• Joyce Hardholt

Zo word je herfstproof

Grote kans dat je veel liever in bed blijft cocoonen als de wekker gaat. Met het najaar waait ook de herfstdip het land binnen. Bekende symptomen: geen zin, een sloom gevoel en een slecht humeur. Maar maak je geen zorgen, met deze tips kom jij tóch fris de herfst door.

Wapen jezelf tegen de herfstdip
Om het najaar te overleven heb je het hormoon cortisol nodig. Dit stofje zorgt dat je alert bent en energie krijgt. Je lijf heeft daglicht nodig om cortisol aan te maken. Je raadt het al: het najaar schopt de productie van het stofje in de war. Bij daglicht zit je waarschijnlijk op kantoor. Wanneer je weer buiten komt, is het donker.

Gelukkig kan je jouw cortisolproductie wel een duwtje in de rug geven, ook in het najaar. Hier 5 tips voor meer energie in de herfst.

1. Snuif de frisse lucht op
Blijf niet de hele dag binnen, dan zie je te weinig licht en kan je bioritme ontregeld raken. Overdag een halfuurtje naar buiten doet de trick. Bij voorkeur combineer je vitamine D ophalen met een rondje lopen, want ook van beweging krijg je energie.

2. Wentel je in de warmte
Dikke truien, een extra deken, een goede winterjas: zorg dat je lekker warm bent, overdag én ’s nachts. In het najaar heeft je lijf meer energie nodig om op temperatuur te blijven. Ben je al warm, dan hou je energie over voor andere dingen.

3. Bewaar latertjes voor de zomer
Je cortisolproductie werkt het beste na een nacht goed slapen. Zorg voor structuur in je dag met 7 of 8 uur slaap per nacht. Om in slaap te vallen kan je vanaf 20.00 uur beter niks meer eten of drinken.

4. Let op wat je in je mond stopt
Laat suikers en cafeïne liever staan. Dat geeft je misschien een snelle energyboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Een goed ontbijt werkt als ‘motortje’ voor de dag.

5. Doe waar jij blij van wordt
Ook als je geen zin hebt, is het aan te raden om dingen te doen die je normaal leuk vindt. Er eenmaal mee bezig, zal je beslist genieten. Wedden dat je achteraf blij bent dat je niet in bed bent blijven liggen?

Bonus: waarom is opstaan in het najaar zo’n struggle?
Als het donker is maakt je lijf het hormoon melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je moe wordt en wilt slapen. Als je wekker afgaat als het donker is, zit je lijf nog vol melatonine. Dit kan je tegengaan met bijvoorbeeld een wake-up light. Door dit licht geeft je lichaam minder melatonine af en is opstaan veel gemakkelijker.

Je herfst opleuken?
Maak dan voor het einde van het jaar nog gebruik van je
opleidingsbudget en investeer in jouw ontwikkeling. Schrijf je vóór 31 december 2016 in voor een opleiding of training en ontvang een gratis powerbank. Gebruik bij het inschrijven de actiecode budget16.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver