Deelnemer aan het woord: Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren

'Ik kan dingen nu beter on hold zetten’

Jacqueline Lengers werkte als directiesecretaresse bij een vastgoedconcern. Als ervaren professional met het hart op de tong kon ze zich prima redden, maar soms zou ze iets minder ad rem willen reageren. Daarom volgde ze de training Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren. ‘Ik heb dingen leren signaleren die ik zelf niet meer zag.’

‘Als je al zo lang in het vak zit, is het altijd goed om te kijken naar de manier waarop je mensen benadert. Ik ben nogal direct, daar moeten anderen soms aan wennen. Zeker nu we meer via e-mail communiceren, kan een directe communicatiestijl verkeerd overkomen. Je communiceert korter en zonder intonatie. Soms verstuurde ik impulsief mails die ik achteraf toch anders had willen formuleren. En in gesprekken reageerde ik weleens te bijdehand. Ik hoopte in de training handvatten te krijgen om goed te communiceren in deze gestresste maatschappij.‘

Confronterend

‘Ik vond het een fantastische training, was verbaasd over de impact. In het begin was iedereen in de groep afwachtend, maar al snel vormden we een team. De theorieën die we uitgelegd kregen, neem ik mee in mijn achterhoofd. Maar ik heb vooral veel gehad aan de rollenspellen die we deden. Die waren behoorlijk confronterend en indrukwekkend. Zes cursusdagen veranderen niet je hele leven, maar je krijgt wél hele goede handvatten voor het omgaan met andere mensen.’

‘Ik kreeg een spiegel voorgehouden. Daardoor realiseer ik me beter wat voor reactie ik bij de ander oproep. Daar heb ik nog steeds profijt van, ook privé.’

Opbouwende adviezen

‘De trainer was geweldig. Je werd niet afgebrand, ze gaf opbouwende adviezen. Over hoe je je goede eigenschappen kunt stimuleren en over de aspecten die je kunt verbeteren – ze gaf een bepaalde schwung aan je minder sterke kant. Op een manier waarbij ze je in je waarde liet. Echt knap. Ze wist met allerlei spellen en opdrachten ons gedrag te doorgronden. Kregen we een groepsopdracht, dan had ze direct door wie het voortouw nam en wie een underdog-positie innam.’

Zelfkennis

‘De training ging niet alleen over communicatie, maar ook over zelfkennis. Wat we willen en wat we denken te kunnen. En het effect is boven verwachting. Een man die vol overtuiging had gezegd ‘Ik kan niet klussen’, stuurde me onlangs foto’s van zijn zelf verbouwde badkamer! Inmiddels ben ik van baan veranderd en ik merk dat ik nog steeds veel heb aan de inzichten die ik toen heb opgedaan. Op het werk, maar ook privé.’

Scherpe kantjes

‘Ik heb geleerd om beter met mijn directe communicatiestijl om te gaan. Zet kwesties even ‘on hold’ of vraag advies aan een ander voordat ik iemand direct aanspreek of een mailtje verstuur. Er is altijd een ontvanger, en die bereik je eerder met honing dan met azijn. Dat spel heb ik nu goed door. Ik ben de scherpe kantjes van mijn karakter kwijt, dat is erg plezierig.’

Meer weten?

Jacqueline volgde de training Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren. Wilt u weten hoe ook tactvoller kunt communiceren, anderen beter kunt aanvoelen en beter kunt samenwerken? Download de brochure van de training.

Aanrader: kijk ook eens naar een training op het gebied van tactisch communiceren.