• Onze redactie

Stress is een keuze

Wij mensen maken voor een groot deel onze eigen stress. Een gebeurtenis zelf veroorzaakt namelijk geen stress. Maar hoe je daarover denkt wél. Door die gedachten uit te dagen, kun je kiezen voor minder stress. De RET is daarvoor een beproefde methode.

RET staat voor Rationele Effectiviteits Training. De basis van deze methode, die centraal staat in de training Rationeler denken, effectiever functioneren, werd in de jaren vijftig gelegd door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis. De RET brengt emotionele gebeurtenissen in kaart volgens het ABC-model. Door een specifieke situatie in gedachten te nemen krijg je inzicht in het ontstaan van emoties en irrationele denkpatronen die daaraan ten grondslag liggen.

Het ABC-model in een notendop

  • De A staat voor activating event, ofwel de gebeurtenis die de aanleiding is voor een emotionele reactie.
  • De B staat voor belief, ofwel de ideeën en gedachten over de gebeurtenis.
  • De C staat voor de consequences, ofwel de gevolgen. Deze bestaan uit de emotionele reactie (gevoel) en het gedrag dat daaruit volgt.

Aan de slag: maak een ABC

  1. Situatie
    Beschrijf de situatie zo precies mogelijk. Wat is nu exact de gebeurtenis die de aanleiding was voor de spanning of stress die je voelt.
  2. Gedachten
    Stel jezelf de volgende vragen: wat ging er door mij heen? Wat zei ik tegen mezelf waardoor ik zo gespannen of gestrest werd? Het kan helpen om je ogen te sluiten en terug te gaan naar het moment. Welke onrealistische denkbeelden herken je?
  3. Emotie en gedrag
    Welke emotie ervaar je? Waar voel ik de spanning? Wat is mijn niet-effectieve gedrag?

Door vervolgens een DE te maken kun je veranderingen tot stand brengen.

  1. Discussie
    Stel de irrationele gedachten ter discussie. Onze gedachten bestaan meestal uit een mengeling van irrationele en realistische gedachten. Maak een duidelijk onderscheid tussen die verschillende gedachten. Daag alleen de irrationele gedachten uit. Stel jezelf vragen.
  2. Effectieve gedachten, gevoel, gedrag
    Vervang irrationele gedachten door rationele gedachten. Beschrijf de gewenste emotie en het gewenste gedrag. 

RET op een rijtje
Wat zou het fijn zijn om minder te moeten en meer te mogen van jezelf. Met de RET leer je om belemmerende gedachten om te buigen naar een meer realistische kijk op jezelf en het leven. In de waaier RET op een rijtje van onze uitgeverij Thema tref je voorbeelden en opdrachten aan om daadwerkelijk aan de slag te gaan. 

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Onze redactie