Van multitasker naar singletasker: 3 tips

Op je werk doe je van alles op hetzelfde moment of even snel iets tussendoor. Multitasken, is dat wel zo handig als het lijkt? Een spoedcursusje timemanagement.

Veel mensen multitasken onbewust. Even kijken of er nieuwe berichten zijn, op je Twitterfeed kijken, nieuwsapps checken. Je stuurt tijdens een meeting mails vanaf je tablet. Of pleegt een zakelijk telefoontje in de auto op weg naar huis.

Switchtasken

Het mag eigenlijk geen multitasken heten. Je brein kan zich namelijk niet op hetzelfde moment concentreren op meerdere complexe taken. Dat zijn taken waar je over na moet denken, zoals lezen, typen, bellen en autorijden.

Als je multitaskt, ben je eigenlijk heel snel aan het switchen tussen die handelingen. Switchtasken dus.

Traag brein

Helaas blijkt uit onderzoek dat ons brein helemaal niet zo snel kan schakelen als we graag denken. We hebben een intelligent brein en kunnen heel veel. Maar je hersenen hebben wel een aanloopje nodig om die slimme dingen te doen.

Als je switch tussen verschillende handelingen, verleg je steeds je concentratie. Dan moet je er steeds weer opnieuw inkomen. Over tijdverspilling gesproken!

Multitasken, toch maar niet. Maar hoe ga je dan singletasken? 3 tips

#1. Zorg voor een tunnelvisie

Doe één ding tegelijkertijd en doe het met aandacht. Juist dan krijg je meer gedaan in de uren die je werkt. Je verspilt immers geen tijd aan het aanloopje.

Een paar tips: zet Outlook uit. Laat je smartphone en tablet in je tas zitten of doe het geluid uit. Laat je collega’s weten dat je tussen dan en dan niet bereikbaar bent. Zoek eventueel een stille ruimte op of werk thuis.

#2. Wees baas over je agenda

Vind je een to-dolijst die niet af is ook frustrerend? Met een bureau vol opdrachten ga je niet met een lekker gevoel naar huis. Zorg daarom voor een realistische planning. Door extra ruimte te incalculeren kun je spoedklussen en achterstallig werk opvangen.

Als je je agenda te strak volplant, kan je planning door één uitloper in de soep vallen. Voordat je het weet staan er weer 10 schermen open. 

#3. Zeg ‘nee’ tegen overwerken

Overwerken is een tijdelijke oplossing die je eigenlijk alleen maar tegenwerkt. Hoe meer je doet, hoe meer er ook terugkomt. Zo valt er op een gegeven moment niet meer tegenaan te werken.

Af en toe overwerken hoort erbij. Bij grote projecten of als je collega’s op vakantie zijn bijvoorbeeld. Maar blijf je structureel langer zitten? Je hebt waarschijnlijk te veel taken of je prioriteiten zijn niet helder. Kijk samen met je leidinggevende of collega’s naar een oplossing.

Ook handig: in dit artikel vind je een stappenplan om beter te kiezen.

Singletasken = minder stress

Met efficiënt werken neemt spanning en werkdruk af. Jij bent dan zelf de baas over je tijd en je planning. Kies er dus voor om zelf je werkende leven te sturen en word niet langer geleefd.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!