Stress? Probeer dit eens

‘Ik kan dit niet. Ik moet nog zo veel doen.’ Ook wel eens last van belemmerende gedachten? Schakel ze uit! Het is eenvoudiger dan je denkt.

Stem in je hoofd

In gedachten tegen jezelf praten, dat doen we allemaal wel eens. Bewust of onbewust. Het helpt om je gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten. Maar soms lijkt die stem in je hoofd de overhand te krijgen. Want ‘Het lukt me vast niet’ of ‘Ik krijg het nooit op tijd af’ zijn niet bepaald bemoedigende gedachten, toch? Grote kans dat ze je zelfs meer stress opleveren.

De ik-vorm

De boosdoener? Praten in de ik-vorm. Want als je in de ik-vorm tegen jezelf praat, komen irrationele gedachten heel dichtbij. Amerikaanse psychologen ontdekten dat wanneer mensen in de jij-vorm tegen zichzelf praatten, ze vervolgens sociaal vaardiger waren in moeilijke situaties. Ook waren ze minder nerveus en somber dan andere proefpersonen, die in de ik-vorm tegen zichzelf praatten.

Self-distancing

Praten over jezelf in de jij-vorm – ‘Hup, aan de slag, je hebt meer te doen’ – schept afstand. Met de jij-vorm voelt het meer alsof je van een afstand naar jezelf kijkt. Rationeel en niet vanuit je emoties. Deze zogenaamde self-distancing helpt je om irrationele gedachten minder zwaar te maken. Dus voel je in het vervolg frustratie of moedeloosheid aankomen? Spreek jezelf aan in de jij-vorm. En ontdek het effect!

Rationeler denken, effectiever functioneren

Weleens last van faalangst, frustratie of moedeloosheid? In de training Rationeler denken, effectiever functioneren leer je op praktische wijze belemmerende gedachten om te buigen naar helpende gedachten. Met als resultaat: meer zelfvertrouwen, betere werkresultaten en effectievere communicatie.