Zozo, die heeft talent!

Vertel een leraar dat zijn klas slimmer is dan gemiddeld en de leerlingen zullen meer vooruitgang boeken. Zelfs als de leerlingen helemaal niet intelligenter zijn! Zo werkt het ook bij talentontwikkeling in jouw organisatie. Toptalenten bereiken meer – maar hebben ze echt meer talent of komt het door de motiverende begeleiding?

Pygmalion

Het Pygmalion-effect, zo noemden onderzoekers Rosenthal en Jacobson hun ontdekking: een hoge verwachting van een leerkracht resulteert in betere prestaties en omgekeerd leidt een lage verwachting tot mindere prestaties. Ben je ervan overtuigd dat het talent in jouw organisatie het ver gaat schoppen, dan vergroot dit de kans op betere resultaten. Je geeft (bewust of onbewust) meer aandacht aan het leerproces en dat heeft een positief effect op de prestaties van een medewerker.

Uitdaging en positieve feedback

Trainer Bram Hustinx van Schouten & Nelissen: “In een talentgroep die ik onlangs begeleidde, zaten twee ‘toppers’. Hun succes werd vooral toegeschreven aan hun uitzonderlijke talenten. Dat zal zeker een voorname verklaring zijn, maar het feit dat zij zeer intensief begeleid werden door hun manager óók. De manager maakte heldere afspraken, gaf uitdagende projecten en leverde regelmatig positieve feedback.”

Talent of niet?

“Ook bij de andere deelnemers was een flinke ontwikkeling,” zegt Bram, “maar niet zo groot. Niets wees erop dat zij minder talentvol waren. Wel kregen zij minder uitdagende projecten en volgens hun managers ‘komt talent vanzelf wel boven drijven’. Het lijkt er dus op dat een manager zich in deze gevallen - niet eens moedwillig - anders gedraagt, omdat hij minder van een medewerker verwacht. Door de doelen naar beneden bij te stellen of minder kritische vragen te stellen. Als iemand dan minder bereikt, heeft hij dan minder talent? Of is hier het Pygmalion-effect aan het werk?”

Voorkom het Pygmalion-effect

  1. Focus op het potentieel. Welke onaangeboorde bronnen zitten nog verborgen in de talentvolle medewerker, klaar om benut te worden?
  2. Stel samen doelen vast die uitdagend én haalbaar zijn.
  3. Laat merken dat je hoge verwachtingen hebt en doe niet moeilijk als iemand de fout in gaat. Wie zijn grenzen opzoekt slaat de plank weleens mis.
  4. Geef regelmatig (positieve) feedback op de resultaten en het gedrag van een talent. 
  5. Creëer kansen en zorg voor begeleiding; doe dit bij ieder talent.