Stop met piekeren, start met mindfulness

De automatische piloot. Wie kent ‘m niet? Douchen, tandenpoetsen, naar het werk rijden. We doen ‘t zonder erover na te denken. Onze gedachten zitten vaak heel ergens anders. Bij die confrontatie met een collega bijvoorbeeld of dat belangrijke overleg... In de drukte van alledag razen onze gedachten ‘gezellig’ met ons mee. Soms net iets vaker dan je lief is.

Onze gedachten zitten voornamelijk in het verleden of in de toekomst. En dat denken levert vaak geen echte oplossing op. Maar juist frustraties of andere (negatieve) emoties. Het is dus de kunst een manier te vinden om met deze gedachten om te gaan. En ze iets meer los te (kunnen) laten. Dat kan met mindfulness.

Mindfulness: eigenlijk heel praktisch

Mindfulness staat in de boeken als ‘bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zónder te oordelen’. Iets wat misschien zweverig klinkt, is eigenlijk heel praktisch van aard. Met mindfulnessoefeningen train je jezelf om beter om te gaan met gevoelens en gewoontes.

Actief observeren, zonder oordeel

Mindful zijn is vooral een kwestie van actief observeren van alles wat je op dat moment voelt en denkt, zonder te oordelen. Zowel de positieve als de negatieve gevoelens. Mindfulness helpt je de realiteit te accepteren zoals die is, met zijn mooie en slechte kanten.

Mindfulness, wat levert het op?

  • Minder ruimte voor gepieker. Je doorbreekt de gedachtestroom en creëert ruimte voor andere zaken.
  • Concentratie. Je kunt je aandacht beter sturen en te richten op hetgeen waar het op dat moment om gaat.
  • Confrontatie. Je durft beter de confrontatie aan te gaan met situaties die je anders vermijdt.

En last but not least: ervaringen worden intenser. Omdat je in het hier-en-nu bent, beleef je alles bewuster. Dus ook de fijne dingen. De zon op je huid, een goed glas wijn, een mooi muziekstuk…

Mindfulness toepassen in je werk en privéleven?

In onze mindfulnesstrainingen leer je de kracht van mindfulness toepassen in je werk en privéleven. Zodat je meer innerlijke rust en ontspanning ervaart.

Bekijk de trainingen