• Onze redactie

Tijd tekort? 3 tips om je tijd te managen

Je moet even slikken als je jouw agenda opent. Had een dag maar meer uren. Kom jij tijd tekort op je werk? Deze tips helpen om beter te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie in steekt.

Als je veel om handen hebt, ben je minder gefocust op wat écht belangrijk is. Misschien compenseer je het gebrek aan tijd door dingen minder zorgvuldig of helemaal niet te doen. Je prestaties, werkplezier en vitaliteit zijn daarvan het slachtoffer.

Beter kiezen, minder druk

Door beter te kiezen waar jij aandacht aan geeft, kan je stress verminderen. Je krijgt meer plezier in je werk, bent effectiever en creatiever. Ook kan je meer aan en heb je minder lichamelijke (stress)klachten. Veel winst dus!

Onderstaande stappen helpen om beter te kiezen en de werkdruk de baas te worden.

#1. Werk efficiënter om tijd te besparen

Zet eerst eens alle bezigheden in een overzicht. Deel vervolgens je werkdagen opnieuw in en reserveer daarbij ook tijd voor achterstallig werk en spoedklussen.

  • Welke vergelijkbare werkzaamheden kan je clusteren? Plan die op dezelfde dag.
  • Word je vaak gestoord door e-mail en telefoon? Zet deze uit als je ergens anders mee bezig bent.
  • Word je uitgenodigd voor onbelangrijke besprekingen? Sla deze vriendelijk af.
  • Lopen er regelmatig collega’s binnen? Plan een vragenuurtje in.
  • Ben je met drie dingen tegelijk bezig? Maak eerst een klus af voordat je aan de volgende begint.

#2. Wees kritisch op wat bij jou hoort

Bekijk of een taak urgent is of noodzakelijk voor jouw functie. Het schema van Eisenhower geeft hiervoor praktische handvatten:

  • Wel urgent en wel noodzakelijk
    De klus is belangrijk voor je baan. Ga er het liefst direct mee aan de slag, maar bedenk wel welke consequenties deze spoedklus heeft voor de rest van je bezigheden.
  • Wel urgent maar niet noodzakelijk
    Hier is het de kunst om kritisch te zijn. Stel goede vragen. Waarom is de klus überhaupt belangrijk? Wat gebeurt er als het blijft liggen? Ben jij de enige die de nodige kennis heeft? Kan de klus wachten tot een gunstiger moment? Kan het op een efficiëntere manier worden gedaan?
  • Niet urgent maar wel noodzakelijk
    Plan de klus op een vaste tijd. Deze taken zijn essentieel voor het resultaat op de lange termijn. Lukt het niet om deze werkzaamheden af te ronden binnen de uren die je werkt? Dan heb je waarschijnlijk te veel kerntaken en is het tijd je leidinggevende aan zijn of haar jasje te trekken.
  • Niet urgent en niet noodzakelijk
    Deze klus hoort niet bij jou. Draag hem over aan iemand die er wel verantwoordelijk voor is.

#3. Leer vaker ‘nee’ te zeggen

Bedenk dat ‘nee’ zeggen kiezen is voor jezelf en je kerntaken. We zeggen al snel ‘ja’ als het antwoord eigenlijk ‘nee’ is. Uit plichtsgevoel, collegialiteit, omdat we geen confrontatie willen of het zelf sneller kunnen.

Maar assertiviteit op de werkvloer zorgt ervoor dat je grenzen stelt en uitspreekt wat je verwacht van een ander. Het is ook ideeën uiten en om hulp vragen. Gun jezelf dat.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Onze redactie