Mindfulness achter je bureau (deel 2)

De veiligheid van vaste (werk)structuren en patronen is aan het verdwijnen. Intussen neemt de snelheid én de hoeveelheid van informatie en werkeisen alleen maar toe. Er wordt steeds meer van je gevraagd, in steeds minder tijd. Een uitdaging is dat zeker. En daar kan mindfulness je bij helpen.

Rust en ruimte creëren

Door de toenemende werkdruk en veranderingen in het werkveld ervaren we steeds meer drukte, spanning en onzekerheid. En voelen we ons vaak gejaagd en onrustig. We weten dat de omgeving alleen maar meer, sneller en beter gaat vragen van je. Jouw rust en ruimte zal niet meer uit je omgeving komen. Je zal je rust uit jezelf moeten halen en het zelf moeten creëren.

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe; met mindfulness. En dat kan iedereen leren. Het is vooral een kwestie van oefenen. Elke dag even. Probeer het eens met de mindfulnessoefening van vandaag. Die gaat over stilstaan bij waar je dankbaar voor bent.

Mindfulnessoefening 2: Waar ben jij dankbaar voor?

Uit positief-psychologisch onderzoek (Seligman en de ‘Three Good Things interventie’; 2005) blijkt dat we echt gelukkiger en rustiger worden wanneer we elke dag kort stilstaan bij wat ons blij maakt en waar we dankbaar voor zijn. Elke dag bewust drie fijne dingen herinneren en opschrijven, gedurende dertig dagen, is al genoeg om echt langdurig resultaat te ervaren.

Doe het dus eens dertig dagen. En begin vandaag. Schrijf aan het einde van je werkdag kort drie dingen op waar jij dankbaar voor bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, van een bloemetje dat je zag in het gras of de zon die schijnt, tot grotere dingen zoals die fijne collega van je. Het is even wennen in het begin, maar je zal zien dat er iedere dag, hoe druk en vol ook, wel drie dingen zijn om dankbaar om te zijn.

Meer mindfulness? 

Naar de volgende oefening

Naar de vorige oefening