Zo verbeter jij je werk-privébalans in 10 dagen

En dan zit je wéér 's avonds achter de werklaptop, terwijl je gezinsleden vrolijk in de tuin dollen. Soms voelt het alsof je volkomen in beslag wordt genomen door je werk. Met deze 10-dagen challenge ga je op zoek naar meer evenwicht. Zodat je van je welverdiende vrije tijd kunt genieten en de accu weer oplaadt.

Meer evenwicht in je leven is geen knop die je zomaar eventjes omzet. Daarom dagen we je uit om elke dag iets te doen voor een betere balans. Doe je mee?

In 10 dagen een betere werk-privébalans

Dag 1. Plan realistisch

Begin vandaag met een planning van taken die je vandaag wilt doen. Wees realistisch, dus plan niet teveel! Denk je dat iets een uur kost? Trek er dan anderhalf uur voor uit. Houd ook rekening met spoedjes en andere onverwachtse gebeurtenissen. Om met een lekker gevoel naar huis te gaan, zorg je ervoor dat je zeker één taak helemaal kunt afstrepen.

Dag 2. Stop op tijd!

Dat is minimaal een half uur voordat je naar huis gaat. Maak vervolgens een overzicht van wat gedaan is en waar je morgen mee aan de slag wilt. Dat geeft overzicht en rust. Het voorkomt dat er 's avonds (of erger: 's nachts) nog allerlei dingen door je hoofd spoken.

Dag 3. Klaar is klaar

Zet thuis je telefoon uit en laat je niet verleiden om toch nog even je e-mail of andere berichten te checken. Wanneer je thuis werkt, stel dan een tijdstip vast wanneer je gaat stoppen met werken. En stop dan ook! Huisgenoten kunnen je hierbij prima ondersteunen, dus stel ze op de hoogte van je voornemen.

Dag 4. Zorg voor ontspanning

Wat geeft jou energie? Daar maak je vandaag tijd voor vrij. Plan dit echt in en informeer je omgeving, zodat je een stok achter de deur hebt.

Dag 5. Maak je hoofd leeg

Gebruik je reistijd naar huis om je hoofd leeg te maken en om te schakelen. Pak de fiets of maak eerst een wandeling wanneer je weinig reistijd hebt. Even thuis omkleden, een lekker bad of douche zijn ook goede rituelen om de werkdag af te sluiten en energie vrij te maken voor je privéleven.

Dag 6. Stel een top 3 samen

Bedenk eens wat je ECHT belangrijk vindt in je leven. Maak een top 3 en zorg dat je activiteiten hiermee te maken hebben. Een top 3 helpt je ook om beter te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie in steekt. Balans ontstaat wanneer je (ook) de dingen kunt doen die je graag wilt doen.

Dag 7. Neem een snipperdag

Neem eens een snipperdag, gewoon omdat het mooi weer is of om even iets te doen waar je al lange tijd niet meer aan toegekomen bent. Deze dag gebruik je voor jezelf. Je kunt doen waar je maar zin in hebt!

Dag 8. Zeg eens 'nee'

'Nee' zeggen tegen een vraag van een collega om hulp, dat mag dus gewoon. Of beter nog: vraag iemand of hij JOU kan helpen met een klus, zodat jij ook eens je werk sneller afkrijgt.

Dag 9. Herstel ook op je werk

Neem op tijd pauze en ga tijdens de lunch even naar buiten, weg van de werkplek. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig kort ontspannen effectiever zijn in hun werk dan mensen die hun boterham achter het beeldscherm opeten en te lang doorgaan.

Dag 10. Goed is goed genoeg

Verlies jezelf niet in perfectionisme. Niet alles hoeft een tien te zijn. Soms is een zes voldoende. Houd steeds in de gaten wat het doel is en handel daarnaar.

Hulp bij een goede werk-privébalans

Om niet langer geleefd te worden, moet je scherp kiezen wat voor jou belangrijk is. En vervolgens goed omgaan met situaties die het jou lastig maken om je aan je prioriteiten te houden. Dit leer je in de training Verbeter je werk-privébalans

Bekijk de training