Waarom het succes van je organisatie afhangt van vitale medewerkers

‘Vitale en veerkrachtige medewerkers zijn hard nodig voor organisaties die de huidige technologische, sociale en economische veranderingen moeten bijbenen’, stelt Jessica van Wingerden, Directeur Organisatieontwikkeling bij Schouten & Nelissen. Van Wingerden is een fel voorstander van structureel investeren in de vitaliteit en veerkracht van medewerkers.

Onze economie onderscheidt zich internationaal niet door grondstoffen of lage loonkosten, maar door te ondernemen, ontwikkelen en innoveren. ‘Inzetbaar zijn tot en met je 67ste is niet voldoende. Met passie en energie blijven bijdragen wel’, weet Van Wingerden.

De vitaliteit van mensen heeft immers niet alleen een directe invloed op duurzame inzetbaarheid en gezondheid, maar ook op creativiteit en innovatie.

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit betekent dat je energiek bent, je prettig voelt, betrokken bent. Dat je een bijdrage kunt leveren vanuit je talenten. Als je vitaal bent, verander je makkelijker mee. Je neemt initiatief. Je toont interesse en staat open voor iets nieuws.

‘Als mensen zich goed voelen op hun werk en energiek en bevlogen zijn, maak je als organisatie pas echt stappen’, zegt Van Wingerden, die al jaren onderzoek doet naar passie en bevlogenheid op de werkvloer.

Vitaliteit is dus cruciaal voor de continuïteit van organisaties, maar helaas is het niet vanzelfsprekend. Uit wetenschappelijk onderzoek van Schouten Research blijkt dat ruim 40% van de medewerkers structureel werkstress ervaart.

De juiste balans

Vitaliteit ontstaat daar waar medewerkers een goede balans ervaren tussen wat energie vraagt en energie geeft. Daarbij zijn vitale medewerkers juist ook in staat om afstand van het werk te nemen, zodat zij de accu weer kunnen opladen.

Medewerkers zijn vaak overgeleverd aan de hectiek van de dag en agenda’s die snel vollopen. Hierdoor hebben werknemers veel prestatiemomenten achterelkaar. De accu loopt te snel leeg en dat maakt het lastig om optimaal te presteren.

Wat gaat er mis?

Een teveel aan stress onder werknemers, lijkt een opstapeling van problemen. Leidinggevenden grijpen vaak niet snel genoeg in. ‘Terwijl de symptomen van stress vaak zichtbaar zijn, kijken leidinggevenden de andere kant op. Zij komen pas in beweging als het verzuim toeneemt.’

Werkgevers kiezen doorgaans voor een one-size-fits-all-oplossing voor een complex en meervoudig vraagstuk. ‘Maar er is niet één passend ‘recept van juiste voorwaarden’ voor een goede werkbalans. Eenheidsworst werkt niet.’

Wat voor de ene medewerker een uitdagend en energiegevend werkpakket is, kan voor een collega te veel zijn en hem of haar uitputten. Een goede werkbalans is heel persoonlijk en dus maatwerk.

Stress begrijpen

Wie een passend antistressbeleid wil uitkiezen, moet eerst de oorzaak van stress begrijpen. En daar zit vaak een probleem: een meerderheid van de leidinggevenden en managers begrijpt niet hoe werkstress ontstaat.

Zij beschouwen stress als een probleem van de werknemer waar ze als manager weinig invloed op hebben. Dat concludeert de Arbo Unie na een onderzoek dat zij deden onder 475 hogere managers in verschillende sectoren.

Voor iedereen een rol bij preventie

Leidinggevenden moeten zich bewust zijn van hun invloed op passie en energie op de werkvloer. Aan hen de schone taak om signalen van stress te leren herkennen ver voordat mensen ziek worden. Medewerkers moeten leren hoe zij zelf de regie kunnen nemen op een gezonde werkbalans.

Start met open dialoog

Een goede stap richting een stressvrije(re) organisatie, is een open dialoog over ieders werkbeleving en behoeften. Hoe gaat het echt op het werk? Welke taken geven en nemen energie? Durft iemand proactief feedback te geven en ontvangen? Ook moet het gesprek gaan over ontwikkelbehoeften en -mogelijkheden.

Praat over ontspanning en herstel tijdens en na het werk

Met medewerkers praten over de manier waarop zij ontspannen en herstellen van het werk is ook belangrijk. Ontspanning en herstel zijn cruciaal om de accu weer op te laden. Word je bijvoorbeeld wakker gehouden door een huilende baby? Dan heeft dat veel invloed op je energieniveau de volgende ochtend en heb je er misschien baat bij om tijdelijk een uur later te beginnen. Over dit soort persoonlijke behoeften en oplossingen moeten managers het veel vaker hebben met hun teamleden.

Stimulerende werkomgeving

Een dergelijke open dialoog kan natuurlijk alleen ontstaan als mensen zich kwetsbaar durven opstellen. Daarvoor moet er door de organisatie ook enige zelfreflectie toegepast worden. Is er binnen de organisatie een klimaat dat vitaliteit en bevlogenheid bevordert? Waarin mensen zich uitgedaagd voelen om hun sterktes in te zetten en zich te ontwikkelen. Waarin mensen ervaren dat zij zichtbaar iets bijdragen aan het bedrijfsdoel.

Van betekenis zijn

‘Dat krijg je niet voor elkaar met meer protocollen en regelingen. Het betekent dat je een open(er) gesprek met je medewerkers moet voeren.‘ Kunnen medewerkers hun zorgen en behoeften veilig delen of is klagen ‘not done’? Worden eigen oplossingen en initiatieven actief gewaardeerd of wordt daar toch niet naar geluisterd? ‘Omdat mensen in de basis altijd de goede intentie hebben in hun werk en graag van betekenis willen zijn voor een ander, is het een gemiste kans als ze niet gehoord worden.’

Geef het goede voorbeeld

Een organisatieklimaat waarin medewerkers duurzaam vitaal kunnen werken start met goed voorbeeldgedrag. De manager kan bijvoorbeeld samen met het team prioriteiten in taken stellen. Of hen suggesties laten doen voor het jaarplan en de verdeling van het werk. Zo laat hij zien dat er ruimte is voor medewerkers om zelf bepaalde keuzes te maken.

Investeren in vitaliteit

Als je medewerkers laat ervaren dat zij invloed hebben op het werk en dat er ruimte en waardering is voor hun talenten, dan nemen zij meer zelfregie in het werk. Zichtbaar maken hoe iedere medewerker bijdraagt aan de doelen van de organisatie, maakt dat zij het werk als betekenisvol ervaren en trots zijn op wat zij doen. Dat draagt bij aan de energie en vitaliteit op korte en lange termijn.

‘Investeren in vitaliteit vraagt om oprechte interesse in iedere medewerker en het geven van ruimte voor ontwikkeling en groei. Dat levert veel op voor werknemers, betaalt zich terug in goede dienstverlening aan klanten en uiteindelijk in harde cijfers voor organisaties.’

Versterk jezelf, je team en organisatie

Je wilt vooruit komen en wendbaar blijven. Vraag dan gratis het inspiratieboek ‘Sterk’ aan. Naast alle ontwikkelmogelijkheden, krijg je een dosis prikkelende reflectievragen en voorbeeldcases.

Vraag het inspiratieboek aan