• Joyce Hardholt

Stressdagboek: ontdek jouw stressbronnen

Goed met stress omgaan is één, maar stress is een reactie en niet het probleem zelf. Wat triggert jouw stressgevoelens? Voor blijvend meer rust en balans wil je de oorzaak ook aanpakken. Maak daarom eens een stressdagboek.

Houd zeker een week bij wat jou stress oplevert en hoe je daarop reageert. Na die week kan je kijken wat je opvalt. Grote kans dat je patronen ziet in je gedrag. Je merkt bijvoorbeeld dat bepaalde omstandigheden spanning veroorzaken en ziet welke van jouw reacties ineffectief zijn.

Zo maak je een stressdagboek

Houd bij elke stressvolle gebeurtenis bij:

  • De dag en het tijdstip
  • Wat de stressvolle situatie is (benoem wie, wat, waar en wanneer)
  • Waarom die gebeurtenis onprettig was
  • Geef je stressniveau een cijfer tussen 1 (viel alles mee) en 10 (het zweet breekt je uit)
  • Wat jouw reactie op de situatie was:
    • Wat voelde je (emotie)?
    • Wat gebeurde er in je lijf?
    • Hoe gedroeg je je vervolgens?
    • Hoe had je willen reageren?

Stressbronnen aanpakken?

De manier waarop je met stress omgaat bepaalt hoeveel last je ervan hebt. Lees deze tips tegen stress of ga aan de slag met het doe-boek In de juiste versnelling.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur