• Joyce Hardholt

Stressdagboek: ontdek jouw stressbronnen

Goed met stress omgaan is één, maar stress is altijd een reactie en niet het probleem zelf. Weet je waar jouw werkstress vandaan komt? Door de belangrijkste oorzaken van stress op het werk bloot te leggen, kan je eraan werken. Want voor blijvend meer balans en rust, wil je de oorzaken ook aanpakken.

Houd daarom minimaal een week bij wat jou stress oplevert en hoe je daarop reageert. Na die week kan je kijken wat je opvalt. Zo worden er patronen duidelijk die jou belemmeren en kan je ingrijpen, zelf of met hulp.

Zo maak je een stressdagboek
Houd bij elke stressvolle gebeurtenis bij:

  • De dag en het tijdstip
  • Wat de stressvolle situatie is (benoem wie, wat, waar en wanneer)
  • Waarom die gebeurtenis onprettig was
  • Geef je stressniveau een cijfer tussen 1 (viel alles mee) en 10 (je hart klopt in je keel en het zweet breekt je uit)
  • Wat jouw reactie op de situatie was:
  • Wat voelde je (emotie)?
  • Wat gebeurde er in je lijf?
  • Hoe gedroeg je je vervolgens?
  • Hoe had je willen reageren?

Na een week heb je inzicht in wat jouw stressbronnen zijn. En welke omstandigheden extra spanning veroorzaken. Grote kans dat uit je gedrag ook patronen naar voren komen. Let vooral op welke van jouw reacties effectief zijn en welke niet.

Stressbronnen aanpakken?
De manier waarop je met stress omgaat speelt een belangrijke rol. Lees deze tips tegen stress of ga aan de slag met het doe-boek In de juiste versnelling. Door je stressniveau te verlagen kun jij je energiebronnen aanboren. 

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver