• Joyce Hardholt

'Nee' zeggen: zo lukt het je wel

Je denkt 'nee', maar toch hoor je jezelf 'ja' zeggen. Uit schuldgevoel, omdat je aardig wilt zijn of een conflict uit de weg gaat. Hoe dan ook, je geeft met tegenzin toe. Ontdek hoe je grenzen stelt en je daar goed bij voelt.

Je bent gestrest. Gespannen. Moe. Je hebt weinig zin, slaapt slecht, kunt je minder goed focussen, voelt je neerslachtig of prikkelbaar. Dit zijn een paar van de stressklachten die je misschien ervaart als je te weinig 'nee' zegt.

Het is tijd om op de rem te trappen. Dat betekent prioriteiten stellen en bedanken voor alles wat daar niet bijhoort. Maar ook als je stresslevel (nog) niet alarmerend is, is grenzen stellen nodig om te zorgen dat het goed met je blijft gaan.

4 helpende gedachten

'Nee' zeggen kan natuurlijk heel vervelend en moeilijk zijn. Deze helpende gedachten zetten je over die drempel heen.

#1. Realiseer je dat ‘nee’ zeggen tegen die last op je schouders, hetzelfde is als ‘ja’ zeggen tegen jouw (mentale) gezondheid.

#2. Bedenk dat je jezelf én de ander tekort doet als je niet achter jouw ‘ja’ staat. Je doet het met tegenzin of maar half-half, en daar heeft niemand iets aan. Door te weigeren doe je jullie allebei juist een plezier!

#3. Jij hebt het recht om ‘nee’ te zeggen. Net zoals alle mensen. ‘Nee’ zeggen heeft zelfs een positief resultaat. Naast dat jij je meer kan focussen op wat echt belangrijk is, krijgen anderen ook meer respect voor jouw waardevolle tijd. Wie vaak ‘ja’ zegt, wordt als vanzelfsprekend gezien.

#4. Als je ‘nee’ leert verkopen, trek je niet meer aan het kortste eind, word je minder geleefd en kom je minder onder druk te staan.

Hoe zeg je ‘nee’?

Met deze stappen kan jij assertief bedanken en zonder nare gevoelens voor jezelf staan:

  • Zeg het rustig en duidelijk, zonder in de verdediging te schieten.
  • Verzin geen smoesjes, maar sta voor je weigering en vertel kort (!) waarom het niet kan of waarom je het niet wilt.
  • Gebruik geen vage woorden zoals ‘misschien’ en ‘liever niet’, want die laten de deur op een kiertje staan. De ander denkt dat er toch een kans is en gaat misschien doordrukken.
  • Wees begripvol als de ander teleurgesteld is. Maar let op: je kan wel met hem meedenken, maar het is niet jouw taak om met een oplossing te komen.
  • Bij doordrammers blijf je jouw ‘nee’ rustig herhalen. Verzin er geen redenen bij, je hoeft je niet nog extra te verantwoorden. Blijft iemand pushen, zeg dan dat je het vervelend vindt dat hij aandringt en loop weg.
  • Vraag indien nodig om denktijd zodat je in alle rust je weigering kan formuleren. Laat iemand niet onnodig in onzekerheid hangen, dus breng je ‘nee’ wel zo snel mogelijk.

Meer leren over ‘nee’ zeggen?

Assertief zijn is voor jezelf opkomen, maar wel zorgen dat de relatie goed blijft. Veel mensen vinden dit moeilijk. Goed nieuws: assertief zijn kan je leren. Bijvoorbeeld met onze assertiviteitstrainingen of met het boek Hoe word ik assertiever van onze uitgeverij, THEMA.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur