• Onze redactie

Omgaan met die irritante collega

Irritante mensen. Je komt ze tegen in alle vormen: zelfingenomen mensen, zeurpieten, betweters, langpraters of types die juist afstandelijk en kil zijn. Omgaan met lastige mensen op de werkvloer, of dat nu lastige klanten of vervelende collega’s zijn, kost meestal veel energie. Het slechte nieuws: de wereld zit vol lastige types. Ook op de werkvloer. Het goede nieuws: die lastige types creëer je zelf. En dat betekent dat je ze dus ook zelf kunt ont-lastigen.

Een lastig type is iemand die vanuit zijn perceptie handelt en daarbij, vaak onbewust, reacties uitlokt. Relaxed omgaan met lastige types betekent de last die je hebt afwenden en niet altijd je zin doordrijven.

Omgaan met lastige types doe je relaxed door:

  1. Diep adem te halen, relax en kijk of de bril waardoor je kijkt vertroebeld is. Misschien veroordeel je de ander wel of neem je hem ten onrechte iets kwalijk.
  2. Je eigen aandeel in het patroon te herkennen. Weet wat je wilt: een goede verstandhouding met deze collega. Heb je wel duidelijk aangeven wat je van de ander verwacht? Was de opmerking van de ander wel echt zo vervelend als bedoeld? Heb je je grenzen wel duidelijk aangegeven?
  3. De vertroebelde bril neer te leggen en de juiste bril op te zetten. Door in zijn schoenen te gaan staan kun je jezelf misschien wat milder stemmen. Je zult zien dat als je de juiste bril opzet, het effect van je handelen ook heel anders is. Je verandert de knellende patronen die tussen jou en de ander kunnen ontstaan.
  4. In actie te komen. Zorg ervoor dat je je niet door je emotie laat leiden en je in het oog houdt wat je wilt bereiken. Vervang je irritatie door duidelijkheid en spreek de ander vriendelijk aan.
  5. Dit te herhalen tot het helpt.
  6. Niet alleen te denken, maar…
  7. Te doen! Tot het patroon doorbroken is. Let op: soms ben je ook echt boos en vind je dit ook terecht. Je hoeft absoluut niet je emoties te onderdrukken. Maar soms is het niet in je eigen belang om je emoties voor te laten gaan.

Irritaties vs. Pesten

Een grapje, een plagerijtje… Het verlevendigt vaak de werksfeer. Iemand staat ’s ochtends meestal niet op om jou bewust een vervelende dag te bezorgen. Soms kan dat echter wel zo overkomen. Wanneer iemand jou doelbewust bespot, doet hij of zij dat om jou te schaden. Pesten noemen we dit gedrag. Pestgedrag bestaat uit vijandig, intimiderend of vernederend gedrag waarvan één persoon het doelwit is. De gepeste persoon ondervindt vaak en gedurende lange tijd hinder van het gedrag. Helaas zijn irritaties en pestgedrag op de werkvloer eerder regel dan uitzondering. Jaarlijks leiden conflicten op het werk zelfs tot tienduizenden ziekmeldingen.

Pesten, agressie en seksuele intimidatie op het werk

Ruim 300.000 werknemers in Nederland worden gepest, hebben te maken met agressie of seksuele intimidatie door collega's of leidinggevenden. Met grote gevolgen. Persoonlijk, tot zelfmoord aan toe. Maar ook voor de organisatie. Toch wordt er nog te weinig actie ondernomen. Doorbreek het taboe van sociale werkstress met de training Pesten, agressie en seksuele intimidatie op het werk. Met deze training krijg je de kennis en concrete hulpmiddelen om het taboe te doorbreken en het probleem op alle fronten aan te pakken.

  • Onze redactie