Mindfulness achter je bureau

Mindfulness is hot. Niet omdat het hip is, maar omdat het werkt. Zo blijkt niet alleen uit onderzoek; steeds meer mensen en organisaties ontdekken dit zelf. Dit gunnen we jou ook. Daarom inspireert onze coach expert Suzanne Kietselaer je met een oefeningetje in mindfulness. Zie het als een mini-cursus. Gewoon achter je bureau.

Er wordt steeds meer van je gevraagd, in steeds minder tijd. En de veranderingen volgen elkaar snel op. Voel jij je daardoor ook wel eens gejaagd, gespannen en ‘druk, druk, druk’? Uit onderzoek weten we dat het je ‘druk’ en continu gespannen voelen de kwaliteit van je werk, je veerkracht en zelfs je leven verslechtert. Ook onze creatieve vermogens nemen er direct van af. We gaan er eigenlijk vooral ‘Mindless’ van leven.

Mindless leven
‘Mindless’ leven is leven met je automatische piloot aan. Het is leven met je automatische emoties en gedrag die je hebt bij spanning, voorop. Je valt dan telkens terug op je instinctieve beschermingspatronen waar je op ‘overleeft’ in drukke en spannende tijden. 

Welke emoties en welk gedrag laat jij automatisch zien bij spanning? Het kunnen zaken zijn als perfectionisme of continu goedkeuring zoeken, maar ook arrogantie, jezelf terug trekken of overmatig zaken controleren. Het zijn voor je omgeving herkenbare patronen. Een ander kan ze vaak vlekkeloos voor je aanwijzen. Het is dat gedrag waar je vaak in ‘vastzit’. Gedrag dat je op de korte termijn misschien helpt, maar op de lange termijn jouw rust en creativiteit kosten. 

Rust en ruimte creëren
De spannende en onzekere tijden waarin we leven, en de continue drukte die we ervaren, houden voorlopig niet (meer) op. Sterker nog; veranderingen gaan juist steeds sneller en de veiligheid van vaste (werk) structuren en patronen zullen verder verdwijnen. Jouw rust en ruimte zal dus niet meer vanuit je omgeving naar je toe komen. Je zal je rust en ruimte uit jezelf moeten halen; je zal het zelf moeten creëren. 

Gelukkig kan dat. En gelukkig weten we ook hoe. En gelukkig kan iedereen het leren. Het vraagt alleen wel oefening, vooral in compassie en geduld (met jezelf).

Van mindless naar mindfull
Hoe ga je van ‘Mindless’ en reactief leven naar ‘Mindfull’ en creatief leven, ongeacht het ‘gedoe’ in en van je omgeving?  Probeer het eens met deze eerste mindfulness oefening: bewust ademhalen. Het kost je drie minuten.

Mindfulness oefening 1: bewust ademhalen


Haal drie minuten bewust adem.
 Je ademhaling is je ingang tot je onbewuste (stress-)systemen. Door je rustig op je ademhaling te concentreren, wordt je kalmer en meer bewust van het hier en nu.  Concentreer daarom eens drie minuten volledig op rustig in en uit ademen. Daarbij hoef je je gedachten niet stop te zetten, want dat gaat toch niet. Verleg alleen wel je aandacht van je gedachten telkens weer terug naar je ademhaling. Door helemaal op het in en uit ademen te focussen, kalmeer je het brein en kalmeer je jezelf.

Meer mindfulness? 

Naar de volgende oefening