• Joyce Hardholt

Zo zeg je ‘nee’ zonder iemand tekort te doen

Je leidinggevende komt aanzetten met opdracht nummer zoveel. Met alles wat op jouw bordje ligt, zit je daar niet op te wachten. Toch hoor je jezelf ‘ja’ zeggen. Uit schuldgevoel, omdat je aardig wilt zijn of een conflict uit de weg gaat. Hoe dan ook: je geeft met tegenzin toe. Wat nu?

Ontstressen
Je grenzen aangeven is lastig. Maar doe je dit niet, dan zakt je stressniveau steeds dieper in het rood. Je bent moe, hebt weinig zin, slaapt slecht, kan je minder goed focussen, voelt je neerslachtig of prikkelbaar, je lichaam is gespannen. En dit zijn maar een paar van de stressklachten die je misschien hebt.

Hoe de stress zich bij jou ook uit: het is hoog tijd om op de rem te trappen. Je te bezinnen en rust in te bouwen. Dat betekent prioriteiten stellen en bedanken voor alles wat daar niet bijhoort. Maar ook als je stresslevel (nog) niet alarmerend is, is grenzen stellen nodig om te zorgen dat het goed met je blijft gaan.

4 helpende gedachten

Weigeren is hard nodig, maar kan ook heel vervelend en moeilijk zijn. Deze helpende gedachten zetten je over die drempel heen.

#1. Realiseer je dat ‘nee’ zeggen tegen die last op je schouders, hetzelfde is als ‘ja’ zeggen tegen jouw (mentale) gezondheid.

#2. Bedenk dat je jezelf én de ander tekort doet als je niet achter jouw ‘ja’ staat. Je doet het met tegenzin of maar half-half, en daar heeft niemand iets aan. Door te weigeren doe je jullie allebei juist een plezier!

#3. Jij hebt het recht om ‘nee’ te zeggen. Net zoals alle mensen. ‘Nee’ zeggen heeft zelfs een positief resultaat. Naast dat jij je meer kan focussen op wat echt belangrijk is, krijgen anderen ook meer respect voor jouw waardevolle tijd. Wie vaak ‘ja’ zegt, wordt als vanzelfsprekend gezien.

#4. Als je ‘nee’ leert verkopen, trek je niet meer aan het kortste eind, word je minder geleefd en kom je minder onder druk te staan. Jij hebt de regie!

Hoe zeg je ‘nee’?
Met deze stappen kan jij assertief bedanken en zonder nare gevoelens voor jezelf staan:

- Zeg het rustig en duidelijk, zonder in de verdediging te schieten.
- Verzin geen smoesjes, maar sta voor je weigering en vertel kort (!) waarom het niet kan of waarom je het niet wilt.
- Gebruik geen vage woorden zoals ‘misschien’ en ‘liever niet’, want die laten de deur op een kiertje staan. De ander denkt dan dat er toch een kans is en gaat misschien doordrukken.
- Wees begripvol als de ander teleurgesteld is. Maar let op: je kan wel met hem meedenken, maar het is niet jouw job om met een oplossing te komen.
- Bij doordrammers blijf je jouw ‘nee’ rustig herhalen. Verzin er geen redenen bij, je hoeft je niet méér te verantwoorden dan je al hebt gedaan. Blijft iemand pushen, zeg dan dat je het vervelend vindt dat hij aandringt en loop weg.
- Vraag als je dat nodig hebt om denktijd zodat je in alle rust je weigering kan formuleren. Laat iemand niet onnodig in onzekerheid hangen, dus breng je ‘nee’ wel zo snel mogelijk.

Meer leren over ‘nee’ zeggen?
Assertief zijn is voor jezelf opkomen, maar wel zorgen dat de relatie goed blijft. Veel mensen vinden dit moeilijk. Goed nieuws: assertief zijn kan je leren. Bijvoorbeeld met onze assertiviteitstrainingen of met het boek Hoe word ik assertiever van onze uitgeverij, THEMA.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang om de week relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Tekstschrijver