• Onze redactie

Zó voorkom je dat jij overprikkeld wordt

Wij mensen krijgen 5x zoveel informatie op ons af als 30 jaar geleden. De hele dag door worden we geprikkeld via e-mail, WhatsApp, social media en websites. Hoe zorg je dat dit je werk en leven niet gaat beheersen?

Ons brein houdt van controle. Onze ingesleten copingmechanismen zorgen er dan ook voor dat we grip willen op de informatie die op ons afkomt. Je brein wil het liefst overal iets mee. Alle mails lezen, appjes beantwoorden, het nieuws bijhouden. Zo wordt informatie verwerken de waan van de dag. Met als resultaat: een gestrest en gejaagd gevoel.

De valkuilen van ons brein

  1. Elke keer dat je een appje leest, een mail opent of nieuwssite checkt, komt er dopamine vrij. Dat geeft een kortstondig en verslavend goed gevoel.
  2. Nadenken over ingewikkelde taken vereist meer denkkracht en is daardoor moeilijker. Wat we moeilijk vinden, vermijden we liever. Zo’n snelle kick als hierboven is dan veel verleidelijker.
  3. Stiekem voelen we ons belangrijk als we het druk hebben. Anderen hebben ons nodig en ook dat geeft een goed gevoel.
  4. Druk zijn is de norm geworden in onze westerse maatschappij. Hier komt de schaapkudde om de hoek kijken: als iedereen druk is, moet jij dat ook zijn om erbij te horen.

Zet de stip op de horizon

Als de waan van de dag je inhaalt, verlies je uit het oog wat je werkelijk belangrijk vindt. En ben je vooral reactief bezig. De kunst is om ondanks alle prikkels die op je afkomen, toch je eigen koers te bepalen. Proactief te zijn. Bewust te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie aan wilt besteden.

Stel jezelf de vraag: wat vind je écht belangrijk? Welke dromen en ambitie heb je? Wat helpt jou om daar te komen?

Wanneer je die vragen kan beantwoorden, weet je waar je prioriteit aan moet geven in je dagelijkse leven. Want de waan van de dag gaat je niet vooruit helpen.

Enkele tips om met informatieprikkels om te gaan

  • Focus je op activiteiten die jou helpen om je (werk)ambities te bereiken.
  • Betrek andere mensen bij jouw doelen. Door te vertellen wat jij echt belangrijk vindt, zullen anderen je keuzes makkelijker respecteren.
  • Toon het goede voorbeeld en inspireer op die manier anderen om ook bewust te kiezen voor wat zij belangrijk vinden.
  • In de ochtend heb je de meeste energie. Maak daar gebruik van door complexere dingen in de ochtend te plannen.
  • Laat je niet afleiden door binnenkomende mails en zet alerts even uit wanneer je ergens geconcentreerd mee bezig bent.
  • Vier successen van jezelf en de mensen om je heen.

Leer jezelf managen

Hoe ga je slimmer en effectiever met je tijd om? Hoe maak je daarin keuzes? En hoe communiceer je met mensen die iets van je vragen? Dat en meer leer je in de training Doeltreffend zelfmanagement.

Bekijk de training

  • Onze redactie