Wij gunnen het jou ook om mindful je (werk)dag door te komen. Daarom inspireren we je met een oefening in mindfulness. Zie het als een mini-cursus. Gewoon achter je bureau.

We ervaren aantoonbaar steeds meer drukte, spanning en onzekerheid. En voelen ons vaak gejaagd en onrustig. Je omgeving zal alleen maar meer, sneller en beter gaan vragen van je. Jouw rust en ruimte zal niet uit je omgeving naar je toe komen. Je zal je rust en focus uit jezelf moeten halen en het zelf moeten creëren.

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe; met mindfulness. Met steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt aangetoond dat mindfulness werkt! En gelukkig kan iedereen het leren. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Elke dag even. Probeer het eens met de mindfulnessoefening van vandaag. Die gaat over de kracht van een (korte) wandeling.

Mindfulnessoefening 3: Ga wandelen tijdens een (lunch)pauze

Ga in je volgende (lunch)pauze eens wandelen. Wandelen met aandacht voor wat je op dat moment aan het doen bent (lopen). En waarbij je, voor even, loslaat wat aandacht eiste. Dat pak je straks na je wandeling heus wel weer op.

Bewegen met je lichaam, terwijl je met je aandacht alleen bij je wandeling bent, is de perfecte manier om het overactieve brein tot rust te laten komen. Zodat je daarna de zaken weer even vanuit een fris perspectief kunt bekijken.

In onze cultuur worden we voortdurend afgeleid van de dingen die echt belangrijk zijn voor ons. Om ondanks de drukte en het voortdurend ‘connected’ moeten zijn toch nog onze creativiteit en wijsheid aan te boren, is een wandeling een uitstekend middel. Het liefst in de natuur, maar elke vorm van rustige wandelbewegingen (zonder tegelijk op je telefoonscherm te kijken!) is goed.

Daarna is het weer ‘business as usual’, maar heb je meer toegang tot jezelf en je rust en relativeringsvermogen.

Meer mindfulness?

Naar de vorige oefening